Online markedsføring bliver mere og mere populært – og samtidig siges det, at man opnår en højere ROI, fordi der er kommet så mange værktøjer, der kan gøre dine markedsføring mere målrettet, så du rammer din målgruppe. Vi valgte at teste den samme kampagne på to forskellige medier; Radio og Facebook.
Budget på to kampagner, så således ud:
Kampagnen kørte intensiv på begge medier i én uge. Hele kampagnen og resultaterne kan ses forneden. (Obs: vi er et reklamebureau, og resultaterne kan variere alt efter branche og målgruppe mm.)
Vi ville give virksomhederne en gratis “webanalyse”, hvor vi analyserede dem for fejl, sikkerhedshuller og kom med generelle forbedringsforslag. Dette foregik manuelt af vores eksperter og blev altså ikke kørt igennem en software.
Inden 24 timer leverede vi en komplet rapport, som fortalte dem, hvilke tiltag og rettelser, som de burde implementere.
Formålet var således at vise vores ekspertise inden for faget, så hvis de ønskede hjælp til rettelserne, så kunne vi varetage denne opgave.
Da vi skulle sætte kampagnen i gang, var vi opmærksomme på, at der var tidsrum, der var mere attraktive at sende på, da beslutningstagere og marketingsfolk hørte radio i bilen her. Det var primært morgentimerne og eftermiddagstimerne. Det planlagde vi efter radiokanalens varmeste anbefalinger. Derudover var der heller ikke sparet på professionel speak. Så alt var i den fineste orden.
Vi var spændte. Ugen gik. Og vi fik 0 henvendelser.
”Ja!”, det skulle vi. Vi satte samme kampagne op med et budget på 100 kr om dagen på Facebook, hvilket var langt billigere end radioreklamen.
Vi satte en Facebook annonce op, som blev målrettet vores primære segment og indsnævret til lokalområdet (Randers og omegn), så vi ramte det samme geografiske område som i radioen.
Resultat af vores Facebook annoncering var langt bedre sammenlignet med radioreklamen. Vores landingspage til kampagnen havde en konverteringsrate på 10% målt på de besøgende fra Facebook annoncen.
Vi havde lavere omkostninger ved Facebook annoncen og et bedre resultat kontra radioreklamen. Markedsføring behøves nemlig ikke at være dyrt.
Vi havde det svært ved at komme over resultatet i radioen. Vi måtte ud og spørge nogle, om de havde hørt vores reklame – og om det havde en effekt hos dem. Svaret var ens for dem alle: ”Tja, jeg har hørt den, men lytter ikke rigtigt til dem – eller tænker på dem efterfølgende. Det er bare noget, som kører i baggrunden, hvor jeg plejer at skrue ned”. Det gav os et klart svar. Måske er det ikke så rentabelt at køre radioreklamer mere. Folk er blevet mere kritiske overfor reklamer, hvor de har en tendens til at lukke af, så snart reklamer begynder.
Det hele gik egentligt som forventet, og vi fik bekræftet vores statement.
Partner og CCO hos reklamebureauet Grafikr ApS
Kiranan har været selvstændig siden 2010 og haft forskellige bolde i luften. Med sine kompetencer for kommunikation og grafisk design har han i dette år stiftet selskabet Grafikr ApS, der har givet kamp til streget hos de større reklamebureauer trods ingen grafisk uddannelse og er selvlært.