En god sælger er sin vægt værd i guld. Når du endelig har ansat gode sælgere, bliver din næste udfordring at fastholde dem. Salgstalenter er i høj kurs i næsten enhver branche, og de vil sikkert møde tilbud om bedre ansættelser i større virksomheder eller fristelser fra konkurrenter, der vil stjæle dine kunder.
Den talentfulde sælger kan også blive fristet til selv at starte virksomhed og tage dine kunder med sig. Sælgeren står med den direkte kontakt til kunden, og det er derfor ham/hende, den faste kunde har tillid til. For hele din forretnings skyld, bør du derfor pleje din medarbejder bedst muligt og gøre det ufordelagtigt for ham/hende at skifte job eller starte egen virksomhed.
For at fastholde den gode sælger, må du motivere ham/hende til at være loyal. Der er to måder at gøre det på: Med en potentiel trussel eller med en potentiel gevinst.
Konsekvenser og klausuler
Det er sjældent hensigtsmæssigt at true folk - mindst alt dem man arbejder tæt sammen med - men i visse sager kan det være nødvendigt for at sikre sin virksomhed, f.eks. ved at opstille en konkurrenceklausul for sin medarbejder.
Læs også:
Konkurrenceklausuler kan dog være problematiske: For det første kræver det, at man betaler sin tidligere medarbejder halv løn i et år efter ansættelsens ophør, hvilket kan være en væsentlig omkostning - dog ofte betydeligt mindre end et evt. kundetab kunne koste.
En konkurrenceklausul stiller også et stort krav til medarbejderen, der kan føle sig stavnsbundet og truet med sanktioner og derfor måske ikke vil acceptere aftalen, hvis han/hun står med andre jobtilbud.
Man kan også indgå en aftale, baseret på den omvendte model, hvor medarbejderen forpligter sig til at betale et betydeligt beløb til din virksomhed, hvis han/hun tager dine kunder med sig ved ansættelsens ophør: En såkaldt 300 %-kontrakt stiller f.eks. krav til den tidligere medarbejder om, at han/hun betaler din virksomhed 300 gange det beløb, du taber i omsætning fra den tidligere kunde.
En sådan aftale vil formentlig afholde din tidligere sælger fra at tage dine kunder med sig, uden at han/hun føler sig stavnsbundet til din virksomhed. Den er samtidig lettere at håndhæve og beregne erstatningskrav ud fra end den traditionelle konkurrenceklausul.
Uanset hvilken klausul du ønsker at indgå med din medarbejder, er det vigtigt, at den bliver udfærdiget af en advokat. Der stilles mange formkrav til konkurrenceklausuler, og en lille kontraktfejl kan resultere i store tab for din virksomhed, hvis den gør aftalen ugyldig.
Gyldne håndjern
Det er vigtigt at foregribe en evt. konkurrencesituation, når jeres samarbejde ophører, men endnu vigtigere at pleje samarbejdet, så der skabes grundlag for, at din supersælger bliver hos dig.
Incitamenter, bonusordninger og fordelskontrakter kan danne udgangspunkt for en holdbar ansættelse af en loyal sælger. I stedet for at indføre sanktioner, hvis sælgeren forlader din virksomhed, så opstil gevinster for ham/hende, hvis han/hun bliver.
Man kan kalde det gyldne håndjern - en aftale, der belønner medarbejderens trofasthed, og udløser en gevinst efter et vist stykke tid, en pensionsbonus eller en konstant fordel, der frafalder ved ansættelsens ophør. De bedste gyldne håndjern er skræddersyet til medarbejderen. Tænk i, hvad der kan berige hans/hendes liv, som samtidig fastholder ham/hende til virksomheden.
Hvis din sælger f.eks. gerne vil have en bil, kan du lease en til ham/hende. Aftalen kan så bestå i, at kontrakten står i medarbejderens navn, så han/hun har fuld råderet over bilen og samtidig det juridiske ansvar. Du afholder alle udgifter, mens sælgeren er ansat hos dig, men hvis han/hun forlader dit firma, overgår aftalen og betalingsforpligtelsen til ham/hende.
Det kan også dreje sig om en lønstigningsplan eller bonusordning, hvor gevinsten kun udløses, hvis sælgeren stadig arbejder for dig, når den aftalte periode er gået, eller de aftalte resultater er opnået. Det kan f.eks. være en stor pensionsbonus.
Læs også:
En anden model kan være medarbejderaktier i firmaet eller -obligationer. Det giver dels sælgerne en vis ejerskabsfølelse over for firmaet, og motiverer dem samtidig til at holde deres salgsresultater i top. Hvis du ikke bryder dig om, at dine ansatte også er aktionærer i virksomheden, kan du i stedet lave en investeringssimulation, hvor de får del i overskudet, når de går på pension eller firmaet sælges.
Læs også:
Der er adskillige muligheder ved at give dine sælgere gyldne håndjern på. Uanset hvilken løsning, du vælger, skal den udfærdiges i samarbejde med din advokat og revisor.
Incitamenter som investering
Disse former for klausuler og kontrakter kan være kostbare, men opvej prisen mod det tab, din virksomhed risikerer, hvis din sælger forlader sin stilling og evt. tager dine kunder med sig. Husk også, at det ikke er alle ordninger, der kræver, at du er parat til at udbetale bonusbeløb osv. nu. Det kan arrangeres over tid, i håb om at ordningen virker, og medarbejderen bliver.
Denne slags incitamenter giver dig bedre kort på hånden i forhold medarbejderen, men giver også, helt symbolsk, medarbejderen en følelse af at være værdsat og respekteret, hvilket jo altid er det vigtigste element i medarbejderfastholdelse - uanset hvilken belønning, der måtte vente, skal din virksomhed også være en attraktiv arbejdsplads på daglig basis.