Bloggen

Markedsføringsret for iværksættere – ’Influencers’ m.v.

Tags:

Markedsføringsloven gælder for alle private virksomheder og er bl.a. til for at sikre, at virksomheder i deres markedsføring opfører sig ordentligt ift. både forbrugere men også ift. deres konkurrenter.

Markedsføringsloven er derfor vigtig at kende for dig som iværksætter, da det kan have konsekvenser at træde ved siden af. Som nystartet virksomhed skal du generelt være særligt opmærksom på, at du udøver ”god markedsføringsskik” i forbindelse med reklame af produkter eller ydelser.

For at gøre begrebet lidt mindre abstrakt betyder det helt overordnet, at dine markedsføringsaktiviteter skal være lovlige, hæderlige og sandfærdige.

I praksis vil det for eksempel sige, at du ikke må love mere i din markedsføring, end du kan holde. Du må ikke miskreditere dine konkurrenter, du må ikke snylte på andre virksomheders kendetegn, slogans osv.

Når du som iværksætter skal i gang med at promovere for din virksomhed, skal du også være påpasselig med, at din markedsføring ikke vildleder modtageren. Dette vil være tilfældet, hvis en annonce giver modtageren et indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til dit produkt eller ydelse, uden at dette egentligt er tilfældet. F.eks. medfører brug af begrebet ”miljøvenligt”, at produktet skal kunne leve op til de krav, der er i markedsføringsloven, for at kunne bruge den betegnelse.

Derudover er det blevet populært at benytte sig af ”influencers” på sociale medier. Begrebet ”influencer marketing” er, når virksomheder i deres markedsføring gør brug af enkeltpersoners betydning og rækkevidde.

Brug af skjult reklame er iflg. markedsføringsloven ikke tilladt, og ved brug af influencers skal du være særlig opmærksom på risiko for skjult reklame. Du skal f.eks. sikre dig ved brug af influencers, at det af deres opslag altid klart og tydeligt fremgår, at der er tale om reklame, og modtageren må aldrig være i tvivl om det.

Der er tale om reklame, hvis du som virksomhed betaler en influencer for promoveringen, men der kan også være tale om reklame, hvis promoveringen sker uden vederlag, men f.eks. ved, at influencer beholder dit produkt mod at reklamere for det. Selv hvis dit produkt udloddes som gave eller du stiller din ydelse til rådighed gratis for en influencer, vil der også være tale om reklame, når din virksomhed nævnes på de sociale medier.

Ved brug af influencers kan der være mange gråzoner og et godt råd er, at er du i tvivl, så markeres opslaget, bloggen mv. med ”annonce”, ”reklame” mv. og gør det i starten af teksten/opslaget – modtageren bør ikke lede i teksten for at kunne finde frem til, at der er tale om reklame.

Markedsføringsloven er særdeles betydningsfuld for dig som iværksætter, der skal i gang med at gøre opmærksom på din virksomheds tilstedeværelse og kvaliteter.

Du er derfor altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til ovenstående eller har brug for rådgivning ift. at sikre din virksomhed, når den skal i gang med at reklamere.

Relevante links:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46472/2016-standpunkt-til-nordisk-standpunkt-for-markedsfoering-via-sociale-medier.pdf

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Erhvervsadvokat, Agenda Advokater

Maja Nadja Christensen mange års erfaring som erhvervsadvokat og hjælper bl.a. iværksættere med generel erhvervsjuridisk rådgivning, herunder valg af selskabsform, indgåelse af kontrakter med samarbejdspartnere, leverandører og kunder, udarbejdelse af forretningsbetingelser og øvrige juridiske forhold.

Maja er tilknyttet forskellige iværksættermiljøer i både Odense og København, hvor hun jævnligt underviser i den praktiske del af juraen for iværksættere.

I sin rådgivning har Maja fokus på at tryghed og tillid, hvilket betyder rådgivning i øjenhøjde, og hvor der ikke er nogen ’dumme spørgsmål’.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Erhvervsadvokat, Agenda Advokater

Maja Nadja Christensen mange års erfaring som erhvervsadvokat og hjælper bl.a. iværksættere med generel erhvervsjuridisk rådgivning, herunder valg af selskabsform, indgåelse af kontrakter med samarbejdspartnere, leverandører og kunder, udarbejdelse af forretningsbetingelser og øvrige juridiske forhold.

Maja er tilknyttet forskellige iværksættermiljøer i både Odense og København, hvor hun jævnligt underviser i den praktiske del af juraen for iværksættere.

I sin rådgivning har Maja fokus på at tryghed og tillid, hvilket betyder rådgivning i øjenhøjde, og hvor der ikke er nogen ’dumme spørgsmål’.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.