Bloggen

Derfor skal du inddrage dine ansatte mere, end du gør

Efterhånden som ens virksomhed vokser, kan det være svært at vedligeholde en nærværende virksomhedskultur. Flere virksomheder nedprioriterer faktisk dette for at kunne fokusere benhårdt på indtjening. Derved ender mange medarbejdere med blot at være et navn på en lønseddel.

Det burde give sig selv, at sådan et scenarie langt fra er ideelt. Alligevel bliver ansatte ofte holdt ude af beslutninger, som ikke direkte vedrører deres daglige arbejde. Og det er ærgerligt.

Her er tre helt overordnede grunde til, at du skal involvere dine ansatte meget mere i virksomhedens beslutninger, end du gør.

1. Medarbejdere er mere, end deres faglige profil siger
Nogle gange kan afdelinger og titler godt være en hæmsko. Det er nemlig sjældent, at medarbejdere spørges til råds om noget, der ikke drejer sig om deres fagområde.

Det giver jo meget god mening, at et givent problem skal løses af dem, der på papiret har bedst forstand på problemet. Men når det er sagt, er det altså ikke utænkeligt, at Morten fra Kundeservice faktisk sidder inde med en masse gode idéer, når det kommer til bogføring. Måske er hans kæreste revisor, måske har han erfaring med bogføring fra en tidligere arbejdsplads, eller måske ser han bare bogføring med helt andre øjne end eksperterne. Pointen er, at du med fordel kan spørge ansatte til råds om problemer, som ellers ligger langt uden for deres sædvanlige område.

Der er potentielt en masse uudnyttede ressourcer i din medarbejderstab, og det er fjollet ikke at lede efter dem.

2. Den lette løsning kan sagtens være den bedste
Dyre ekspertløsninger kan være gode. Men af og til er den bedste løsning på problemet lige foran dig. Og det er ikke nødvendigvis ledelsesgruppen eller de eksterne eksperter, der er bedst til at spotte den lette løsning.

En kendt historie, der illustrerer dette, er, da et stort firma rykkede til et nyopført domicil, opført af dyre arkitikter.
Da medarbejderne klagede over den langsomme elevator i højhuset, gik ledelsen til arkitekterne, som foreslog en ny elevator til $200.000.
Dette kom en ansat for øre, som havde tilbragt mange arbejdsdage om året på farten og dermed på mange hoteller, og han havde bemærket noget smart.

Han kæmpede sig igennem virksomhedens mange lag og fik fem minutter til at præsentere sin løsning for ledelsen. Han anmodede om $5000 til indkøb af spejle, som skulle monteres i elevatoren. Medarbejderne skulle opfatte tidsspildet som ekstra tid til at stadse sig ud og gøre sig helt klar til dagens dont – og det virkede. Klagerne stoppede, og virksomheden sparede tæt på en kvart million dollars.

3. Du får mere ud af dine medarbejdere, når du involverer dem
Medarbejdere skal motiveres for at udføre deres bedste stykke arbejde. Det er helt basal virksomhedsledelse, og noget der står på side 1 i de fleste lærebøger.

Alligevel formår mange ledere ikke at lytte til deres ansatte, hvilket i høj grad er demotiverende. Medbestemmelse og følelsen af at blive inddraget i virksomhedens beslutninger får derimod medarbejdere til at føle sig værdsat – og dét er motiverende. Det handler om at lade medarbejderne blive hørt men også om at fortælle dem, hvad der er los i koncernen. Lad de ansatte føle sig indviet og lad dem vide, at de er en vigtig del af virksomheden.

Faktum er, at vi ikke længere lever i en tid, hvor et arbejde blot er en indtægtskilde. Nutidens medarbejdere vil og skal inddrages i de interne processer – både for deres egen og for ledelsens skyld.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO i Ideanote

Jesper Juel Jensen er CEO i Ideanote, som han også har været med til at stifte.

Ideanote har udviklet en platform, som hjælper virksomheder med at få det bedste ud af deres ansattes gode ideer. Platformen sørger for, at de rigtige ideer ender de rigtige steder, og giver ledelsen mulighed for at spørge håndplukkede medarbejdere eller afdelinger til råds om konkrete problemstillinger. Samtidig giver Ideanote de ansatte en kanal, hvor deres ideer bliver hørt og taget seriøst.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

CEO i Ideanote

Jesper Juel Jensen er CEO i Ideanote, som han også har været med til at stifte.

Ideanote har udviklet en platform, som hjælper virksomheder med at få det bedste ud af deres ansattes gode ideer. Platformen sørger for, at de rigtige ideer ender de rigtige steder, og giver ledelsen mulighed for at spørge håndplukkede medarbejdere eller afdelinger til råds om konkrete problemstillinger. Samtidig giver Ideanote de ansatte en kanal, hvor deres ideer bliver hørt og taget seriøst.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.