Tags:
Du sidder nok og tænker, hvad er den optimale opsætning? I min optik gælder det først og fremmest om at få delt sin Google Shopping kampagne op i 3, således der er separate kampagner til Desktop, Mobil og Tablet. Grunden til dette er, at man som annoncør ofte vil opleve, at der er meget stor forskel på hvordan ens produkter performer på de 3 platforme. Derudover vil det også være muligt som annoncør at have forskellige bud på det samme produkt, alt efter hvilken platform der annonceres på.
Dernæst skal der gøres mest muligt for produkterne i annoncørens produkt feed bliver splittet ud i annoncegrupper i de 3 Shopping kampagner. Det er muligt at oprette såkaldte SPAG’s (Single Product Ad Groups), hvilket betyder at have alle produkter i deres egen annoncegruppe. Alt efter antallet af produkter i ens webshop og hvor meget tid man har til at lægge i opsætningen – kan det i første omgang godt svare sig at lave annoncegrupper ud fra brands og derefter separere produkter alt efter hvordan de performer. Til den generelle produktion af feed har man som annoncør mange muligheder, jeg bruge dog altid avecdo – hvorfor jeg bruger dette tool vil jeg komme ind på i nedenstående.
Forskellen på almindelige Search kampagner og Shopping kampagner er, at man som annoncør ikke selv vælger, hvilke søgeord man køber ind på – eller gør man nu heller ikke det?
Jo det kan man til en vis grænse godt – det Google kigger på i Shopping kampagner er først og fremmest titlen på de produkter der findes i webshoppen, men kan jeg så ændre titlerne på en nem måde uden, at jeg skal at ændre titlerne på produkterne direkte i min webshop?
Svaret er JA – det kan du godt.
Ved at bruge et tool, som f.eks avecdo.dk kan du optimere dine titler i dit produkt feed uden at gøre det direkte i din webshop. I nedenstående tabel vil jeg kort præsentere best practice i forhold til titler i feeds til Google Shopping.
Hvis man som annoncør optimerer sit feed ud fra ovenstående metode, vil man ud fra søgehistorik have sine titler optimeret på bedst mulig vis.
Udover at denne metode vil gøre at titlerne i ens feed er optimeret til UG, så vil det også have den effekt, at man ”fanger” forbrugerne længere nede i salgstragten – altså der hvor forbrugeren er tættere på at foretage et køb.
Lad mig give et eksempel på baggrund af nedenstående billede:
Vi har 3 forbrugere – den første forbruger søger efter ”Løbesko” (Low Intent), den anden søger efter ”Nike løbesko” (Mid Intent) og den tredje søger efter "Nike air zoon løbesko" (High Intent). Ud fra søgningen kan vi udlede, at forbruger nummer 3 er meget tættere på at foretage et køb, da denne allerede ved hvilken løbesko personen vil købe og leder egentlig bare efter hvor produktet kan købes.
Her kommer vores optimerede titler i spil, da vi har optimeret således at alle disse data (Keywords) som forbrugeren søger efter er tilstede i vores titel. Dette vil først og fremmest have den effekt:
Nu har du en basal indsigt i hvordan du får mest muligt ud af dine Google Shopping Kampagner. Husk at levere et optimeret produktfeed til Google, og hernæst fokuser på den optimale opsætning af Google Shopping Kampagner.
Head of PPC, LAZZAWEB
Lasse Knudsen er Head of PPC hos LAZZAWEB. Han er specialist i Google Ads markedsføring og har fingeren på pulsen i forhold til de nyeste tendenser på Googles platform.