Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan brugertester du let og billigt på din webshop

Alle iværksættere, der driver en online forretning, bør efter min mening brugerteste, men det er dog mit indtryk, at alt for få iværksættere reelt gør det. Det er ærgerligt, fordi det er faktisk overraskende let at komme i gang.

Hvad er brugertestning?

At brugerteste vil typisk sige at få en række fremmede mennesker til at kigge sin hjemmeside igennem og så i baggrunden iagttage, hvordan disse besøgende oplever ens website.

Som webshopejer bliver man jo som bekendt aldrig rigtig færdig med at optimere og forbedre brugervenligheden på sin shop og blot ved at følge andre menneskers navigation rundt på hjemmesiden kan man lære rigtig meget om sin forretning.

De vil kunne finde fejl, man let selv kan overse, fordi man selv kender sin hjemmeside så godt.

Hvordan kommer jeg i gang?

Brugertestning kan virke dyrt og især besværligt - hvilket det også kan være - fordi hvordan skal man finde nogle fremmede mennesker, der vil kigge ens hjemmeside igennem?

I smarte online værktøjer som Mouseflow eller CrazyEgg har du et rigtig godt og billigt alternativ til traditionel brugertestning.

Her indsætter du blot et lille stykke kode på din hjemmeside, og så spores det straks, hvordan dine besøgende færdes rundt online. Med Mouseflow kan du endda sætte dig ned og se live optagelser af hver eneste besøgendes museklik og generel navigation.

Det kan være en fin start, og fordelen ved et sådan værktøj er det helt ufiltrerede indblik i brugernes ageren på din side, som du får. Med disse tools ved de besøgende jo ikke engang, at du kigger dem over skulderen.

To cases fra det virkelige liv

Jeg har selv afprøvet Mouseflow på mine to egne webshops, Slipsefyr.dk og Bowntie.se, og her er to af de mest vitale fejl, jeg opdagede på mine hjemmesider.

Case 1:
Jeg kunne se i Google Analytics, at jeg havde fået mange besøg via mobil og tablets, men at disse besøgende konverterede ret dårligt. Efter at have set en række optagelser kun med besøgende via mobile enheder gik det op for mig, at grundet en smart hover effekt, jeg havde tilføjet til kategorisiderne på Slipsefyr.dk, var det stort set umuligt at tilgå en vare fra en mobilenhed.

At konverteringsraten var dårlig, skyldtes derfor, at det reelt var stort set umuligt for kunder at købe, hvis de ikke sad ved en computer – noget, der potentielt kan have kostet mig mange salg hver måned.

Case 2:
Ligesom størstedelen af alle andre webshops har jeg på Bowntie.se også en søgefunktion øverst, der giver de besøgende mulighed for at søge igennem alle varer på webshoppen. Hvad jeg dog ikke vidste var, hvor elendig min søgefunktion var.

Igennem Mouseflow kunne jeg se, at når mine besøgende f.eks. søgte efter et ”Pink slips”, så kom hele 140 forskellige varer frem, fordi enten ordet ”pink” eller ordet ”slips” indgik – i stedet for de kun tre slips, der rigtigt skulle have været vist. Det gjorde det meget overskueligt for de besøgende, og jeg kunne se, at de med det samme faldt fra herefter.

Prøv det af selv

Fejlene på mine webshops virker måske meget åbenlyse, og måske noget jeg selv burde have opdaget noget før.

Men du vil blive overrasket over, hvor mange fejl og mangler man selv overser på sin egen hjemmeside, fordi man er så vant til let og hurtigt at navigere rundt på den i timevis. Til dette er man nødt til at have nogle andre øjne til at kigge på ens hjemmeside.

De fleste af disse mouse tracking og heatmap tools har gratis versioner og koster desuden ikke mere end maksimalt 100-150 kr. om måneden at anvende. Til den pris skal der altså ikke opdages mange fejl før, at pengene er tjent mange gange hjem.

I mit eget tilfælde er jeg sikker på, at de løste fejl vil give mig mange tusinde kroners mersalg over de næste par år.

Du kan måske hente det samme på din webshop, så hvorfor ikke komme i gang med det samme?

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og studerende 

Alexander Langhede er en iværksætter, der trods sin unge alder har meget erfaring som webshop-ejer efter at have drevet online forretning i mere end fem år.

Alexander har styr på online marketing og arbejder til dagligt passioneret med områder som konverteringsoptimering, PPC-annoncering og SEO på sine egne to webshops, hvor han sælger slips i både Danmark og Sverige. Derudover har Alexander også prøvet kræfter i større startups med internships i både London og San Francisco.

De erfaringer deler han glædeligt ud af på IVÆKST Bloggen, hvor du kan forvente at få konkrete og uundværlige tips til online marketing for webshop-ejere.

Mød Alexander på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Iværksætter og studerende 

Alexander Langhede er en iværksætter, der trods sin unge alder har meget erfaring som webshop-ejer efter at have drevet online forretning i mere end fem år.

Alexander har styr på online marketing og arbejder til dagligt passioneret med områder som konverteringsoptimering, PPC-annoncering og SEO på sine egne to webshops, hvor han sælger slips i både Danmark og Sverige. Derudover har Alexander også prøvet kræfter i større startups med internships i både London og San Francisco.

De erfaringer deler han glædeligt ud af på IVÆKST Bloggen, hvor du kan forvente at få konkrete og uundværlige tips til online marketing for webshop-ejere.

Mød Alexander på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her