Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Google: Få op til 900 kroner i annoncering

Branding - vejledning til hvordan du skaber et godt brand

634

Alle virksomheder vil gerne være kundens foretrukne. At skabe og vedligeholde et stærkt brand - et velkendt varemærke - kan være et afgørende værktøj til at forbedre din virksomheds konkurrenceposition og dermed forøge salget af det produkt eller de services, du leverer. Et stærkt brand kan samtidig betyde, at du kan tillade dig at tage en bedre pris for dit produkt eller din service, da du i kraft af brandet adskiller dig fra dine konkurrenter. Du konkurrerer ikke længere "kun" på pris og kvalitet.

Det er oplagt at tro, at brands kun er noget for store virksomheder. Men det er langt fra tilfældet. Tværtimod har mange mindre virksomheder et langt større behov for at skille sig ud fra mængden, da de ofte også har mange flere konkurrenter end de store virksomheder. Tænk f.eks. på, hvor mange restauranter der ligger i det område, hvor du bor.

Når du skal opbygge og vedligeholde dit brand, skal du fokusere på, hvad dine kunder ønsker, og hvordan du kan levere det. Du skal være konsistent i den måde du håndterer kunderne på, så du altid kan leve op til dit løfte.

Her kan du læse om, hvordan du skaber og vedligeholder et brand, og hvordan du styrer omkostningerne.

234

Hvad er et brand? Og hvad kan det?

Et brand er ikke "bare" et varemærke. Et stærkt brand giver potentielle kunder en fornemmelse for, hvad de køber, inden de køber det, fordi der knytter sig nogle forventninger og følelser til brandet. Gennem dit brand "lover" du kunden noget ekstra eller noget mere end det produkt eller den service, du leverer. Et velkendt brand gør derfor beslutningen nemmere for kunden. Det skyldes, at kunderne stoler på stærke brands, fordi de ved, hvad de kan forvente af dem.

Du skaber et brand ved at knytte nogle værdier til dit produkt eller din service. Værdierne kan formidles på mange måder - det kan f.eks. gøres ved direkte eller indirekte at fortælle en historie om din virksomhed eller dit produkt - en historie der sætter dine "brand-værdier" i spil. Tænk f.eks. på, hvad du køber, når du lægger en liter økologisk mælk eller æg fra fritgående høns i indkøbsvognen. Det er ikke bare mælk eller æg. Du køber samtidig en livsstil og en romantisk historie om sunde og glade dyr, der skaber sundere produkter og et rent miljø.

661

Skab dit brand - første skridt

Når du begynder at arbejde med branding, skal det altid være din virksomheds og/eller dit produkts/dine services styrker, der er udgangspunktet. Spørg dig selv, hvad du er god til, og hvad du tror på som menneske og som virksomhedsleder. Måske startede du virksomheden for at skabe et alternativ til en virksomhed, der var dominerende på markedet. Eller du havde et ønske om at levere den bedst mulige kvalitet. Så er det oplagt at bruge disse "historier" om "den lille mod den store" eller "kvalitet" i dit brand. Det handler om at du skal formulere og "levere" dine styrker, da de skal udgøre kerneværdierne i dit brand.

Hvad vil kunderne have?

Du skal naturligvis få dine brand-værdier til at stemme overens med kundens behov. Hvad driver kunderne? Hvad får dem til at købe? Det er sjældent kun prisen eller selve produktet, der bestemmer, hvorfor kunderne handler dér, hvor de gør. Der er mange faktorer involveret.

Det er derfor en rigtig god ide at spørge eksisterende kunder om, hvorfor de er kunder hos netop dig. Du bør også spørge potentielle kunder om, hvad der er afgørende i deres købsbeslutning. Det er vigtigt for at du kan udvikle din forretning og for at du kan opbygge og vedligeholde dit brand.

Hvis dine brandværdier stemmer overens med eksisterende og potentielle kunders behov, så har du fundamentet for et godt brand. Hvis ikke, bør du enten redefinere de fordele, du fremhæver, eller den målgruppe, du henvender dig til.

Det er også en god ide at spørge dine medarbejdere om, hvad de synes du og din virksomhed står for. Hvad er det for værdier, der gør din virksomhed til en god arbejdsplads? Hvad synes dine medarbejdere kendetegner de produkter eller de services som virksomheden leverer? Fortælles der anekdoter eller sjove historier om virksomheden eller dig som chef? Repræsenterer historierne typiske værdier, der er kendetegnende for virksomheden, og som der kan arbejdes videre med i brandet?

