Mange virksomheder og organisationer gør i stadig større grad brug af netværk, når de rekrutterer. Det er fuldt ud forståeligt, især i en tid hvor der kan være langt mellem kompetente ansøgere.
Man får tudet ørene fulde med fordelene ved brugen af netværk, men der er grund til at være opmærksom på, at netværksrekruttering oftest giver adgang til folk, der ligner dem, man har ansat i forvejen. Leder man derimod efter nye kompetencer og nye medarbejdergrupper, er netværksrekruttering ikke meget bevendt.
Fordele ved netværksrekruttering
En af fordelene ved at rekruttere via netværk er en betydelig besparelse på annoncering og brug af rekrutteringsfirmaer.
En anden betydelig fordel er, at medarbejdere, der er rekrutteret via netværk, ofte bliver i virksomheden længere end andre, der er rekrutteret på almindelig vis.
En sidste fordel ved netværksrekruttering er tidsbesparelsen, idet man ikke skal bruge tid på hverken ansøgninger eller ufrugtbare jobsamtaler, fordi de, der kommer til jobsamtalen, ofte er bedre informerede om, hvad de går ind til, ligesom de ofte vil være bedre kvalificeret.
Ulemper ved netværksrekruttering
Forskning viser, at netværksdannelse typisk finder sted mellem individer, der minder meget om hinanden. Hvis man således i forvejen har en organisation karakteriseret ved 'enfoldighed' (at folk generelt ligner hinanden meget), vil organisationens netværk sandsynligvis se ligesådan ud.
Netværksrekruttering giver en tendens til, at man rekrutterer i sit eget spejlbillede, dvs. at man leder inden for en begrænset del af den tilgængelige arbejdsstyrke og derved kommer til at afskære sig fra nogle vigtige kompetencer. Ved ikke at gøre en stilling bredt tilgængelig risikerer man, at man ikke får kontakt med de bedste ansøgere, der kunne være interesserede i jobbet, hvis de havde været bekendt med dets eksistens.
Rekruttering via medarbejderes netværk
Flere og flere virksomheder laver specielle bonusordninger til deres medarbejdere, hvis de kan henvise en kvalificeret person til en ny stilling. Det er primært de store konsulenthuse, der aktivt gør brug af belønnet netværksrekruttering, f.eks. ved at udlove dusører, bonus eller specielle personalegoder til medarbejdere, der hjælper virksomheden med at finde nye kolleger.
PWC Consulting udlover 10.000 kr. i dusør, ligesom internetselskabet Doubleclick udlover en dusør på 1.000 dollars; disse ordninger har medført, at mere end 40 % af deres medarbejdere er blevet rekrutteret på denne måde. Huset DDE gør det samme, dog præmieres medarbejderen i stedet med et rejsegavekort.
Rekruttering via professionelle netværk
Hvis man som virksomhed er meget opmærksom på at understøtte medarbejdere i opbyggelsen af professionelle netværk, understøtter man indirekte de 'eksterne fangarme' i forhold til rekruttering af eksperter og dygtige medarbejdere.
Hvis en virksomhed er villig til at betale medarbejdere for at bruge tid i forskellige professionelle netværkssammenhænge, ved de samme medarbejdere også, når der er mulige kandidater at hente.
Rekruttering på jobmesser og karrieredage
Anvend job- og karrieremesser til rekruttering og opbygning af en talentdatabase. De er en oplagt mulighed for at finde nye talenter til almindelige fastansættelser, studiejob, projekter osv.
Dialogen giver også mulighed for at brande virksomheden som en attraktiv arbejdsplads, øge kendskabet til karrieremuligheder og ledige job.