Tags: Administration
Udnyt din virksomheds potentiale på de sociale medier
Der er i dag over 3 millioner danskere på Facebook - og tallet vokser støt.
Særligt +40 segmentet har taget Facebook til sig. Det er derfor muligt at ramme og engagere én hver ønskelig målgruppe, hvis tilgangen er korrekt.
Skal min virksomhed være på de sociale medier?
Virksomheder kan være bange for at udrulle sine aktiviteter på sociale medier.
Årsagerne hertil er oftest forskellige og divergerende alt efter hvem, der spørges.
Det er dog et uundgåeligt faktum, at hvis din virksomhed har noget relevant at sige, er interesseret i sin målgruppe og ønsker gensidig dialog, så er sociale medier det oplagte valg.
Der findes ikke et eneste andet medie, hvor din virksomhed kan kommunikere så præcist til ens ønskede målgruppe som på de sociale medier.
De virksomheder, der formår at bruge dette effektivt, har en klar konkurrencemæssig fordel sammenlignet med deres konkurrenter.
Hvordan får jeg min virksomhed “i gang” på de sociale medier?
Det vigtigste ved sociale medier er, at din virksomhed kommunikerer troværdigt. Sociale medier er så transparente, at læseren hurtigt gennemskuer, hvis en virksomhed kommunikerer utroværdigt.
Derudover er det, som med alt andet, utrolig vigtigt at have en overordnet strategi for sin tilstedeværelse på de sociale medier. (For hints til udarbejdelse af strategi læs i bunden af dette indlæg).
Vi anbefaler altid at se og forstå sociale medier som en værdigenererende platform frem for udelukkende at være orienteret på at tænke i kroner og ører.
Dermed ikke forstået, at det ikke er muligt at generere flotte tal på din virksomheds bundlinje med sociale medier - det bliver bare ikke fra dag ét.
Sociale medier er nemlig et oplagt valg til at skabe et community omkring sit brand og virksomhed, og dette fungerer meget bedre end blot at bruge sine sociale medier som et udstillingsvindue til ens webshop.
Det vigtigste man kan tage med herfra er nemlig, at communities skaber præferencer og præferencer genererer mersalg.
Hvordan følger jeg op på min strategi?
Når strategien for din virksomhed er defineret skal den selvsagt følges op af forskellige tiltag.
Her anbefaler vi altid at lave en content kalender. Content kalenderen, som er en oversigt/skema, hvor man kan planlægge sit content, sikrer dig, at der regelmæssigt kommer indhold op til dine følgere.
I forhold til det indholdsmæssige fungerer det rigtig godt at fokusere på den personlige historie samt menneskene bag virksomheden.
Instagram kan være et oplagt medie til at udnytte dette potentiale til fulde, da man med en Instagram-profil kan vise billeder og indtryk bag kulisserne.
Dette er der både noget eksklusivt, transparent og personligt over. (Det kan du læse mere om i dette blogindlæg).
Derudover skal du altid huske at lave midtvejsevalueringer. Facebook har en unik “insight” funktion - brug denne til at undersøge, hvad dine følgere interagerer med.
3 gode råd til en unik strategi
Co-founder af SocialSucces
Jakob er medstifter af det digitale markedsføringsbureau SocialSucces, der har speciale i at optimere virksomheders online tilstedeværelse på sociale medier.
Jakob skaber mærkbare resultater for sine kunder ved at tage afsæt i sit kreative mindset og kundens behov.
Jakob gør en dyd ud af at forstå sine kunders forretningsmodel, for på den bedste mulige måde at kunne opsætte og eksekvere marketingsstrategier.
Ved siden af SocialSuccess studerer Jakob Erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation på Copenhagen Business School, som fungerer som et godt teoretisk afsæt i forhold til de udfordringer, han møder med SocialSucces.
På IVÆKST Bloggen vil Jakob blogge om, hvordan virksomheder kan forbedre sin online tilstedeværelse og fremmer dialog ved at være en aktiv spiller på de sociale medier.
Mød SocialSucces på G+
Mød SocialSucces på Facebook
Mød SocialSucces på Twitter