Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Berlin: Europas startup­-hovedstad

Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Sabrina Marie Nielsen

 

Det amerikanske Silicon Valley har igennem mange år tiltrukket iværksættere, programmører og forretningsmænden, og millionforretninger som Netflix, Apple og Google hører til blandt de mange virksomheder, der holder til der. Men i Europa er Berlin blevet til den hidtil ukronede konge af startup­virksomheder inden for teknologiindustrien. Og med god grund. Berlin er attraktiv for startups af flere forskellige årsager.

Man kan især pege på ting som økonomien, kontormuligheder, talenttilgængelighed og så selve miljøet. Som en af Europas absolut stærkeste økonomier, tilbyder den tyske hovedstad en solid grobund for en voksende tech­virksomhed. Og efter sigende virker det! Virksomheder som Über, SoundCloud og ShopAlike har valgt at slå rødderne ned i Berlin, og de nyder godt at byens mange goder. Det gode ry har spredt sig, og i dag grundlægges en ny startup­virksomhed hvert 20. minut i byen(!). Eksperter forudser, at det vil skabe op mod 100.000 nye jobs inden 2020.

Økonomi

Den tyske regering ønsker at bakke op om og styrke startup­miljøet, hvilket har ført til en række fordelagtige tiltag. Startups har adgang til billige lån gennem den statsejede bank, og derudover har staten også etableret en række fonde, der støtter nystartede virksomheder. Samtidig er prisniveauet i Berlin generelt lavere end i andre europæiske storbyer som fx London eller Paris. Det giver større økonomisk råderum til at fokusere på at få gang i forretningen.

Kontormiljø

En af de helt store attraktioner ved at etablere sig i Berlin er de mange fantastiske muligheder for at finde det perfekte kontor. Huslejen er til at betale, og den arkitektoniske diversitet gør det muligt at finde en kontorbygning, der er noget helt særligt. Hvem sagde, at kontorbygninger skal være af glas og beton?

Talent
I løbet af årene har Berlin fået oparbejdet et renommé som en attraktiv by for tech­startups, og det har naturligvis medført, at en lang række talentfulde mennesker fra hele verden vælger at rykke teltpælene op for at flytte til Berlin. Det betyder, at der er en stor talentpulje at gå på opdagelse i, hvis man ønsker et friskt pust af talent i sin internationale start­up.

Miljø

En sidste ting, der er afgørende og i høj grad karakteristisk for det berlinske startup­liv, er miljøet. Livet i en startup­virksomhed er spændende og indbydende, og de fleste virksomheder formår at skabe et ungdommeligt og kreativ miljø, hvor de forskellige afdelinger har sjove navne og legerum med bordtennis, bordfodbold og Playstation. Dette ses især hos Soundcloud, hvor deres kontor er spækket med lækkert og innovativt design, der opfordrer til leg og kreativitet. Også hos ShopAlike er der altid rig mulighed for at give hjernen et afbræk med et slag bordfodbold.

En på opleveren
At starte en startup­virksomhed er et eventyr på godt og ondt. Det er nervepirrende, og det kræver en indsats ud over det normale for alle. Men hvis det først lykkes, er det en fantastisk oplevelse, man under alle omstændigheder bør unde sig selv. Og hvis man går rundt med en entreprenør i maven eller med drømmen om at internationalisere sin virksomhed, kan Berlin altså meget vel være det helt rigtige sted at vænne blikket hen.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO Content Editor, Visual Meta

Asta Schantz Koch arbejder med Marketing og Content for det Berlin-baserede firma Visual Meta, der driver hjemmesiden ShopAlike.dk. Som expat i den tyske hovedstad har hun stor viden og erfaring inden for det livlige startupmiljø i Berlin, og hun har dermed fingeren på pulsen, når det kommer til byen, der får større og større international betydning år for år.

Asta har en profileret Master i Tværmedial Kommunikation fra Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

SEO Content Editor, Visual Meta

Asta Schantz Koch arbejder med Marketing og Content for det Berlin-baserede firma Visual Meta, der driver hjemmesiden ShopAlike.dk. Som expat i den tyske hovedstad har hun stor viden og erfaring inden for det livlige startupmiljø i Berlin, og hun har dermed fingeren på pulsen, når det kommer til byen, der får større og større international betydning år for år.

Asta har en profileret Master i Tværmedial Kommunikation fra Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her