Hastighedsoptimering er stadig ligeså vigtig, som det har været de sidste 5 år - hvis ikke vigtigere. Hastigheden på dit website, er med til at afgøre om du får en kunde i biksen eller ej.
Det er desuden helt essentielt i flere dele af online marketing. Særligt 3 dele af online marketing, er særligt påvirket af hastigheden.
Konverteringsoptimering & UX
En hvid skærm i for lang tid eller elementer, der ikke er renderet er det, jeg kalder "conversion killers". Hvis det sker på dit website, vil den besøgende højest sandsynligt sige farvel og tak.
De ender derfor ikke med at foretage et køb hos dig, men måske hos din konkurrent. Load tiden på et website påvirker brugernes lyst og evne til at købe. Det er helt sikkert noget, du har oplevet før selv.
Google Ads
I Google Ads algoritme finder du deres Quality Score. Quality Scoren er et udtryk for, hvor høj kvalitet dit website leverer på et søgeord.
I Quality Scoren finder du; Forventet CTR, Annoncerelevans og Landingsside oplevelse. Har brugerne ikke en god oplevelse med dit website, grundet en dårlig hastighed, vil du få en dårligere Quality Score.
Quality Scoren er med til, at påvirke din klikpris til Google - desto højere score, desto billigere kliks får du. Får du billigere kliks, får du mere for dine budgetter.
Derfor ligger der faktisk en direkte besparelse, hvis du som engangsudgift hyrer en konsulent ind, til at optimere din hastighed.
SEO
Udover at være en direkte del af Googles algoritme for organiske søgeresultater, er hastigheden faktisk også en indirekte del af deres algoritme.
Brugersignaler såsom afvisningsgraden og tid på sitet, har også en indflydelse på SEO - det har Google udtalt mange gange.
Da vi ved hastigheden har en påvirkning på brugernes lyst, og evne til at være på et website, har det derfor også en indirekte påvirkning på brugeradfærden.
Hvis du bare arbejder med ét af ovenstående områder af online marketing, bør du prioritere hastighedsoptimering højt. Højere end de enkelte områder i sig selv.
Drop dit budget til dyre konsulenter og linkbuilding, hvis du ikke har fået styr på din hastighed endnu. Det kan bedre betale sig, at du får fikset dét først.
Hvor tester jeg så hastigheden?
Du kan teste din load tid hos Pingdom: tools.pingdom.com - vælg en server, der er geografisk tættest på det land, du gerne vil ranke i.
Dertil kan du teste, om dit website er optimeret ift. hastighed med Googles eget værktøj: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
JavaScripts renderingsblokere
JavaScript loades synkront, hvis du ikke har gjort andet. Det vil sige, at når al kode bliver læst og når til JavaScriptet, skal clienten både læse og fortolke dette, før clienten kan fortolke andet.
JavaScript er lidt mere dynamisk end HTML, at fortolke og derfor tager det længere tid. Du kan meget hurtigt få løst udfordringen ved, at tilføje "async" til dine scripts.
På denne analyseres JavaScriptet mens alt andet bliver fortolket, og pausningen af indlæsningen af HTML forekommer ikke i ligeså lang tid.
Komprimer dine billeder
Komprimer dine billeder før de uploades i dit CMS. Billeder er tunge og tager lang tid om at loade kontra kode.
Ofte kan billeder fylde 90% mindre end de gør, og har derfor en kæmpe betydning for om hastigheden er god/dårlig.
Du kan bruge diverse online komprimeringsværktøjer såsom TinyPNG.com, eller installere et automatisk komprimeringsplugin til dit CMS.
Hvis du som mange andre bruger WordPress, kan jeg anbefale Shortpixel: https://da.wordpress.org/plugins/shortpixel-image-optimiser/
Vil du vide mere om hastighedsoptimering? Jeg har skrevet et langt indlæg, der går i materien af emnet hastighedsoptimering, som du kan læse her.
Dennis Stammerjohan er SEO og Google Ads konsulent, men sidder i dag in-house og løser opgaver inden for online marketing. Han har rådgivet mange større, men også mindre virksomheder i online marketing.
Hans primære fokus på at løse opgaver er, at det skal være en rentabel forretning for de virksomheder, som han arbejder med.
Han blogger jævntligt om SEO, og Google Ads på stammer.dk
Dennis kan også fanges på LinkedIn