I dag bruger styrer teknologisk kyndige små virksomheder kunder til deres hjemmeside ved hjælp af søgemaskineoptimering. Men hvordan får du så dine online besøgende til at købe? Selvfølgelig kan du betale en masse for statistik, der giver dig indsigt i de potentielle kundernes indkøbsadfærd. Men ejere af små virksomheder har nu en række enkle og effektive redskaber, der kan lokke besøgende til at åbne deres tegnebøger.
Her viser amerikanske virksomheder eksempler på tre gode måder at konvertere web-trafik til salg:
1. Installer en klik-og-ring funktion.
En skønhedsklinik i Brooklyn havde problemer med at få folk til at reservere tid online, og henvendte sig til det interaktive marketingselskab KarmaCom for at få hjælp. Marketingselskabet foreslog, at skønhedsklinikken kunne tilbyde kunderne en mere direkte at bestille tider hurtigt og nemt via en klik-og-ring funktion på hjemmesiden.
Sådan virker det: Kunden klikker på linket. En boks popper op. Kunden skriver sit telefonnummer og trykker på en knap. Kort tid efter modtager kunden et telefonopkald fra skønhedsklinikkens personale. I dette eksempel har skønhedsklinikken en 5 til 10 % salgsprocent fra et program, der koster omkring 1.500 kroner om året. Klinikken kan også programmere sine åbningstider, så den lille dims forsvinder, når der ikke er noget tilgængeligt personale. Andre klik-og-ring funktioner tilbydes af JAJAH, TringMe og Flaphone.
Det er altså klogt at bruge personligt engagement til at lukke et udspil fra internettet. Den menneskelige kontakt kan have en stor wow-faktor, netop fordi kunden ikke forventer det.
2. Chat med kunderne online.
I slutningen af april begyndte boligekviperingsfirmaet Improvement Direct at anvende en chat-funktion på deres hjemmeside, så de kunne kommunikere direkte med kunder om deres produkter og tjenester. Reaktionen var overvældende: I juli alene havde selskabet mere end 300 chats dagligt og kunne konvertere dem til salg til en sats på 9%. Selvom Improvement Direct havde otte medarbejdere dedikeret til besvarelse af chathenvendelser, var selskabet tvunget til midlertidigt at lukke funktionen på grund af dens popularitet. Virksomheden vil nu relancere chat-funktionen ved hjælp af Fed Software LLCs Boldchat-program og flere medarbejdere. Programmet koster 90 til 1200 kroner pr. måned afhængigt af pakken, men gratis chatprogrammer som Plugoo og Meebo Inc."s findes også.
3. Tilbyd et prøv-før-du-køber-program.
De seneste tre år har Brendan Quirk, ejer af cykelfirmaet Competitive Cyclist, oplevet en 60% konverteringsfrekvens på sit landsdækkende demo-program, hvor kunderne kan prøve en cykel til 27.000 kroner, før de køber. Luksuscykelsælgeren i Arkansas har et lager på omkring 175 cykler, som de sender til hele det kontinentale USA for et gebyr på ca. 1.800 kroner. Kunden har derefter cyklen på prøve en uge, har 14 dage til at købe cyklen, og får 1.800 kroners rabat i tilfælde af køb. Selskabet udsender 600 cykler om året. Ifølge Mr. Quirk har han elimineret det, der oftest forhindrer kunderne i at tage det store spring: Fortrydelse af et køb.