Når du sporer en konvertering, sporer du egentlig bare en handling, som en bruger laver på din hjemmeside. Det er op til dig, at sikre at denne handling også bliver registreret om en konvertering. Derudover giver konverteringssporingen dig selvfølgelig vigtig indsigt om, hvilke annoncer, der giver dig størst afkast for dine annoncekroner.
Herunder er der tre værktøjer, som du skal kaste et blik, hvis du er usikker på om du har opsat din konverteringssporing.
De tre værktøjerGoogle Tag Manager er oftet omdrejningspunktet for alt sporing - og det er mere eller mindre industri-standarden. Med Google Tag Manager kan du opfange alle hændelser på din side, og gøre dem kvantificerbare.
Med Google Tag Manager kan du spore på alt fra gennemførte køb til udfyldte kontaktformularer eller hvem der brugt din hjemmeside til at skrive dig en e-mail eller ringe dig. op.
Fra Google Tag Manager kan du sende din data videre til både Google Analytics, men også Facebook, LinkedIn, Pinterest eller noget helt syvende - helt uden brug af en webudvikler, og det betyder at du sparer mange penge i sidste ende. Hvis du alligevel vil bruge en webudvikler, vil du spare penge alligevel, da arbejdet så kan udføres hurtigere.
Du kan oprette din Google Tag Manager-konto her. Du kan også finde mange guides til hvordan du får opsat Google Tag Manager på YouTube.
Via Google Tag Manager kan du sende datane via til Google Analytics. Udover at se, hvad brugeren har lavet på din hjemmeside, kan du også se, hvor brugeren kommer hjem og hvordan de fandt ind på din hjemmeside. Du kan selvfølgelig også se, hvor meget det har kostet dig at få brugeren ind på siden, hvis det er sket via annoncer.
Du kan oprette din Google Analytics-konto her.
Med Google Tag Manager og Google Analytics opsat på din side, er du faktisk kommet langt, men du bør ikke glemme Facebook. Selvom du ikke annoncerer på Facebook, bør du stadig have opsat en annoncekonto ved Facebook og dertil en Facebook Pixel.
Din Facebook Pixel vil være på hjemmeside og opsamle data omkring din besøgende - også selv om du ikke annoncerer, og du kan bruge gå op til 180 dage tilbage i dataene. Det betyder at, den dag du har eller får behov for at annoncere på Facebook, har du allerede en masse brugbar data, som du kan læne dig op ad ifm. eksempelvis remarketing.
På Facebook kan spore på konkrete hændelser, som Facebook hjælper dig med at sætte op. Det kunne eksempelvis være et gennemført køb eller et nyt lead. Alle disse hændelser kan du også sætte op i Google Tag Manager.
Du kan oprette din Facebook Pixel via Facebooks Buisness Manager. Du kan oprette din konto her
Specialist i betalt annoncering online
Kasper har arbejdet med online markedsføring siden 2012, og arbejder hver dag for at skabe profitable markedsføringskampagner og positive resultater online.
Min eneste berettigelse er min evne til at tjene og spare penge for din virksomhed. Derfor arbejder jeg for, at du får det maksimale ud af din indsats på search eller SoMe, og at din forretning vokser samtidigt med, at du tjener penge.
Kasper vil primært skrive om Google Ads, Analytics og Tag Manager, og blogger også på kaspergregersen.dk, hvor du bl.a. kan få konkrete tips til brugen af bl.a. Google Tag Manager.
Har du spørgsmål til Kasper? Så kan du finde ham her: