Du skal være sikker på, at du har noget at sige, som ingen andre kan sige. Men så er vejen også banet for din succes. IVÆKST har sporet ingredienserne til den gode optræden i sociale medier, og giver dig opskriften her.
I årevis har vi hørt: "Reklamer virker ikke. Ingen er interesserede i, hvad du har at sige om din virksomhed." Og nu vi er begyndt at høre det samme om de sociale medier: "Det virker ikke. Det er i hvert fald det, jeg hører." Men ser man på dem, der får opmærksomhed med deres reklamer og optræden i sociale medier, ser man, at succes inden for begge dele handler om at bruge den rigtige opskrift - uden den er dit budskab bare ord på en side.
Opskriftens ingredienser
Så hvad er opskriften? Den vigtigste ingrediens er at have en mening og noget at sige. Læs lige det igen så du er sikker på, at du har fanget det.
Mange tænker, at begge disse ingredienser er handler om det samme, men de er i virkeligheden meget forskellige. At have en mening betyder, at du ikke vakler; rigtige, forkerte eller ligegyldige, du har særskilt tænkt over, hvor du står på næsten alle spørgsmål. At have noget at sige betyder, at din målgruppe ikke kan finde den ekspertise, du giver, noget som helst andet sted. Det kan være næsten enslydende, men det vigtige er, at det, du kan levere har et lille twist - en meget synlig differens - der gør en verden til forskel.
Opskriften i aktion
Nu vi har opskriften etableret, er det tid til at se på iværksættere, der har sat opskriften om til handling, som her for eksempel en business coach.
Hendes opskrift var:
- Hun havde en særlig måde at rådgive sine klienter på - de vidste, at de altid kunne regne med at få den ærlige og ufortrødne sandhed fra hende.
- Hun havde en meget imponerende baggrund, og hendes klienter elskede at arbejde med hende.
- Hun var meget klar på, hvem hun var, hvem hun arbejdede med og hvad de fleste af hendes kunder skulle gøre for at gøre for at flytte deres virksomheder en tak op.
Alt det - og så havde hun stadig ikke nået det, hun havde brug for til at løfte sin forretning til det næste niveau. Der manglede noget - en platform. Hun havde ikke en stærk platform, hvorfra hun kunne dele sin potente rådgivning og kundesucceshistorier. Her blev hendes lyse, skinnende løsning de sociale medier.
Historiens pointe
Vi har taget turen hele vejen rundt om problemstillingen for at indskærpe, at uden indhold bliver der intet budskab. Der findes ingen virksomhedsejer, der helt fejler i sin brug af sociale medier, fordi hun kun har opdateret sin blog to gange om ugen i stedet for tre gange. Men hundredvis af virksomheder ender med at spise de sociale mediers digitale støv, fordi de ikke har en mening og havde meget lidt at sige, der var originalt. Det er ret vanskeligt at skabe en platform for en moderat papegøje.
Undtagelser til opskriften
Der er visse undtagelser fra opskriften:
- Et selskab uden opskrift, men med dybe lommer, kan snuppe frokosten fra en virksomhed, der har opskriften - midlertidigt. Penge kan købe dig midlertidig opmærksomhed, men vil ikke købe den for evigt, hvis du ikke har noget at sige.
- Hvis der er to virksomheder, der mangler opskriften, vil den, der er mere i sammenhængende i sine blogindlæg, podcasts eller tweets vinde. Sammenhæng er nøglen - også selvom du ikke siger meget.
- Virksomheden med et sjovt og engagerende brand, der ikke tager sig selv alt for alvorligt, vil vinde over en tilknappet virksomhed. Sociale medier er sociale, og hvis du kan være mere imødekommende, er der gode muligheder for, at du vil blive ballets dronning.
Succes i sociale medier kræver helt bestemt en smule tekniske færdigheder, men et frø af succes findes altid i din virksomhed. Der er ingen hokus pokus - kun opskriften.