Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 tips: Lav en god produktbeskrivelse – uden at skrive godt

Du kan faktisk skrive godt uden at skrive godt. Fordi en god tekst handler ikke nødvendigvis om at bruge flotte fremmedord og et væld af adjektiver. Tværtimod kan en simpel tekst, hvor der er arbejdet smart med det visuelle indtryk, gøre læseren mere tilbøjelig til at vælge produktet til.

Hvis du ikke er en haj til kommatering eller har de mest farverige formuleringer, giver jeg dig her fem råd til, hvordan du alligevel kommer godt i mål med din produktbeskrivelse.

1. Indsæt en kortfattet opsummerende intro

De første 1-2 sætninger er afgørende for, om læseren fastholder interessen i dit produkt. Hvis de ikke finder det, de primært søger efter, her, er der større chance for, at de klikker sig videre på Google. Alt, hvad produktet kan og gør godt for, skal meget groft opridses her – og så kan du altid uddybe senere hen.

Hvis du benytter dig af en overskrift, der er noget andet end bare produktnavnet, skal den ligeledes opsummere produktets absolut vigtigste egenskab.

2. Brug afsnit til at undgå lange tekstblokke

Du kan skrive verdens bedste tekst, men ingen orker at læse den, hvis det er en lang smøre af ord uden afsnit til at skabe nødvendige afbræk.

Hold derfor dine afsnit til 2-4 linjer stykket. Du skriver til potentielle kunder, der vil have letfordøjeligt indhold – ikke din lærer fra universitet.

3. Hold sætningerne korte og lige til pointen

Du kan hjælpe dig selv (og dine læsere), hvis du ikke begiver dig ud i lange sætninger med en masse kommaer, som alligevel er sat lidt tilfældigt. Jo færre ledsætninger, jo bedre og mere overskuelig bliver teksten.

Yoast anbefaler ligeledes, at 80 % af dine sætninger holder sig under 20 ord for optimal læsevenlighed. Dine læsere leder efter information, og de vil ofte være ligeglade med, hvor kreativt du beskriver dit produkt.

4. Brug punktopstilling til at opsummere pains and gains

Jeg anbefaler, at du enten i midten eller i slutningen af din tekst benytter en punktopstilling. Når vi læser en tekst, falder vores øjne automatisk på punktopstillinger, og det kan du bruge til din fordel.

Indsæt derfor en punktopstilling, hvor du adresserer læserens pains and gains. Det giver hurtigt læseren svar på, om det er et produkt for dem. Samtidig har en punktopstilling også en rigtig god visuel effekt, da den bryder de mange tekstblokke.

5. Lav ikke din beskrivelse længere end 200 ord

Medmindre du har et særligt teknisk produkt, bør din beskrivelse ikke være meget længere end 200 ord. Gem alt det nørdede til specifikationssiden.

Fordi som du måske kan fornemme, centrerer disse tips sig om én ting: At gøre din tekst letlæselig og nem at gå til. Det gælder naturligvis også din tekst som helhed.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Content marketing-specialist

Som kommunikationskonsulent med speciale i digital formidling hjælper jeg dagligt virksomheder med at stå skarpere i deres online indhold. Mit hovedfokus er undertekstning af videoer, men jeg eksekverer også på og rådgiver om content marketing-strategier, så indholdet giver bedst mening i forhold til SEO, virksomhedens identitet og brugervenlighed. 

Jeg vil i mine bidrag til Ivækst.dk dykke ned i nogle meget konkrete tiltag, som du kan implementere i din virksomheds kommunikation. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Content marketing-specialist

Som kommunikationskonsulent med speciale i digital formidling hjælper jeg dagligt virksomheder med at stå skarpere i deres online indhold. Mit hovedfokus er undertekstning af videoer, men jeg eksekverer også på og rådgiver om content marketing-strategier, så indholdet giver bedst mening i forhold til SEO, virksomhedens identitet og brugervenlighed. 

Jeg vil i mine bidrag til Ivækst.dk dykke ned i nogle meget konkrete tiltag, som du kan implementere i din virksomheds kommunikation. 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her