Tags: IT
Som SEO bureau benytter vi fra tid til anden en særlig teknik for kunderne, kaldet Newsjacking. Begrebet blev oprindelig skabt af David Meerman Scott i 2011, der skrev en bog og selvsamme emne. Fænomenet opstod bl.a. fordi rigtig mange firmaer har svært ved at opnå medieomtale. Målet med Newsjacking er kort fortalt at omdirigere momentum fra nyheder til virksomhedens fordel, ved at give et frisk perspektiv.
I bund og grund handler det altså om, at udnytte mediernes higen efter at dække samtlige aspekter af en aktuel nyhed eller begivenhed. Hvorfor er det så så vigtigt at kende til denne metode i forhold til SEO optimering?
I November 2011 lancerede Google en ny opdatering også kendt som "Google's Freshness Update", der netop lægger større vægt på at returnere friskt indhold for bestemte søgeforespørgsler. Måden hvorpå Google scorer friskt indhold er forholdvis omfattende og ikke noget som vi vil komme nærmere ind på i denne artikel.
Det vigtigste for dig er at vide, at Google i større grad nu værdsætter og belønner frisk indhold, hvorfor du eller dit SEO bureau med fordel bør prioritere Newsjacking, som en metode til at fremme jeres synlighed i søgemaskinerne. Før vi går videre, er det essentielt at du har en god forståelse for, hvad begrebet præcis dækker over.
Hvad er Newsjacking?
Newsjacking handler som sagt om, at omdirigere momentum fra nyheder til virksomhedens fordel, ved at indsprøjte et frisk perspektiv på det rigtige tidspunkt.
For at lykkedes med dette er det bl.a. vigtigt:
• At være opmærksom på de seneste/breaking nyheder
• At forstå de søgeord der er aktuelle i en bestemt nyhedscyklus
• At producere indhold der er velunderbygget, af høj kvalitet og som tjener et bestemt behov for oplysninger
• At syndikere indhold meget hurtigt, så det bliver fundet når andre nyhedsorganisationer søger efter kilder
Kan alle virksomheder så få glæde af Newsjacking? I princippet ja.
Mindre virksomheder kan dog have svært ved at lave Newsjacking på enhver historie, da det er nødt til at have relation til deres niche. Store virksomhed vil derimod ofte have nemmere ved at finde aktuelle nyheder, der på den ene eller anden måde relaterer sig til deres forretning.
Eksempler på Newsjacking
Et eksempel på Newsjacking kunne være, at et større fyrværkerilager her i Danmark er gået i brand. Ja, det er jo ikke kun sket én gang! Dette kunne passende være en begivenhed som et byggefirma ville kunne drage fordel af, til at fremhæve vigtigheden af sikkerhed og byggeinspektioner. Et andet eksempel kunne være et røveri, som et sikkerhedsfirma kunne bruge til at fremhæve deres alarmer og sikkerhedssystemer med.
I begge eksempler handler Newsjacking altså om, at finde et frisk perspektiv til nyheden som virksomheden kan drage fordel af, hvilket ofte ikke er så svært endda.
Når vi taler om Newsjacking finder vi også store ligheder til et andet begreb vi bruger inden for søgemaskineoptimering, kaldet content marketing eller på dansk indholdsmarkedsføring. Fælles for disse to er, at det handler om at tjene læsernes ønske om nyheder, fakta og meninger - men samtidig udnytte muligheden for at opnå branding, autoritet og naturlige links, der fortsat er en vigtig faktor, når søgemaskiner som Google skal vægte internettets sider. Derudover egner Newsjacking sig perfekt i forhold til sociale medier, hvor du kan opnå hurtig formidling af dit budskab foruden potentialet for viral markedsføring.
I modsætning til indholdsmarkedsføring, er Newsjacking dog langt mere flygtig, hvorfor timing her er en særlig vigtig faktor. Det bedste tidspunkt vil være der hvor en ny historie breaker og journalister kæmper for at skaffe informationer, imens den offentlige spænding omkring nyheden vokser.
Brug Newsjacking i din SEO optimering
Newsjacking er altså en type indholdsmarkedsføring, der lægger vægt på aktuelle nyheder og ikke så meget guides, fakta eller tekniske informationer. Det er en metode der rider på bølgen af en aktuel forespørgsel efter nyheder og begivenheder, der kan bidrage dit firma med både branding og links fra autoritære kilder. Og netop linkbuilding en essentiel del af SEO optimering, når du er i et konkurrencepræget marked. Ved at udnytte det fulde potentiale af Newsjacking, kan du afhængig af din forretning, opnå langt større success i søgemaskinerne og samtidig opbygge din identitet.
SEO ekspert, partner i Citona og iværksætter
Jesper Damtoft har arbejdet med Adwords, SEO optimering og konverteringsoptimering i mere end 10 år for såvel mindre firmaer som større internationale koncerner.
Idag er Jesper Damtoft ekspert og partner i Citona - et Adwords og SEO bureau beliggende i Aarhus og hjælper kunderne med målrettet synlighed i Google, både på det strategiske og praktiske plan. Derudover er Jesper Damtoft iværksætter og blogger samtidig på flere forskellige medier om emner indenfor online markedsføring og konverteringsoptimering.
Mød Jesper på Google Plus: +JesperDamtoft, Jesper-Damtoft.dk eller LinkedIn