Virksomheder, blogs og selv nyhedsmedier nyder i dag godt af den trafik, de kan få fra Google. Trafikken er i mange tilfælde livgivende og kan ofte omsættes til kolde kontanter. De færreste kender alle detaljerne i Googles algoritmer for at rankere forskellige siders indhold i søgeresultaterne. Men det kan faktisk lade sig gøre via enkle kneb at krybe langt længere op i de gratis søgeresultater og øge sin trafik.
Godt indhold går altid viralt, og derfor kan det betale sig at følge mange af de råd man i dag kan finde på nettet til hvordan man kan skrive bedre indhold. For jo bedre indhold man har på sin hjemmeside, jo flere besøgende, leads og kunder får man. Der er en direkte sammenhæng. Lange indlæg får langt mere trafik end de korte og derfor kan det betale sig at lægge lidt kærlighed i alle ens webtekster.
BuzzFeed fandt for nylig ud af, at blogposts der var længere end 3.000 ord i gennemsnit blev delt 123 % flere gange end andre blogposts. En anden virksomhed, CoSchedule, har tidligere meldt ud, at de fem bedst placerede resultater på side 1 i en Google søgning alle er på omkring 2.000 ord eller længere. Med Googles Penguin 4.0 opdatering så sent som i efteråret 2016, har Google ønsket at få virksomheder til at arbejde på at få links fra websites med meningsfyldt indhold for at komme længere op blandt alle søgeresultater. Det kan være nyhedsmedier, respekterede sites med organiserede links samt websites, der er relevante for virksomheden og som har et godt indhold. Hvis man har originalt, vedkommende indhold og velfortjente links fra andre websites, vil ens hjemmeside automatisk dukke højere op i Googles søgeresultater. Penguin 4.0 er nu en del af Googles algoritme, der bestemmer rækkefølgen af søgeresultater, og i dag bliver individuelle websider — ikke hele websites — straffet, hvis deres indhold ikke er relevant og læseværdigt nok.
Nedenfor finder du mine 9 bedste råd til hurtigt og uden det store besvær at få mere trafik ind på din hjemmeside.
1. Begynd med en stærk indledning: Læserne bruger mest tid på begyndelsen af en tekst og da de ofte har travlt, har de behov for hurtigt at se, om teksten kan hjælpe dem videre. Så vær klar i spyttet om, hvad de kan forvente at få ud af at læse teksten. Jo længere den samlede tekst er, jo kortere skal introduktionen være.
2. Hold dig til en stram struktur: Det er langt fra alle, der læser lange tekster på nettet. Langt de fleste vil skimme teksten, mens de søger efter den bid information, der er svaret på det spørgsmål, de har. Sørg for overskrifter og mellemrubrikker til de forskellige afsnit i teksten. Sørg for at fremhæve nøgleord i teksten og have citater i egne tekstblokke. Brug også rigeligt med billeder, illustrationer og checklister.
3. Sørg for at dit indhold når længere ud ved at bruge longtail og særlige søgeord: Dine nøgleord skal være rygraden i det indhold, du lægger på nettet. Det gør det nemmere for potentielle kunder at finde dit indhold, når de søger på svar på de udfordringer, de har. Den enkleste måde at finde de relevante longtail søgeord frem, er ved at bruge de forslag, Google Autosuggest kommer med i søgefeltet for enhver søgning.
4. Målret teksten til Googles Answer Box: Idéen er simpel. I mange tilfælde bliver Google Answer Box vist som det første resultat for at besvare den søgning, brugeren har foretaget, uden at vedkommende skal igennem et helt website for at finde svaret. Svaret som du angiver skal stå i overskriften eller underoverskriften og være én sætning. Sørg også for, at dit website fungerer ordentlig på både en pc og en smartphone.
5. Bed læserne om at dele dit indhold: Gør dit indhold populært ved at gøre det nemt for læserne at dele brudstykker af teksten. Det kan være udvalgte brudstykker, du selv har udvalgt eller du kan opfordre læseren til at dele overskriften på din post og linket dertil.
6. Giv social sharing knapper en fremtrædende placering: En anden måde at øge sandsynligheden for deling af dit indhold er ved at gøre det nemt for brugeren at finde knapperne til deling via de sociale medier. Det kan være ved at have knapper i top og bund af din post eller flydende knapper, der hele tiden er synlige.
7. Gør det muligt at dele billederne på din post: Det er op mod 40 gange mere sandsynligt, at visuelt indhold bliver delt på de sociale medier, så gør det nemt for dine læsere at dele dem.
8. Undgå CAPTCHAs hvis muligt: CAPTCHAs bruges ofte til at sikre, at det reelt er mennesker og ikke robotter, der afgiver oplysninger via en form. Men undersøgelser har vist, at det kan koste 3,2% af det samlede antal konverteringer, eller sagt med andre ord: Færre personer tilmelder sig.
9. Lav A/B split test for at øge antallet af konverteringer: Test flere udgaver af din kontaktformular for at finde den, der konverterer bedst. Det er en god måde at øge antallet af abonnenter på dit nyhedsbrev og til at øge trafikken til website.
Head of Media Relations
Anna Lebedeva er Head of Media Relations hos SEMrush, der blev startet i 2008 af en lille gruppe SEO og IT-specialister. I dag er virksomhedens software blevet en integreret del af mange SEO-specialisters værktøjer overalt i verden.