Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 gode råd til at uddanne sine egne ansatte

Dit start-up har nu nået en fornuftig størrelse, og du skal begynde overvejelserne omkring at få ansatte i virksomheden.

Det er derfor rigtig vigtigt, at du grundigt overvejer hele processen igennem. Helt fra hvor du finder dine kommende ansøgere, til hvilke personlighedstyper du leder efter og ikke mindst har brug for!

I de følgende 5 punkter vil jeg komme med råd til, hvordan du finder de rette personligheder, som du efterfølgende kan oplære, som du ønsker.

1. Gå ikke efter de etablerede
Din første tanke er måske at prøve og finde nogle dygtige og etablerede ansatte, som kan skabe resultater fra dag ét. Det er ikke altid den bedste løsning. Disse personer ved godt, at de er eftertragtede, og flere af dem have en tendens til at skifte job, som vi andre skifter underbukser.

2. Ungdommen har drive!
Du skal ikke være bange for at ansætte for ungt. Jovist, de fleste er uerfarne og har meget at lære endnu, men til gengæld har de noget, som flere ældre måske mangler i dag: drive!
Derudover kan du gradvist se de yngre ansatte an og tildele dem mere og mere ansvar, når du vurderer, at de er klar til.

3. Tag hellere en samtale for meget end en for lidt
Tag dig god tid og hav en plan for, hvilken type ansat du sigter efter. Når du har fået defineret, hvad du mangler i virksomheden, og der begynder at komme ansøgninger i din indbakke, kan du begynde og sortere i dem.
En ansøgning på skrift er – næsten – altid blevet overdrevet en smule.  Så til samtalen har du mulighed for at grave dybere ned i ansøgerens CV. Generelt er min erfaring her, at en samtale for meget er bedre end en for lidt!

4. Få beskrevet alle dine processer
Det kan tage lang tid at lære nye ansatte op i din specifikke virksomhedskultur og i alle firmaets processer. Derfor er det vigtigt, at du har overvejet, hvordan du vil gribe denne problemstilling an.
Hvis du på forhånd har fået beskrevet dine processer for diverse opgaver, kan du teknisk set lave en håndbog til din virksomhed. På den måde undgår du at bruge unødvendigt mange timer på at skulle lære hver enkelt nye medarbejder op hver gang.

5. Lad dine ansatte jokke i spinaten
Det er rigtig vigtigt, at du skaber et miljø i din virksomhed, hvor der er plads til at fejle. Fejl er med til at styrke dine medarbejdere – specielt hvis de er unge. Der skal være plads til at lave rigtig mange fejl – bare ikke den samme fejl mere end én gang!

Afsluttende ord
Jeg har selv været ”ham den unge”, som skulle læres op fra bunden. I dag er det derimod mit ansvar at finde unge og sultne medarbejdere, som kan oplæres i min egen virksomheds ånd. De overstående råd er mine erfaringer fra begge sider af samtalebordet.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

COO, Codefort

Chris Kleis har arbejdet med digital markedsføring siden han gik ud af handelsskolen i 2013. Han har fået sin digitale opvækst hos virksomheden Firtal, samtidig med at han drev Pavoscreen og Capshoppen. I dag sidder han som digital specialist hos Aarhus virksomheden Arnsbo Media, hvor han vedtager alle digitale opgaver for alle de interne virksomheder under Arnsbo Media.

Du kan forvente indlæg fra Chris Kleis omkring digital marketing fra A-Z, samt HR og virksomhedskultur.

Læs mere på hans personlige blog chriskleis.dk og på LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Chris Kleis
COO, Codefort
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Med disse 3 e-mails, kan du booste din e-mail marketing nemt og hurtigt! Sæt disse kampanger op én gang og læn dig tilbage og se salgene komme af sig selv.

COO, Codefort

Chris Kleis har arbejdet med digital markedsføring siden han gik ud af handelsskolen i 2013. Han har fået sin digitale opvækst hos virksomheden Firtal, samtidig med at han drev Pavoscreen og Capshoppen. I dag sidder han som digital specialist hos Aarhus virksomheden Arnsbo Media, hvor han vedtager alle digitale opgaver for alle de interne virksomheder under Arnsbo Media.

Du kan forvente indlæg fra Chris Kleis omkring digital marketing fra A-Z, samt HR og virksomhedskultur.

Læs mere på hans personlige blog chriskleis.dk og på LinkedIn.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her