Bloggen

6 trin: Tjekliste til on page-optimering

#1: Title og meta-beskrivelse

Din sides titel er det, der bliver vist i Googles søgeresultater. Det er vigtigt, at du optimerer din sides titel efter det søgeord, du vil positioneres på. Nævn det gerne så tidligt som muligt og sørg desuden for, at titlen ikke er længere end de anbefalede karakterer.

Det samme gør sig gældende med din meta-beskrivelse. Beskriv, hvad den besøgende kan forvente ved at klikke på netop dit resultat. Det har ikke nogen direkte indflydelse på dine placeringer, men det påvirker din click through rate. Jo flere der klikker på resultatet (og bliver på siden), des bedre er det i Googles øjne.

#2: Forkort din URL

En fejl, mange begår, er at have for lange URL’er. Afkort den og inkludér de søgeord, du optimerer efter, så det er nemt at afkode, hvad den handler om. Undgå ligegyldige fyldord, der ikke har betydning for indholdet, og brug små tegn og bindestreger i stedet for mellemrum.

#3: Hierarkisk opbygning af dine overskrifter

Det er vigtigt, at dine overskrifter har den rigtige struktur. Brug H1 til din primære overskrift, og sørg for at inkludere de primære søgeord heri. Herefter bør du anvende H2-tags som overskrift til hvert afsnit, medmindre du har underoverskrifter under disse afsnit – her skal du bruge H3, H4, H5 og H6.

Det er en god idé at bruge dine søgeord flere gange og i forskellige gradbøjninger i dine underoverskrifter, da de i høj grad er med til at sende et signal om, hvad din side omhandler.

#4: Brug billeder – og husk at optimere dem

Jo mere gennemarbejdet dit indhold er, des højere sandsynlighed er der for, at Google vil vægte det over konkurrentens. Derfor bør du inkludere billeder og illustrationer, der gør det nemt for den besøgende at afkode, hvad din side omhandler. Inkludér dine keywords i filnavnet og sørg for at give billedet en ALT-tekst, der beskriver billedet yderligere.

#5: Husk linke internt – men også til andre sider

Brug dit indhold til at linke til internt på din hjemmeside. Det er med til at give Google en indikation af, hvilke sider, du synes er vigtige. Du bør dog aldrig linke ud på det keyword, din side omhandler, da du så forvirrer Google unødigt.

Samtidig bør du ikke være bange for at linke til eksterne sider af høj kvalitet. Igen bør du ikke linke ud til sider, der forsøger at ranke på det samme, som du gør.

#6: Længden på dit indhold

Din side skal helst bestå af godt og gennemarbejdet indhold, der har en vis længde. Som tommelfingerregel bør du aldrig udgive sider, der har færre end 300 ord. Søg efter det keyword eller den sætning, du optimerer din side efter, og se hvor mange ord dem, der ligger bedst placeret, har. Det kan du bruge som pejlemærke for, hvor langt dit indhold skal være.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO-specialist hos Onlinetekster.dk

https://onlinetekster.dk/

Mit navn er Frederik Baastrup. Jeg driver Onlinetekster.dk, hvor vi skriver tekster for en række danske kunder. Vi arbejder med content marketing og vores primære kunder er SEO-bureauer og webshops. Vi driver ligeledes en række medier, der hver måned får mere end 50.000 besøgende fra Google. Heriblandt Forkvinder.dk, Boernogfamilie.dk, Techtime.dk og Motionogsundhed.dk.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

SEO-specialist hos Onlinetekster.dk

https://onlinetekster.dk/

Mit navn er Frederik Baastrup. Jeg driver Onlinetekster.dk, hvor vi skriver tekster for en række danske kunder. Vi arbejder med content marketing og vores primære kunder er SEO-bureauer og webshops. Vi driver ligeledes en række medier, der hver måned får mere end 50.000 besøgende fra Google. Heriblandt Forkvinder.dk, Boernogfamilie.dk, Techtime.dk og Motionogsundhed.dk.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.