En udbredt model i relation til vækst er Ansoffs* vækstmatrice. Modellen giver et godt overblik over de vækstmuligheder, du har. Modellen kan ses her:
|
Eksisterende produkter |
Nye produkter |
Eksisterende markeder |
Markedspenetration |
Produktudvikling |
Nye markeder |
Markedsudvikling |
Diversifikation |
Matricen viser, at din vækst grundlæggende kan foregå på fire måder.
- Du kan øge dit salg af eksisterende produkter på et eksisterende marked. Det betyder, at du øger din markedsandel. Denne vækst kan enten opstå ved mersalg til dine egne kunder eller ved kapring af konkurrenternes
- Du kan sælge dine eksisterende produkter på nye markeder. Det vil typisk ske gennem en geografisk udbygning af dit handelsområde, eksempelvis ved etablering af en ny butik. En anden metode er at udvide gennem brug af en ny salgskanal, eksempelvis salg over internettet
- Du kan udbygge din produktportefølje på dit eksisterende marked. Her er mulighederne utallige, du kan eksempelvis udvikle eksisterende produkter med nye features, du kan udbygge dit sortiment eller du kan sælge helt nye produkter
- Du kan som en sidste vækstmulighed sælge helt nye produkter på et helt nyt marked. Diversifikationstrategi bruges til risikospredning. Hvis dine produkter f.eks. er særdeles sæsonprægede, kan det være en ide at sælge produkter med omvendt sæsonudsving. Et eksempel er Stiga der sælger noget så forskelligt som plæneklippere og bordtennisborde
* Igor H. Ansoff - "Product/Market ekspansion grid"