Tags: Administration
Med fem års erfaring fra et online- og SEO-bureau (AW Media), har jeg gjort mig en del erfaringer fra en lang række websites om hvad god og effektiv søgemaskineoptimering er. Jeg gennemgår her tre kritiske spørgsmål, som du kan stille dit SEO-bureau, samt hvilke svar du gerne vil have og hvad du bestemt ikke vil høre.
Det kan være meget forskelligt, hvor meget et SEO-bureau reelt har adgang til at påvirke dit website i forhold til indhold og tekniske optimering (såkaldt on-site SEO).
Derfor har jeg valgt at fokusere mine spørgsmål på off-site SEO, herunder spørgsmål i forhold til én meget afgørende faktor, nemlig linkbuilding. Laver dit SEO-bureau slet ikke linkbuilding, skal du måske overveje at udskifte dem med nogen som gør.
Værdien af et link
Google søger at give mest linkværdi fra links, der kommer fra gode, velrenommerede og brugbare websites. Links til dit website skal helst komme fra websites, som er relevante i forhold til dit website, f.eks. omhandle det samme eller nærliggende emner.
En simpel måde at forklare link-værdi på, er ved at sammenligne med værdien af den trafik (besøgende) et givent link vil give dig. Jo bedre trafik et link vil give dig, jo bedre er linket (med undtagelser og kun som tommelfingerregel).
Lad mig give et eksempel: Du sælger hundefoder og får et link fra et website om søgemaskineoptimering. Dette link har ikke meget relevans og dermed er link-værdien (sandsynligvis) ikke så stor. Får du derimod et link fra den lokale kennel klubs website (relevant), vil værdien være meget større. Det handler altså i høj grad om relevans (og bl.a. autoritet).
1. Hvilke linkbuilding-metoder bruger I?
Lytter man lidt til, hvad Google siger om links (og det bør man), taler de ofte om såkaldte editorial links som den type links, de forsøger at tildele mest værdi.
Editorial links er links som et website af egen vilje laver på sit website, fordi de ønsker at linke til et andet website. Dvs. linket er ikke manipuleret, betalt eller indsat af andre på siden.
Gode svar
● Hvis dit SEO-bureau bygger links med fokus på at markedsføre dit website på de rigtige steder og til den rigtige målgruppe, er de som udgangspunkt på rette vej. Det vil sige, at de promoverer dit website og indholdet til andre relevante websites og personer i samme eller relaterede brancher, eller forsøger at skabe presseomtale (PR) for dine produkter/services. Ved at promovere dit website og skabe relationer til f.eks. journalister, webmasters og website-ejere, kan dit SEO-bureau påvirke de rigtige personer, til at skabe links til dit website, på egen hånd. Altså editorial links.
● Bruger dit SEO-bureau f.eks. gæste-blogging, eller skaber de på andre måder indhold til andres websites og derigennem bygger links, så spørg ind til relevansen af disse websites. Gæste-blogging kan være en legitim måde at bygge links på, men det kan også gøres for ekstremt og på sider af lav kvalitet/relevans, hvor det ikke vil gavne.
Dårlige svar
● Alle svar, der inkluderer at bygge links fra linkkataloger, blog-kommentarer, forum-signaturer, artikelkataloger, link exchange og lignende er virkeligt dårlige links som kan skade dit websites. placering på Google.
● Bygger dit SEO-bureau ligefrem automatiske links, f.eks. via software, er det et virkeligt dårligt tegn - bed dem om at stoppe øjeblikkeligt!
● Et opfølgende spørgsmål, som du gerne vil have svar på er fra hvilke TLD (Top Level Domain = .dk, .com etc.), dit SEO-bureau bygger links fra. I overvejende grad vil du gerne have links fra .dk domæner eller i hvert fald sider på dansk. Bygger dit bureau links fra russiske, kinesiske og lignende sider, bør du bede dem standse det med det samme og få dem disavowed, da de kan skade dit domæne meget. Dit SEO-bureau bør i øvrigt få alle tvivlsomme links disavowed.
2. Kan I bygge nogle hurtige links til mit website?
Dette er lidt et trickspørgsmål. Som tommelfingerregel tager gode kvalitetslinks nemlig en del tid at bygge.
Hvis man kan bygge et link hurtigt, er det ofte meget nemt at få (selvfølgelig med undtagelser). De websites hvor man hurtigt og nemt, selv kan bygge links fra, er i bedste fald af lav kvalitet og i værste fald direkte skadelig for dit website.
Gode svar
● Dit SEO-bureau fortæller dig, at det ofte tager tid at bygge gode kvalitetslinks fra sider med høj autoritet og, frem for alt, høj relevans i forhold til dit site. De vil højst sandsynligt fortælle dig, at det ikke kan ske lynhurtigt. Bed dem fremlægge en plan for hvilke konkrete websites eller typer af websites, de vil forsøge at skaffe dig links fra.
Dårlige svar
● Dit SEO-bureau lover dig en masse hurtige links, sandsynligvis uden at være specifikke omkring hvor de vil bygge dem fra. I så fald kan du spørge ind til hvilke typer websites, de vil skaffe dig links fra, hvordan disse websites er relevante i forhold til dit website, og hvem der egentligt ejer dem.
3. Hvilke ankertekster bruger I til mine links?
En ankertekst er den klikbare tekst, som er selve linket til dit website. Med Googles løbende algoritme-opdateringer, især Penguin (og f.eks. PayDay Loan), bliver websites med indgående links som primært har søgeords-ankertekster straffet.
Google bruger ankertekster som et signal til, hvad et website handler om. Fordi det tidligere har været nemt at manipulere placeringer på Google med ankertekst, er de blevet misbrugt groft.
Google har derfor måtte tage skridt til både at mindske SEO-værdien af ankertekster og i nogle tilfælde gå så langt som til direkte at straffe websites, som i meget høj grad har indgående links med spammy søgeords-ankertekster.
Gode svar
● En variation af ankertekst, hvor et sted mellem 70-90% af dine indgående links har såkaldte “brand” ankertekster. Dvs. ankertekster som enten er dit virksomhedsnavn, dit domænenavn eller lignende. Max. 5-10% kan være med søgeord, og resten kan være helt generiske (som f.eks. klik her, læs mere osv.).
Dårlige svar
● Svarer dit SEO-bureau, at de overvejende bruger dine vigtigste søgeord i deres ankertekster, har du et problem. Det virker muligvis lige nu og kan på kort sigt give dig nogle gode placeringer. Google har dog flere gange gjort det klart, at have links med.
CEO for Bermann & Rosenberg Media ApS
Claus Bermann (cand.merc.) er tidligere marketingchef hos AWM Network og Digital Marketing Manager hos Lederne. I dag driver han sammen med en partner, virksomheden Bermann & Rosenberg Media, som står bag blandet andet rejsevejledningen.dk, billige-fodboldrejser.dk, mitsamlelån.dk, fannews.dk, travelgreen.dk, yukon-tours.dk, myplanetsport.dk og rejsentil.dk.
Claus har arbejdet med og undervist i en lang række felter inden for online markedsføring, herunder især AdWords, Analytics, content marketing, linkbuilding, konverteringsoptimering og leadgenerering.
Claus er citeret i flere medier som ekspert på fodboldrejser-liverpool.dk via sit arbejde med fodboldrejser og på glampingpriser.dk.
I dag er Claus Bermann direktør for Bermann & Rosenberg Media ApS og Bermann Salgscoaching ApS.
På IVÆKST Bloggen vil Claus løbende bidrage med konkrete og handlingsorienterede gode råd, tips, værktøjer og inspiration til bedre online markedsføring.