Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

8 tips til dig og dit website: Få bedre søgemaskineplaceringer

1. Be remarkable
Seth Godin sagde engang: ’Be remarkable’, ord som den dag i dag er mere relevante end nogensinde før. Søgemaskiner som Google er efterhånden blevet så sofistikerede, at hvis du formår at skille dig ud fra dine konkurrenter, vil søgemaskinerne opfange dette igennem forskellige kanaler.

Det belønner sig altså i den grad at skille sig ud fra flokken! Er du ligesom alle de andre, skal der meget mere til for at få succes i søgemaskinerne, præcis som i den virkelige verden.

2. Indgående links
Et af de vigtigste parametre for at klare sig godt i søgemaskinerne, er indgående links. Googles algoritme er i bund og grund bare en popularitetsanalyseberegner og her er links altafgørende, et link til website er en anderkendelse, det er en stemme på dig og dit website, at du har gjort det godt på den ene eller anden måde.

Der er rigtig mange forskellige måder at få indgående links til, nogle af de nemmeste, men også mindst effektive former for links er eksempelvis links fra linkkataloger, men du kan også linke fra dine blogs, dine hjemmesider mv. De bedste links er dem, som folk klikker på og dem der er relevante i forhold til, hvad dit indhold er.

Kontakt gerne andre hjemmesideejere og hør om muligheden for, at få et link fra deres website ind til dit eget. Du finder relevante hjemmesider i forhold til dit, ved at lave Google søgninger på dine egne søgeord, alle dem der dukker frem i top 100 er relevante sider, som dit website vil have stor gavn af at få et link fra.

En anden super effektiv måde at få gode links på, er at lave PR, så du bliver nævnt i online medier. Disse vil ofte linke til dig og endda fra en artikel, der er relevant i forhold til dit website.

Her får du både den gode gamle opmærksomhed, men også ekstra opmærksomhed i søgemaskinerne. Denne disciplin referer man oftest til med betegnelsen linkbait, jeg har tidligere skrevet et indlæg om netop dette, som du kan læse her.

Du kan se et eksempel på et linkbait PR nummer, jeg har stået for her.

3. Lokale søgninger
Local Search vinder mere og mere frem og folk søger i stigende grad lokalt. Her skal du sørge for at være med, for det er både nemt og ikke særligt tidskrævende at blive vist i de lokale søgeresultater.

Du opretter dig blot på Google Places, skriver lidt om din forretning, her i blandt åbningstider og kontaktoplysninger, linker det op til dit website og indsender.

Der går et par uger og du modtager en pin-kode som du skal indtaste for at verificere din fysiske adresse. Når folk fremadrettet søger i dine lokale områder, efter dine tjenester, vil du ligge placeret langt højere i de lokale resultater, som ligger meget nær toppen.

Du finder Google Places her.

4. Søgeord stemmer ikke overens med hvad dine kunder søger på
Det her er et helt klassisk eksempel. Du har måske en idé om, hvad dine kunder søger, men især hvis du handler med specielvarer/ydelser, kan der være et enormt gap i, hvad du tror dine kunder kalder dit produkt og hvad de rent faktisk søger efter, når de leder efter det. Du skal findes der, hvor dine kunder leder og ikke omvendt.

Benyt Googles eget søgeordsværktøj til at finde frem til, hvad dine kunder kalder dine produkter/ydelser. Benyt nu disse søgeord på dine sider, så de dukker frem i søgeresultaterne, på søgeforespørgsler relateret til de søgeord.

Googles søgeordsværktøj finder du her.

6. Med og uden WWW

Kan dit website tilgås både med www foran og uden, uden at du bliver viderestillet til en af disse, kører du med duplikeret indhold og det bryder søgemaskiner sig ikke om.

Du skal tage stilling til om du vil køre med WWW i din URL eller uden. Gør du ikke det, så findes der to forskellige versioner af hver eneste side på din hjemmeside.

Du retter dette til i din .htaccess fil eller igennem dit IIS administrationspanel.

7. Printsider og PDF-sider
Selvom det er både smart og fint for dine brugere, at man både kan få dit website at se i et printvenligt format og som en PDF-side, skaber du her igen duplikeret indhold af dine websites sider.

Du skal sørge for at køre med det der hedder noindex, follow på de sider som ikke er din primære, det kan nemt indsættes i din kildekode, så det dynamisk bliver påsat dine print og PDF-sider.

8. Sidenummereringssider (Pagination)
Har du længere oversigtsider, hvor du lister alt dit indhold og strækker disse sig over flere sider? Så har du sandsynligvis en masse duplikeret indhold liggende her også.

Disse ekstra sider er en forlængelse af din første side, men de har unikke URLs og ellers identisk indhold i form af sidetitler og boilerplate-elementer, hvorfor de skaber duplikeret og tyndt indhold. For at komme dette problem til livs, kan du bruge rel=next og rel=prev, for at fortælle Google, at disse ekstrasider blot er en forlængelse af den første side og dermed en sammenkædet lang artikel.

Du kan læse mere om funktionen her.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO Specialist og Digital Rådgiver

Bondtofte & Co. er specialister i online synlighed og webtrafik og arbejder med alle aspekter inden for online markedsføring, dog med stærke præferencer i forhold til søgemaskiner. Henrik Bondtofte fungerer til daglig som administrerende direktør i Bondtofte & Co, men agerer også som rådgiver for kunder og strategisk rådgiver for holdet som helhed.

Henrik Bondtofte har skrevet den eneste danske bog om emnet linkbuilding på dansk, dette i form af bogen Linkbuilding bogen og er også manden bag Bondtofte & Co’s digitale tjenester så som Linkdoktoren og Linkklubben. Du kan opleve Henrik live som oplægsholder til Linkdagen.

Henrik vil på Bloggen dele ud af sin erfaring med online marketing.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

SEO Specialist og Digital Rådgiver

Bondtofte & Co. er specialister i online synlighed og webtrafik og arbejder med alle aspekter inden for online markedsføring, dog med stærke præferencer i forhold til søgemaskiner. Henrik Bondtofte fungerer til daglig som administrerende direktør i Bondtofte & Co, men agerer også som rådgiver for kunder og strategisk rådgiver for holdet som helhed.

Henrik Bondtofte har skrevet den eneste danske bog om emnet linkbuilding på dansk, dette i form af bogen Linkbuilding bogen og er også manden bag Bondtofte & Co’s digitale tjenester så som Linkdoktoren og Linkklubben. Du kan opleve Henrik live som oplægsholder til Linkdagen.

Henrik vil på Bloggen dele ud af sin erfaring med online marketing.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her