En god sælger er sin vægt værd i guld, og den rigtige sælger kan være med til at vende økonomisk nedgang til fremgang. Et godt råd til virksomheder i vækst: Ansæt sælgere i nedgangsperioder - de tjener sig selv ind igen. Selvom det ikke nødvendigvis er logisk at bruge penge på nye ansættelser, når virksomheden i øvrigt bør spare, kan det være den rigtige strategi, hvis du vil booste dit salg og dermed opnå vækst.
Det er lettere sagt end gjort at ansætte den helt rigtige sælger eller medarbejder generelt, især i en tid med mangel på arbejdskraft. Det gælder derfor om at gøre sin virksomhed til en attraktiv arbejdsplads for talentfulde medarbejdere. Her følger fire tips til hvordan, du tiltrækker arbejdskraft og skaber en god og bæredygtig virksomhedskultur.
Sæt den ansatte i første række
Respekt er en magtfuld størrelse, som virker selvforstærkende. Hvis du behandler dine ansatte med respekt og betænksomhed og altid giver dem og deres arbejde den opmærksomhed, de fortjener, vil de helt naturligt trives.
Et legendarisk eksempel på, hvordan respekt kan skabe fundamentet for en virksomheds vækst er, hvordan David Packard, medstifter af Hewlett-Packard, opbyggede og definerede HP"s virksomhedskultur ud fra filosofien om, at enhver medarbejder til enhver tid skal behandles med respekt. HP blev af den grund betragtet som en meget attraktiv arbejdsgiver i hele branchen.
Packard definerede også en ny motivationsstrategi inden for lederskab. Han satte meget høje standarder for sit eget arbejde og sin produktivitet - og motiverede derfor sine medarbejdere til at følge trop.
Få størst udbytte af dine bedste ansatte
Selvom du har ubesatte stillinger, behøver du ikke at mangle arbejdskraft. Tænk strategisk og placer dine bedste ansatte i nøglepositioner med størst mulig indflydelse. Brug dine ressourcer bedst muligt. Prioriter din forretnings centrale områder højst, f.eks. den direkte kundekontakt, og sørg for, at det er dine bedste medarbejdere - ikke ufaglærte vikarer - der varetager det.
Involver dig på det menneskelige plan
En af de største fejl, en leder af en lille eller mellemstor virksomhed kan begå, er at lade andre stå for ansættelserne. Det er jo dig, der definerer din virksomhedskultur, så du bør også være den, der afgør, hvem der skal arbejde for dig. Det er væsentligt, at der er gensidig kemi og forståelse mellem ledelse og medarbejder, også selvom I ikke skal arbejde direkte sammen.
Når du ansætter, er det vigtigt også at tage ansøgerens personlige og menneskelige kvaliteter med i betragtning på linje med hans/hendes faglige og intellektuelle kompetencer. Der er større garanti for et succesfuldt samarbejde, hvis der bliver evalueret på både faglige og personlige kompetencer i forhold til virksomhedens værdier og efterspørgsel.
Vær fleksibel i ansættelsesproceduren
Personlig kemi er meget værdifuld, og derfor er det vigtigt at være fleksibel over for sine medarbejdere. Måske har du ansat en person, som passer fint ind i din virksomhedskultur osv., men som ikke passer til det job, han/hun er ansat til. I stedet for at skille dig af med vedkommende, bør du flytte ham/hende til en stilling, der svarer bedre til hans/hendes kompetencer. Det kan være svært at finde en ny, som passer ind i din organisation, selvom de faglige kompetencer er på plads.