Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Low Budget B2B Marketing Automation

Det er de færreste små virksomheder, der har råd til et dyrt Marketing Automation-system.

Men du kan alligevel godt automatisere marketingaktiviteter og skabe gode leads. I denne artikel forklarer jeg, hvordan du høster permissions på dit website, automatiserer opfølgning – og endda afholder automatiserede webinarer.

Hele opsætningen koster under 10.000 kroner om året i software, og du kan udføre det hele selv.

Lad os begynde med din situation i dag
Du er i B2B marketing og skal skabe flere og bedre leads. Du har kun produktrelateret indhold, og du har ikke nogen ressourcer udover dig selv.



Din landing page fortæller om dit produkt, og siden indeholder en god introduktionsvideo og to uddybende videoer med produktdetaljer. Der er også en kontaktformular, men ingen udfylder den.

Den anden side indeholder produktdetaljer og et produktblad.

Det er et helt almindeligt setup. Måske får du besøgende, men næppe særlig mange leads.

Kan du genkende situationen?

Målet
Nu skal du:
• høste permissions på websitet
• automatisere email-opfølgning
• drive de besøgende gennem beslutningsprocessen
• skabe leads der er tæt på en købsbeslutning

1. Høst permissions
Første skridt er at tilrette indholdet på dit website, så der er noget, de besøgende kan interagere med. De skal afgive deres oplysninger og permission for at få lov til at se dit indhold. Det kalder man ’gated content’.

Det giver os lov til at sende e-mails til dem bagefter, som kan hjælpe dem gennem beslutningsprocessen, og disse e-mails skal naturligvis være automatiske.

Du opretter to nye sider på dit website:
• Introduktionsvideoen får de besøgende lov til at se på din landing page, men de uddybende videoer skal de afgive deres permission for at se.
• På samme måde skal databladet også ligge bag en formular.

Her har du behov for den første softwareløsning: et formularsystem. Det kan fx være danske Sleeknote eller billige Optinmonster.

Det er løsninger, som kan vise en formular, tage imod de besøgendes data, og sende personerne videre til det rette indhold. Der er mange supergode funktioner til at lave forms, der popper op, når læseren når bunden af en blogartikel eller er helt på vej væk fra siden, osv. Det er meget mere end traditionelle forms, og det er alle pengene værd.

2. Send e-mails
Næste skridt er automatisk e-mailopfølgning. Du har brug for et e-mailsystem, fx Mailchimp. Det skal bare være billigt og kunne udsende automatisk.

Du skal designe e-mails med indhold, der bringer modtageren igennem beslutningsprocessen. Fx en invitation til et webinar i evalueringsfasen, og en Excel-skabelon til en business case i retfærdiggørelsesfasen.

 

3. Automatisér webinarer
Det bringer os til det tredje system, du har brug for: webinarsystemet.

Det oprindelige setup manglede indhold i midten af beslutningsprocessen, og et webinar er en god mulighed i B2B. Det skal naturligvis være et automatiseret webinar.

Du optager webinaret på video, vælger at det skal køre hver tirsdag morgen, og så afvikler webinarsystemet selv alting – og opdaterer løbende datoen på tilmeldingssiden.

’Live’ webinarer sælger billetter, og når de kan køre uge efter uge uden noget arbejde for dig, så er det virkelig lønsomt.

4. Kvalificér leads
De besøgende, som er kommet igennem hele processen, kan du nu kvalificere som leads til sælgerne. Lad fx den sidste e-mail komme fra sælgerens mailboks – så er relationen allerede etableret, hvis modtageren skriver retur.

Sådan kommer du i gang
Det krævede kun tre systemer til under 10.000 om året. Du kan selv opsætte det hele. Og det kører automatisk.

Jeg har optaget en video, som går lidt mere i dybden omkring low budget marketing automation, og på min hjemmeside kan du gratis hente en vejledning i, hvordan du opsætter alting inde i systemerne.

God fornøjelse!

Bliv meget klogere på online marketing på Det Digitale Værksted. Her får du mere end 100 gratis videor, der hjælper dig til at tage onlne markedsføring til det næste skridt

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Online Marketing-konsulent, Abakion

Bernt blogger om Marketing Automation og er til daglig Online Marketing-konsulent med en baggrund som Marketing Automation-arkitekt for større danske virksomheder og ni år som B2B Marketingchef i en børsnoteret IT-virksomhed.

Mød Bernt på hans egen hjemmeside, på LinkedIn og på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Online Marketing-konsulent, Abakion

Bernt blogger om Marketing Automation og er til daglig Online Marketing-konsulent med en baggrund som Marketing Automation-arkitekt for større danske virksomheder og ni år som B2B Marketingchef i en børsnoteret IT-virksomhed.

Mød Bernt på hans egen hjemmeside, på LinkedIn og på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her