Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Undgå at famle i blinde når du arbejder med Google AdWords - Brug konverteringssporing

Jeg har sammen med Ivækst indspillet en række korte videoer om, hvordan du kommer godt i gang med at annoncere med Google AdWords. Den sidste af videoerne i rækken handler om, hvordan du kommer i gang med den helt basale optimering af dine AdWords-kampagner. Denne video er netop blevet udgivet (se alle de tidligere videoer her).

I den sammenhæng vil jeg gerne i dette blogindlæg fortælle lidt om dit vigtigste redskab, når det kommer til optimering – nemlig målsporing (eller konverteringssporing).

NB. Er du ikke kommet i gang med Google AdWords endnu? Så hjælper Ivækst dig. Læs mere og få hjælp ved at klikke her.

 

Tag lige og se videoen først:

 

Bemærk: Google laver ofte ændringer og opdateringer i AdWords og tilføjer nye funktioner. De fleste ændringer har dog ikke den store betydning i forhold, hvordan du bruger AdWords til dagligt.

Eksempel på ændring i AdWords:

AdWords søgeordsdetaljer oplysningerAdWords søgeordsdetaljer oplysninger

Knappen Søgeordsdetaljer, som omtales i videoen, har for nyligt skiftet navn til Oplysninger. Den fungerer dog stadig på samme måde.

 

Hvad er konverteringer og hvorfor skal du måle dem?

En konvertering er et mål på din hjemmeside, der bliver opfyldt. Hvis du f.eks. har en webshop, er konverteringen som regel lig med, at en kunde har afsluttet en ordre og gennemført betalingen. De besøgende, der køber noget i webshoppen er selvfølgeligt de mest værdifulde, så det er altså vigtigt at spore, hvor de kom fra, så man kan få flere af den samme slags besøg.

Langt de fleste hjemmesider har dog ikke webshop-funktion, så på disse sider kunne en konvertering f.eks. være når en besøgende:

  • udfylder og indsender din kontaktformular
  • bestiller et tilbud eller information
  • tilmelder sig dit nyhedsbrev
  • downloader dit produktark
  • ser din præsentationsvideo

Ved at identificere og spore de vigtigste mål på din hjemmeside, kan du arbejde meget mere målrettet med optimeringen af din AdWords-annoncering - og med din online markedsføring generelt.

Kort fortalt er det vigtigste ikke hvor mange, der klikker på dine AdWords-annoncer og besøger din hjemmeside. Det der tæller er, hvor mange af besøgene der konverterede!

Når du kan se denne information i AdWords, kan du også nemt finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

 

Hvordan måler du så konverteringerne?

Du kan både måle konverteringerne via AdWords og via Google Analytics.

Jeg vil anbefale, at du bruger Google Analytics. Og jeg må insistere på, at du under alle omstændigheder får opsat Google Analytics på din hjemmeside, hvis du vil arbejde seriøst med din online tilstedeværelse!

Her finder du Googles egne vejledninger til, hvordan du installerer Analytics og opsætter mål:

 

Og hvordan bruger du så informationerne i AdWords?

Når du har opsat Google Analytics og målsporing, skal du have linket din AdWords-konto og Analytics-konto sammen. På den måde kan de to konti udveksle deres data.

Når det hele er sat op kan du begynde at kigge på konverteringsdata for dine enkelte søgeord, annoncetekster, annoncegrupper og kampagner (- det kan dog tage et par dage eller uger før der er data nok).

For at få informationerne frem i AdWords gør du således:

1. Klik på knappen Kolonner og Tilpas kolonner:

AdWords tilpas kolonner

2. Klik på Salg og klik på Tilføj ud for de informationer du gerne vil se:

Google AdWords Salg Tilføj

 

Nu vises de valgte data som kolonner og du kan få svar på:

  • Er der bestemte søgeord som skaffer alle konverteringerne?
  • Klarer én variant af en annoncetekst sig bedre end en anden?
  • Hvilken kampagne skaffer flest kunder?
  • Og meget meget mere...

Det ser nogenlunde sådan ud:

Google AdWords konverteringer

 

Og hvad så nu?

Hvad skal du så gøre nu hvor du har en masse spændende informationer om konverteringer til rådighed? Der er utroligt mange muligheder i AdWords og det kan være svært at vide, hvor man skal starte.

Jeg vil foreslå, at du downloader denne Google AdWords tjekliste, som trin-for-trin giver råd og idéer til, hvordan du opsætter og optimerer dine kampagner.

 

God fornøjelse med din målrettede optimering af AdWords!

 

Hvis du ikke har en Google AdWords konto endnu, så hjælper Ivækst dig. Få en AdWords voucher, hvor du, første gang du bruger 200 kr. på online annoncering, får 600 kr. - klik her og kom i gang.

 

 

 

 

 

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Google AdWords specialist

Andreas Solgaard er partner i webbureauet Beruf, hvor han primært håndterer Google AdWords og Google Analytics for både store og små virksomheder.

Andreas har desuden undervist tusindvis af både begyndere og øvede brugere i Google Analytics og Google AdWords. Det sker bl.a. på workshops for Ivækst og Google, på online marketing kurser hos Bigum&Co samt i virksomheder i hele Danmark.

Mød Andreas på Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Google AdWords specialist

Andreas Solgaard er partner i webbureauet Beruf, hvor han primært håndterer Google AdWords og Google Analytics for både store og små virksomheder.

Andreas har desuden undervist tusindvis af både begyndere og øvede brugere i Google Analytics og Google AdWords. Det sker bl.a. på workshops for Ivækst og Google, på online marketing kurser hos Bigum&Co samt i virksomheder i hele Danmark.

Mød Andreas på Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her