Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Salg
Opskriften på succes inden for e-handel handler ikke blot om, at du skal opsætte en standard-webshop og forvente, at kunderne kommer af sig selv. Konkurrencen er benhård på de fleste markeder, hvorfor du skal stå tidligt op, hvis du skal vinde flere markedsandele. I dette blogindlæg bliver du præsenteret for 6 knivskarpe tips, som du kan tage action på allerede i dag. Der er vel at bemærke tale om tips, der har vist sig at være effektive i den virkelige verden.
Som e-købmand kan du med fordel se dine leverandører som dine samarbejdspartnere, da det vil kunne gavne dig og din forretning på flere forskellige fronter. Der er en tendens til, at særligt nystartede e-købmænd alene ser deres leverandører som leverandører – og det er en skam. Din udfordring er at tænke ud af boksen og overveje, hvordan I (du og din leverandør) kan arbejde med tiltag, der tilgodeser begge parter. I den anledning skal du være villig til at investere både tid og ressourcer i at skabe en reel relation. Du skal samtidig være indstillet på at åbne op for din forretning og vækstplaner, så dine leverandører føler sig involverede og føler et vist medansvar.
Samarbejde med leverandører kan gribes an på mange forskellige måder. Du kan f.eks. prøve kræfter med følgende tiltag:
Det er selvfølgelig i din interesse at samle på tilfredse kunder, men de kommer ikke af sig selv. Du kan gøre mange ting for at tilfredsstille dine kunder, hvor du f.eks. kan opbygge et større udvalg, tilbyde hurtigere levering, give gratis gaver og / eller forlænge den lovpligtige returret. Der er dog ikke nogle fordele, der kan matche professionel kundeservice – og ikke mindst telefonsupport.
Vælger du at yde telefonsupport på din webshop, bør du tydeliggøre på din webshop, at kunderne har mulighed for at ringe. Du bør samtidig notere, hvornår kundeservice kan træffes via telefonen. Dine kunder har naturligvis en forventning om, at du har et stort produktkendskab og kan svare på de mest almindelige spørgsmål. Har du ikke det nødvendige produktkendskab, kan du ansætte en kundeservicemedarbejder med et indgående kendskab til dine produkter.
Danske forbrugere betragter i dag hurtig levering som en selvfølge. Forhandler du lagervarer, og har du et dansk lager, vil det selvfølgelig være mest hensigtsmæssigt, hvis du tilbyder dag-til-dag levering på din webshop. Dine kunder har forskellige præferencer, hvorfor det ofte kan give mening at tilbyde flere forskellige fragtmuligheder.
Case: Bestil søndag – levering mandag: Cykelpartner.dk har tidligere lykkedes med at øge salget med følgende case: ”Bestil søndag – levering mandag”, hvilket skete i samarbejde med Post Danmark. Casen tog udgangspunkt i følgende:
Cykelpartner A-B testede ovenstående, og resultatet var ikke til at tage fejl af. Søndagsafhentningen betød helt konkret, at konverteringsraten steg med 25 %, ligesom der kom mange positive tilbagemeldinger fra kunder.
Splittest er blevet et buzzword inden for e-handel. Bruger du ikke allerede tid på at splitteste forskellige ting, så bør du give det en chance. Der er kun gode grunde til at splitteste, hvis man driver en webshop.
Dennis Drejer fra Rito.dk bruger mange ressourcer på at splitteste – og den tid er givet godt ud. Nedenfor får du en række konkrete eksempler på, hvad du kan splitteste i din webshop:
Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan teste. Splittesting er en glimrende måde, hvorpå du kan afprøve dine idéer, før du implementerer dem.
Som webshopejer gør du klogt i at tage dine kunder seriøst, da det er dine kunder, der holder din virksomhed i gang. Det er endnu en gang relevant at fremhæve professionel kundeservice, som du bør prioritere højt – hvad end du driver en mindre eller større webshop.
Dennis Drejers bedste tip er at svare kunder, hvor de er. Hvad end dine kunder skriver på Facebook, Trustpilot, Instagram, mail eller et helt femte sted, skal du være klar med et hurtigt svar. Ydermere kan du gøre følgende:
Lynhurtige svartider på Facebook og personlige svar på Trustpilot er noget af det, der fungerer glimrende hos Rito.dk.
Driver du en webshop, skal du løbende optimere på de vigtigste områder. Du optimerer din forretning ved at måle på alt, hvad du kan måle – og ud fra det igangsætte nogle tiltag. Du kan bl.a. måle følgende:
Er emnet e-handel og online markedsføring kan man måle stort set alt, og det bør du benytte dig af.
eCommerce ekspert og indehaver af Rito
Dennis Drejer er indehaver af Rito.dk – Danmarks største garn-webshop. Dennis har over 10 års erfaring med ehandel og er en af Danmarks skarpeste inden for sit felt som er markedsføring og automatisering af ehandel. Dennis er lige nu aktuel med www.ehandelsdagen.dk – En dag for virksomheder som driver ehandel med salg af fysisk varer fra A-B.