Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Google: Få op til 900 kroner i annoncering

Muligheder med e-handel - virksomhedsvækst online

209

E-handel spiller en stadig større rolle for din virksomheds relationer til omverdenen.

Her kan du læse om de vigtigste områder, når du skal tage hul på e-handel. Du får indsigt i, hvordan du bedst muligt identificerer muligheder med e-handel. Du vil også forstå vigtigheden af at planlægge udviklingen og vedligeholdelsen af dit e-handelsprojekt fra den allerførste dag.

41

Der er mange forskellige e-handelsmodeller, og endnu nye opstår konstant. Ved at forstå de mest gængse modeller, vil du være bedre i stand til at finde din egen.

Direkte salg / webshop

Den mest normale model er, at e-handelsplatformen bliver brugt som direkte salgskanal. For virksomheder, der sælger software eller musik, kan ikke blot sælge, men også levere varen online. De fleste produkter kræver dog en eller anden form for fysisk distribution.

Hvis du vælger direkte salg, kan det være, at du skal gennemtænke nogle af dine forretningsprocesser. Årsagen er, at du vil interagere med dine kunder på en fundamental ny måde. Du kan forvente, at din virksomhed bliver påvirket på mange områder. Hvis du formår at tilpasse områderne, kan du spare mange ressourcer - omvendt - hvis du ikke tilpasser din virksomhed udviklingen, risikerer du, at dine kunder får en negativ oplevelse. De berørte områder i din virksomhed kan være:

  • Marketing
  • Før-salg rådgivning
  • Support
  • Fakturering
  • Logistik
  • Håndtering af betalinger
  • Service

Før-salg

Denne model indebærer, at du bruger dit website til aktiviteter, før salget indtræffer. Det kan være til at opbygge din kundebase og kendskabet og præferencen for dine produkter. Det er helt basalt, at du har dit præsentationsmateriale af virksomheden tilgængeligt, men du kan også benytte mediet til for eksempel interaktive produktpræsentationer eller e-mail.

Efter-salg

Den tredje model bruger internettet til at automatisere dele af din kundeservice, så du kan frigøre ressourcer. Det kan gøres ved for eksempel at lægge produktspecifikationer ud eller etablere et kundeforum, hvor man kan finde spørgsmål og svar fra andre.

Uanset hvilken model du vælger, er det vigtigt at definere dine forventninger. Hvilken salgsfremgang forventer du? Hvor mange salgsemner, regner du med, kommer på din website? Du skal kunne måle din indsats.

582

Gør e-handel let at bruge

Succesen ved dit e-handelsinitiativ er meget afhængig af, hvor let løsningen er at bruge.
Det vigtigste element i online købeprocessen er fronten og dens logik, som kunden skal finde enkel og inspirerende:

Fronten
Fronten på e-handelsløsningen er det, som kunden bliver præsenteret for, når han/hun besøger dit websted. Brugeren tager ofte stilling til et website på en brøkdel af et sekund.

En god front er tænkt logisk fra brugerens perspektiv. Hierarkierne i informationen er intuitiv, så alt er let at finde. Produkterne er præsenteret, så kunden kan tage stilling og træffe en købsbeslutning.

Intentionen med hele udarbejdelsen af fronten skal handle om at skabe salg. Det er i virkeligheden ikke meget anderledes end opbygningen af et supermarked, der fører kunden gennem et nøje tilrettelagt forløb, der har et formål: At få indkøbskurven fyldt.
Det skal være nemt at gennemføre sin ordre, sende leveringsinformation og faktureringsoplysninger. Ordren skal opsummeres med mulighed for at printe den og en bekræftelse af sted på e-mail.

Kunden skal i hele forløbet vide præcist, hvilken fase han/hun befinder sig i.

Betalingen

Den software der sørger for, at brugeren nemt kan vælge og betale for varen eller ydelsen. Ofte bruger man betegnelsen "indkøbskurv" om det sted, hvor kunden samler sine varer, og han/hun kan vælge, når han/hun ønsker at betale.

