Før du indgår et strategisk samarbejde eller en salgsalliance, bør du måske også overveje, om du overhovedet er gearet til at samarbejde med en anden virksomhed.
Måske er du vant til at gøre alting selv og have den fulde kontrol, eller du ønsker ikke at blive sat i forbindelse med andre virksomheder, men vil brande din virksomhed alene. Så er det strategiske samarbejde ikke noget for dig, uanset om der er økonomisk gevinst at hente ved det eller ej.
Hvis du derimod er åben over for et samarbejde, bør du stille dig selv en række spørgsmål, før du tager skridtet:
- Hvad er dine strategiske mål i forhold til samarbejdet, og hvad er din partners?
- Har din partner de ressourcer, du mangler for at nå dine mål?
- Hvad kan du tilbyde din partner, som vedkommende mangler for at nå sine mål?
- Har du og din partner hver især den kapital, arbejdskraft og tid, som det kræver at opbygge en strategisk alliance?
- Kommunikerer I godt? Er der gensidig tillid og respekt imellem jer?