71

Opbyg dit brand - spred budskabet

Når dine brandværdier er på plads, kan du begynde at opbygge dit brand. Opbygning af et brand handler om konsistent og konsekvent at kommunikere sine brandværdier.

Husk, at dine kunder skal forholde sig til tusinder af budskaber hver dag. Hvis du vil have en chance for, at nogen husker dig, så skal du udnytte enhver mulighed for kontakt til at understrege, hvad du står for.

Overvej derfor:

  • Virksomhedens navn
  • Produkternes navne
  • Eventuelt slogan
  • Dit logo
  • Din emballage
  • Dine lokaler eller butikker
  • Din virksomheds hjemmeside
  • Hvor og hvordan du reklamerer
  • Hvordan du og dine ansatte klæder sig
  • Hvordan du og dine ansatte opfører sig

Hvis al kommunikation og adfærd er i overensstemmelse med dine brandværdier, bliver dit brand styrket. Men hvis bare ét område er negativt afvigende, kan det få drastiske konsekvenser for dit brand. Dit brand er en slags løfte. Brydes det, risikerer du, at folk vender dig ryggen.

299

Vedligehold dit brand

Et brand kan leve evigt, hvis det vedligeholdes i overensstemmelse med kundernes behov og forventninger. Kunderne forandrer sig, så det må dit brand også. Det kan også være, at du vil ind på et nyt marked eller henvende dig til en ny målgruppe.

Spørg dig selv, om du kan gøre mere for at imødekomme kunderne? Har markedet ændret sig? Skal du ændre på dine produkter eller din markedsføringsstrategi?

Når du frem til, at det er på tide at ændre noget, så pas på med bare at bygge ovenpå det gamle. Gå hellere tilbage til start. Stil dig selv det samme spørgsmål igen: Hvordan møder din virksomhed og dens produkter kundernes behov? Hvad står din virksomhed for?

569

Hvad koster det?

At skabe og vedligeholde dit brand kan koste ligeså meget eller ligeså lidt, som du vil. Uanset hvor meget du er indstillet på at investere i branding, er det en god ide at lave et budget, som tvinger dig til at prioritere dine ressourcer.

Her er inspiration til poster på dit budget:

  • Designbehov, logo, emballage, skiltning osv.
  • Dine lokaler
  • Din reklame
  • Tid og inspiration til dine medarbejdere - de skal forstå brandet, da de fungerer som ambassadører for det
  • Ændringer på din hjemmeside

Du behøver ikke at gøre alt på samme tid. Men det er særligt vigtigt, at dine medarbejdere forstår, hvad brandet lover - dine medarbejdere fungerer som ambassadører for dit brand, og det er derfor afgørende, at de opfører sig i overensstemmelse hermed.

165

Ti råd til din branding

  • Fokuser på, hvilke problemer din virksomhed løser for dine kunder
  • Tag selv styringen over dit brand
  • Vær ærlig. Hvis du ikke selv tror på dit brand, vil andre heller ikke gøre det
  • Hold det enkelt. Prioriter dine brandværdier
  • Vær konsistent og konsekvent. Dine kunder skal opleve alle aspekter af din virksomhed og alle møder med din virksomhed, som en helhed
  • Vær grundig. Gennemgå alle mulige kontakt- og berøringsflader med kunder/leverandører m.m. med henblik på at styrke dit brand
  • Involver dine medarbejdere, og inddrag dem eventuelt i formuleringen af dine brandværdier. De er meget vigtige for din virksomheds image, da de repræsenterer dit brand i forhold til kunderne
  • Kommuniker dit brand. Vær sikker på, at alt markedsføringsmateriale understøtter dit brand. Hvis du har et logo, så brug det overalt
  • Prøv at leve op til, og bestræb dig på at overgå dit brand. Hvis du fejler én gang, kan konsekvenserne være uoprettelige
  • Vedligehold dit brand. Kig efter muligheder for at lave forbedringer. Du bør ikke tøve med at ændre dit brand, hvis ændringen afspejler udviklinger på dit marked
Sidst opdateret: 29-11-2019

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her