De fleste kunder foretrækker at betale med kredit- eller dankort på nettet.

371

Relationer med handelspartnere

Det ikke bare overfor kunder, at e-handel kan udvikle din forretning. Du kan også indgå helt nye og tættere relationer med din virksomheds vigtigste partnere.

Samtidig kan sådanne internetbaserede teknologier og processer effektivisere din egen forretning. Nogle af de væsentligste teknologier er beskrevet her:

Intranet

Det er et internt firmanetværk, der benytter samme browser-baserede-teknologi og sprog som det internet, du kender: Intranet er beskyttet mod uautoriserede brugere gennem en firewall, og det tillader medarbejdere at dele viden og få adgang til viden, uanset hvor de befinder sig.

Ekstranet

Et ekstranet er i virkeligheden et intranet, der deles med udvalgte eksterne partnere. Et ekstranet bruges af leverandører, eksterne arbejdsressourcer, salgskanaler og nøglekunder. Parterne udveksler information og har adgang til fælles applikationer. Alt sammen øger effektiviteten i leveringskæden.

Styring af leveringskæden (supply chain management)

Hele konceptet omkring styring af leveringskæden handler at have:

  • Det rigtige produkt
  • Det rigtige sted
  • På det rigtige tidspunkt
  • I den rigtige stand

En sådan løsning giver nærmest uanede forretningsmuligheder:

  • Hurtig ordrebehandling
  • Lav lagertid og -behov
  • Høj kundeservice gennem hurtige responstider og overblik

E-handelspladser

Der er mange online transaktionssteder, hvor leverandører, købere og mellemhandlere mødes og udveksler varer og ydelser ud fra et givent sæt kriterier. Købere og sælgere mødes interaktivt over bud og tilbud, som handler om den rette pris, volumen, levering, osv.

Et eksempel er e-handelspladsen e-bay. Her mødes småhandlende fra hele verden, og volumen er så massiv, at der opstår en markedspris for selv de mest mærkværdige genstande.

631

E-handel forpligter

Allerede i planlægningsfasen af et e-handelsprojekt, er det vigtigt at stille sig spørgsmålet om vedligeholdelse. Alle ønsker en løsning med mest mulig funktionalitet, men når lanceringen så er overstået, skal tingene vedligeholdes. Det er dyrt og tidskrævende. Der er overvejelser omkring markedsføring og sikkerhed, som også skal tages i betragtning.

Vedligeholdelse

Ændringer i produktspecifikationer, sortiment, priser, reklame og salgsinformation skal konstant opdateres, så længe sitet lever. Samtidig skal fronten redesignes en gang i mellem, så den følger brugernes smag og deres måde at navigere på.

Markedsføring

Der findes over en milliard hjemmesider. Det nytter ikke noget at bruge hele sit budget på en god hjemmeside, hvis budgettet ikke er til at markedsføre det.

Sikkerhed

Når du bruger internetttet i din forretning, er det forbundet med sikkerhedsricisi. Du skal derfor sikre, at du ikke kan rammes i en grad, der truer din forretning.

160

Hvem er involveret i et e-handelsprojekt?

De parter der bliver involveret i virksomheden kan være:

  • Direktion og bestyrelse
  • Indkøb
  • Lager
  • Produktion
  • Salgsstyring og -planlægning
  • Ordre
  • Efter-salg support
  • Marketing
  • Regnskab
  • Uddannelse
  • Jura

Eksterne parter, du bør overveje at involvere, kan være:

  • Hardware- og softwareleverandører
  • Programmører og webdesignere
  • Televirksomhed
  • Større leverandører
  • Større kunder
  • Reklame/marketingbureau
  • Revisor
  • Advokat
  • Outsourcingpartnere
  • M.fl.
Sidst opdateret: 30-01-2020

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her