Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Brug af personaer til content marketing

Hvor godt kender du egentlig dine kunder? Tænker og føler du som de gør, og ved du, hvilke overvejelser de gør sig i købsprocessen? Det lyder måske en smule ekstremt, men ikke desto mindre, er det koden til vækste din virksomhed.

Hvad end du er i opstartsfasen med ingen reelle kundedata eller har en etableret virksomhed, er det relevant at udvikle personaer for din målgruppe - og især i forbindelse med udvikling af content. Personaer er en slags personprofil, som hver repræsenterer en del af din målgruppe.

Ved at skabe personas der hos marketingteamet være fokus på målgruppens behov og mål og det vil derfor være lettere for dem at udvikle og vinkle content samt skabe konverteringer den vej.
De fleste virksomheder kræver minimum 3 personaer.

Sådan udvikler du personaer for din målgruppe

Demografi

Tænk på elementer som køn, alder, indkomst, bopæl, uddannelse og arbejde.
Tag udgangspunkt i eksisterende data -  hvis muligt - og arbejd videre derfra. Giv hver persona et navn, som passer til deres demografi - på den måde er de mere relaterbare.

Livsstil, interesser og behov

Overvej, hvordan en almindelig dag i deres liv ser ud. Hvad er deres typiske aftensmåltid, hvilken bil har de, hvilket tøj går de i? Tænk over, hvad de bruger deres penge på og hvorfor.
Vælg fritidsinteresser til dine personaer og overvej, hvilke behov dit produkt opfylder hos dem. Det kan både være i relation til en af deres interesser eller reelle elementer i fx din service, som gør, at du vinder ordren i stedet for andre.

Hvordan bruger de dit produkt?

Det er vigtigt at overveje, hvordan og hvornår dine personaer bruger dit produkt. Her skal du tænke meget specifikt - hvor, hvordan og hvorfor. Det er ligeledes relevant at få deres følelser med i brugssituationen. Udvikl et brugerscenarie til hver persona baseret på data fra de andre punkter.

Kortlægning af købsprocessen

Det vigtigste element er at linke dine personaer til en købsproces. Du starter med at kortlægge, hvor dine personaer søger deres informationer. Er det online, i magasiner, venner og bekendte eller lignende? Ligeledes skal du have identificeret, hvem som har indflydelse på deres køb. Spørg ligeledes, hvilke konkurrenter er også med i købsprocessen og hvordan vinder I ordren?

Sådan finder du data til dine personaer

Det er vigtigt at linke dine personaer til reelle data. Hvis du er en etableret virksomhed vil du helt sikkert have meget data omkring dine kunder, og du har ligeledes adgang til reelle kunder, som du kan spørge. Er din virksomhed i opstartsfasen, må du tage en lidt anderledes tilgang.

Find information som nyopstartet virksomhed:

  • Afprøv dine personas - Tag derhen, hvor du mener de befinder sig, både online og offline, og lav interviews.
  • Foras og grupper på sociale medier med relevante emner for din virksomhed
  • Udsend spørgeskema på sociale medier

Find information som etableret virksomhed:

  • Google analytics
  • Spørg eksisterende kunder og andre fra målgruppen
  • Sociale medier - egne profiler og relevante grupper, samt foras
  • Internt i virksomheden (sælgere, kundeservice og lignende)
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Content writer, finans-avisen.dk og studerende i International Sales & Marketing

Camilla studerer til dagligt en PBA i International Sales and Marketing og arbejder ved siden af studiet som content writer for finans-avisen.dk. Her bruger hun dagligdagen på content marketing og SEO.

På IVÆKST bloggen vil Camilla gøre en dyd ud af at omdanne relevante marketingteorier til praksis.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Content writer, finans-avisen.dk og studerende i International Sales & Marketing

Camilla studerer til dagligt en PBA i International Sales and Marketing og arbejder ved siden af studiet som content writer for finans-avisen.dk. Her bruger hun dagligdagen på content marketing og SEO.

På IVÆKST bloggen vil Camilla gøre en dyd ud af at omdanne relevante marketingteorier til praksis.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her