Alt for mange e-købmænd undervurderer splittesting, da de mener, det er flueknepperi og spild af tid i forhold til nogle af de større opgaver, som SEO og SEM.
Det er en skam, da man som e-købmand kan øge omsætningen betydeligt med meget lidt arbejde
Hvad er splittesting?
Splittesting er efterhånden et vidt begreb, da flere metoder og teknologier er kommet til de seneste år.
I dette indlæg vil jeg have fokus på den mest udbredte metode, A/B splittesting, og det virker præcis på den måde, som navnet antyder.
Man tester om A eller B er bedst ved at sende 50% af de besøgende ind på variation A og 50% ind på variation B.
Herefter ser man om variation A eller B har været bedst.
(Kenneth Hedegaard)
Hvad skal man teste?
Det er meget forskelligt hvad man skal teste på ens website, alt efter hvad målet med testen er.
Der er f.eks. stor forskel på, om man vil have folk til at foretage et køb, eller om man vil have dem til at blive længere tid på websitet eller klikke på reklamer, eksempelvis på en blog med reklameindtægter.
I dette indlæg har jeg dog kun fokus på webshops, så her er nogle gode ideer til hvad man, som e-købmand, kan teste:
1. “Læg i kurv”-knappen: Nok det vigtigste objekt på alle webshops. Her kan man teste forskellige udtryk, som “Læg i kurv”, “Læg i indkøbskurv”, “Put i kurv”, “Køb nu” osv. Få ideer ved at kigge på dine konkurrenters sider og andre store webshops. Derudover kan man teste knappens størrelse, farve og placering.
2. Produktbeskrivelse: Dette er en af de mere komplicerede tests, da nogle webshops har flere tusinde produkter, og man kan selvfølgelig ikke sidde og teste flere tusinde produktsider enkeltvis. Men derfor er denne test ikke irrelevant, tværtimod.
Tag dine 10-20 mest populære/mest besøgte produkter, og test f.eks. følgende ting i produktbeskrivelsen: Længde, størrelse, punktopstilling, mellemoverskrifter, placering osv.
3. Indkøbskurv: Med indkøbskurv mener jeg ikke selve siden (selvom denne selvfølgelig også skal testes), men mere hvordan man kommer til siden. Hvor er den placeret? Har den en bestemt farve? Hvor meget fylder den? Er der en knap, som fortæller, at man går til indkøbskurven ved at klikke på knappen?
4. Checkout: Med checkout mener jeg alle siderne fra indkøbskurv til at købet er gennemført. Grunden til at jeg tager alle siderne samlet er, at det er en samlet “proces”. Det vil ikke give mening at have en blå knap i indkøbskurven, en grøn i step 1 og en orange i step 2. Ellers er der selvfølgelig en masse ting, man kan teste seperat på de forskellige steps, f.eks. Trustpilot, E-mærket, en boks med fordele, et billede og navn af ejeren osv.
En ting man skal være klar over, inden man begynder at teste er, at der aldrig er to sider, som er ens.
Bare fordi at en grøn knap virker bedst på en anden webshop, betyder det ikke at en grøn knap også vil virke bedst på din webshop. Der findes ingen opskrift på den perfekte side, det skal alt sammen testes på din egen side. Og man løber aldrig tør for ideer!
Hvilke fælder er der?
1. Ingen websites er ens: Har nævnt den tidligere, men nu tager vi den igen, da den er så vigtig. Der er ikke to websites, som er ens. Alt sammen skal testes på dit eget website, for selvom den grønne knap virker bedst på din kammerats side, så virker den sikkert utrolig dårligt på dit website (hvilket jeg har set RIGTIG mange gange).
2. Kør ikke tests oveni hinanden: Det er vigtigt aldrig at køre to eller flere tests oveni hinanden. Du kan sagtens, eller skal faktisk, køre en tests på produktsiderne og en anden i checkouten. Det jeg mener er, at du ikke skal køre to tests på samme tid på produktsiderne, da du ikke vil få valide data til at finde en vinder ud fra. Jeg vil dog lige skynde mig at nævne, at der faktisk er mulighed for at køre flere tests oveni hinanden, men så snakker vi ikke A/B splittesting længere, så bruger man metoden Multivariate Testing, hvilken jeg ikke vil komme nærmere ind på i dette indlæg.
3. Altid kør A og B på samme tid: Jeg har flere gange oplevet folk droppe testingværktøjerne og bare ladet variation A være online i 2 uger for derefter at have variation B online i 2 uger. Dette er meget fejlagtigt, og resultatet vil på ingen måde være valid. Der er mange faktorer, som vil spille ind på resultatet, f.eks. løn, børnepenge, begivenheder, reklamer osv.
Hvordan kommer jeg i gang?
Det kan lyde utrolig svært og teknisk at komme i gang med splittesting, men det er det faktisk ikke, tværtimod. Der findes efterhånden rigtig mange værktøjer, som gør det utrolig simpelt at lave splittesting. Her vil jeg nævne tre værktøjer, som jeg selv har arbejdet med:
4. Visual Website Optimizer: Nok det mest simple værktøj på markedet med rigtig mange guides og en rigtig god support. Der behøves ingen teknisk viden for at lave en simpel splittest i Visual Website Optimizer, da de har en rigtig god “website editor”, hvor man kan lave forskellige variationer af ens website uden skyggen af kode og programmering. Jeg har ikke god erfaring med Visual Website Optimizer ved større og mere komplicerede tests.
5. Optimizely: Minder på mange områder om Visual Website Optimizer, jeg vil dog mene at Optimizely er en smule mere avanceret, så hvis man kan en smule frontend kodning, og har lyst til noget mere detaljeret splittesting, så vil jeg klart anbefale Optimizely.
6. Google Content Experiments: Det tidligere Google Website Optimizer, som nu hedder Google Content Experiments og er en indbygget del af Google Analytics. Dette kræver en hel del teknisk kunnen, da det ikke har en grafisk “website editor”, som Visual Website Optimizer og Optimizely. Men hvis man er programmør eller har adgang til en programmør og derudover bruger Google Analytics professionelt, så vil jeg anbefale Google Content Experiments. Ikke fordi at man ikke kan få data fra Visual Website Optimizer og Optimizely ind i Google Analytics, det kan man sagtens, men Google Content Experiments er bare en indbygget del af Google Analytics.
Har det virkelig så stor betydning?
På dette spørgsmål kan jeg svare meget kort: JA!
Det har meget stor betydning hvilken farve knappen har, hvordan siden er opbygget, hvad der står af tekst osv.
En side jeg tidligere har lavet splittesting på, lykkedes det os at øge antallet af gratis downloads af et stykke software med 80%.
Dette vil sige, at 80% flere downloadede og installerede programmet, og dermed også 80% ekstra som købte det fulde software senere. Hvad gjorde vi? Jo, se, vi skiftede budskabet og farven på knappen.
På mange webshops har jeg set en stigning i omsætningen på 20-40%, ved selv små og simple ændringer på websitet.
Så skal ens omsætning altså være meget lille, for at det ikke kan betale sig at arbejde med splittesting.
Kenneth Hedegaard er en ung webdesigner, som allerede i sin studietid besluttede at forfølge sine drømme og prøve livet som iværksætter.
I 2012 forfulgte Kenneth sin iværksætterdrøm og drog til Spanien og arbejdede her sammen med store danske online virksomheder. Et af Kenneths store interesseområder er konvertering og design til webshops, hvilket han vil vise og blogge om på IVÆKST Bloggen.
I dag er Kenneth medejer af den danske sportsshop Sportsaway.dk med ansvar for alt online markedsføring.