Følgende afsnit vil blive inddelt da, der er forskellige tiltag, der har været med til at skabe EventButler’s success i søgemaskinerne.
Indhold & opdeling af søgeord
Indhold minder om det at gå i fitnesscenteret. Det handler ikke om, hvor mange timer du tilbringer i fitnesscentret, det handler om, hvordan du bruger dine timer i fitnesscentret. Alle nyopstartet virksomheder har begrænset ressourcer, og de ressourcer man har skal bruges mest fornuftigt.
Derfor skal man ikke blot producere en masse indhold blot for at have meget indhold. Man skal bruge sine ressourcer på at forstå sine brugers søgeadfærd ved at opdele sine søgeord som man gerne vil rangere på på kort- og på langsigt.
Det første Eventbutler gjorde var at bruge en hel uge på at få lavet søgeordsanalyser indenfor samtlige af deres kategorier; firmafester, bryllupper, barnedåb, rundefødselsdage, konfirmationer, events, konferencer, lokaler, catering osv. simpelthen for at forstå, hvad folk søger på og, hvor de skulle fokusere deres ressourcer.
Et godt eksempel er bryllupper, hvor der er et utal af søgninger på mange forskellige emner. Sådan her så en lille del af Eventbutler’s bryllups opdeling ud.
Bryllup med overnatning | Bryllup i København | Bryllupslokaler | Bryllupsfest |
Bryllup ved vandet | Bryllup på hotel | Anderledes bryllup | Bryllupsarrangør |
Da Eventbutler var færdig med søgeordsanalyser og opdeling af alle søgetermerne skulle der produceres over 800 siders indhold. Men hvem har ressourcer til det som en lille virksomhed? Så de udvalgte deres 50 vigtigste sider som havde det strøste potentiale og lav konkurrence og startede med at producere dem.
Efter 2 måneder havde de produceret og optimeret 50 sider og begyndte at se flere og flere organiske eksponeringer.
Anbefaling: Som nyopstartet virksomhed skal du forstå, hvordan dine brugere søger i søgemaskinerne, og udvælge hvilke søgetermer, der på kort- og langsigt kan skabe dig den ønskede mængde trafik.
UX og brugervenlighed
Når du begynder at indhente trafik til dit website er det vigtigt at brugerne lander på en landingsside, der er nem at navigere på, forstå om du kan afdække brugerens behov samt nemt lade brugeren konvertere på.
Eventbutler har fulgt 6 nemme steps til at sikre flere konverteringer på deres website ved at følge den følgende struktur:
Anbefaling: Forestil dig, at du er brugeren og, at du lander på din egen hjemmeside og se så på den i 5 sekunder. Overvej så om du har forstået, hvad det er, at din hjemmeside kan give af værdi til brugeren. Hvis du kan det, så er det godt, hvis ikke så er det en ommer, for i dag har du maksimum 5 sekunder inden brugeren er væk igen. I kan også gå jeres sider igennem og se om i formår at ”sælge” jeres produkt/service på en god og om det er nemt for brugeren at konvertere. En simpel og nem overvejelse er om i har inkluderet nok Call-To-Action knapper på jeres landingssider.
Link building og autoritet
Autoritet afspejler om andre kan lide din hjemmeside, og hvis andre kan lide den, hvorfor skulle alle andre så ikke også kunne lide den? Så autoritet er vigtig for SEO – meget vigtig. Og det at opbygge autoritet har også været vigtigt for Eventbutler.
Den måde hvorpå Eventbutler har opsøgt links og øget deres autoritet er sket via 3 fokusområder:
Outreach
Outreach er, hvor du rækker ud og til et andet website og tilbyder dem noget af værdi tilgengæld for et link. Det er ofte en artikel, der kunne være relevant for deres læsere. Dette giver oftest 1 link fra en landingsside.
Partnerskaber
Eventbutler har haft stor success med at få footer-links fra mange af deres samarbejdspartnere. Footer-links er noget af det mest værdifude du kan få fra et Link Building perspektiv, da footeren fremgår på alle sider og dermed gør dit link også. Men bare det, at få et link fra en ”partner-side” fra en af de samarbejdspartnere er også værdifuldt og kan skabe meget værdi.
Intern Link Building
En undervurderet ting, der er gavnligt for alle websites er, hvordan man linker internt mellem ens sider. Den side, der har flest interne links på jeres website er automatisk også den side i fortæller Google, der betyder mest for jer. Ellers så vil i jo ikke linke mest til den, vil i vel?
Her har Eventbutler haft stort fokus på at sikre både at gøre de interne links meget brugervenlige samt designe dem på en flot måde samt samtidig sikrer, at der er mange af dem og, at de linker til de rigtige sider.
Anbefaling: Find nogle medier eller websites, der skriver og har læsere, der gerne vil vide mere om lige præcis det emne, hvor i er eksperter. På den måde kan i skrive til dem med en god historie eller en god artikel som de kan vise deres brugere. Det kan være gratis, men til tider kan det også have en omkostning forbundet med sig. Overvej også jeres interne link building struktur og tænk over, hvordan i kan linke endnu mere imellem jeres sider. Slutteligt så overvej om i kan få links fra jeres samarbejdspartnere – her kunne man også lave et ”byt”, så begge parter får noget ud af det.
Marketing- og SEO-ekspert
Kenneth er medejer af virksomheden EventButler samt International SEO Manager hos Novicell I Aarhus. EventButler er en online eventplatform, der gør det nemt for sine brugere at finde det helt rigtige sted at afholde deres arrangement.
Kenneth vil på IVÆKST bloggen bidrage med viden omkring de marketing indsatser, der har været med til at gøre EventButler til den online success det er blevet i dag. Dette vil blandt indebære SEO tiltag samt tips og tricks til betalt annoncering.