Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

E-marketingplanen - tips til online markedsføring

Tags: Synlighed på nettet, Hjemmesidens indhold, Sporing, data og analytics, Hjemmesidens teknik, Optimering og fastholdelse

381

Online markedsføring kan være den mest effektive metode. Læs her, hvordan du udvikler en e-marketingplan og implementerer og måler dens effekt.

314

Fordele ved e-marketing

E-marketing giver virksomheder i alle størrelser mulighed for at nå et stort marked til en overskuelig pris, og i modsætning til eksempelvis print eller tv-reklamer kan man kommunikere personligt.

Specifikke fordele ved digitale medier er blandt andre:

  • Global rækkevidde - alle i hele verden kan se dit website. Med den rigtige forretningsmodel kan du lettere entrere nye markeder og konkurrere bredt for en mindre investering
  • Lavere omkostninger - hvis du planlægger din e-marketing effektivt, kan du undgå meget spildkommunikation. Du rammer effektivt dem, du ønsker. Derved bliver kontaktprisen - hvad det koster at henvende sig til en kunde - billigere
  • Du kan spore og måle resultater - bruger du for eksempel e-mail eller bannere i din e-marketing, kan du enkelt spore effektiviteten. Du kender altid din respons.
  • 24/7/365 - med et website kan kunder altid finde information om din virksomhed - også selvom kontoret er lukket
  • Personalisering - hvis du integrerer din kundebase med dit website, kan du give dine kunder personlige tilbud
  • 1-til-1 markedsføring - e-marketing åbner op for, at du kan nå folk uanset tid og sted. Eksempelvis kan du sende sms-beskeder med svar til kunderne. Kombineret med personaliseringen kan du lave meget effektive kampagner
  • Nye marketingformater - e-marketing muliggør helt nye aspekter i kommunikationen. Du kan lave interaktive kampagner med musik, grafik og video. Du kan lave spil og quizzer og tusinder af andre ting
  • Bedre konverteringsrate - på dit website er kunderne kun få museklik fra at gennemføre et køb. På andre måder skal man typisk ind i butikken eller tage sin telefon

Alle ovenstående forhold peger i en vigtig retning: Du kan øge dit salg, omkostningseffektivt.

225

Faser i udviklingen af din e-marketingplan

Med e-marketing skal du ikke begynde forfra med din markedsføringsstrategi. Tværtimod. Enhver e-marketingplan skal understøtte din marketingstrategi og derved også din virksomheds overordnede mål.

Etableringen af en e-marketingplan vil typisk indeholde følgende hovedpunkter:

  • Identificer og prioriter din målgruppe - en veldefineret og prioriteret målgruppe giver dig mulighed for at fordele dine ressourcer effektivt
  • Sæt dine mål - skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og/eller dens produkter, øge salg fra nuværende kunder og/eller fremtidige? Øge den interne salgseffektivitet ved at sænke salgsomkostningerne?
  • Valg af marketingmiks - der er mange måder, du kan markedsføre dig på, på digitale platforme. Du bør vælge et miks af e-marketing, der understøtter målene i din markedsføringsstrategi og som arbejder godt sammen med dine øvrige markedsføringsaktiviteter
  • Find dit budget - grundig planlægning kan forebygge, at markedsføringsomkostningerne løber løbsk. Det er ofte lettere at nå frem til respons- og salgsrater på digitale medier. Det giver dig mulighed for at opstille en entydig cost/benefit analyse
  • Planlægning - identificer alle aktiviteter for at gennemføre din kampagne. Planen bør tage højde for din virksomheds samlede marketingaktiviteter
  • Mål din succes - indarbejd feedbackmekanismer og hyppige evalueringer, så du kan ramme den rigtige opskrift. E-marketing udvikler sig meget dynamisk
639

Vigtigheden af dit navn og brand

Når du opererer på digitale medier er dit navn og brand ofte afgørende for at lykkes. Stærke brands skaber tillid, som er særlig vigtigt omkring e-marketing og e-handel. Mange gør sig bekymringer om sikkerhed og databeskyttelse.

Der er mange muligheder for at skabe sig et godt brand på digitale medier. Du kan tage udgangspunkt i dit eksisterende navn, du kan skabe dig et nyt eller etablere dig i partnerskab. Valg af domænenavn vil ofte være defineret af ovenstående. Læs mere om juridiske forhold i retten til dit domænenavn.

Brug dit eksisterende navn

Hvis du har et navn, der er kendt og har et godt omdømme, bør du måske overveje at bruge det online også. På den anden side kan det smitte negativt af på din eksisterende forretning, hvis dit nye initiativ ikke lever op til din eksisterende forretning. Du skal også være opmærksom på en mulig kanalkonflikt. Hvis du sælger på nettet til dine kunders kunder, kan du risikere at komme i en uheldig situation, idet du springer dine kunder over i leveringskæden.

Etablering af nyt navn

Nogle gange kan det være en fordel at differentiere sig fra sin etablerede forretning. Andre gange kan det være, at det ønskede navn allerede er registreret. Endelig kan det være, at du har etableret på nettet fra start.

Her er nogle faktorer du kan overveje, når du skal finde et navn:

  • Siger det noget om din forretning?
  • Er det kort og let at huske?
  • Er det let at stave?
  • Indeholder det danske tegn?
  • Virker det på andre sprog?
  • Er domænenavnet ledigt?

Læs mere om juridiske forhold: Retten til dit domænenavn.

Etablering i partnerskab

Partnerskaber indgås ofte på digitale medier for at kunne dække flere behov. I sådan et tilfælde etablerer de involverede virksomheder et helt nyt navn.

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (SEO) er optimering af teknik, indhold og linking for at få din hjemmeside til at ligge bedre i søgeresultaterne på diverse søgemaskiner. Det handler om at lave en til dels on-page, mens også off-page kampagnehåndtering, for at sikre, at hjemmesiden bliver optimeret bedst muligt.

Gode on-page råd

  • Tag alle interne javascript-filer og stylesheets, og gør dem eksterne
  • Gør det muligt at navigere ud til alle siderne ved hjælp af tre klik
  • Skrive teksten så interessant som overhovedet muligt og brug gerne søgeordet et par gange i teksten
  • Brug søgeordet i titel og overskrifter
  • Link gerne til andre relevante sider, på sitet, fra de relevante ord i teksterne
  • Opdatér siderne ofte - brug evt. dynamiske sider

Gode off-page råd

  • Kontakt leverandører mhp. at linke til din side fra deres
  • Kontakt kolleger/konkurrenter og skaf et link
  • Brug community, som blogs og fora, til at linke til din side
  • Tilmeld siden diverse portaler og kataloger i de rette kategorier. Deriblandt DMOZ - Open Directory Project og se også portalerne fra artiklen om Tekstlinks
  • Se hvad dine konkurrenter gør ved at skrive site:www.domæne.dk på Google eller MSN, eller linkdomain:domæne.dk på Yahoo!
211

Etablering af kunderelationer

Elektroniske markedsføringskanaler giver mulighed for at bygge relationer med dine kunder. Jo bedre du kender dine kunder, desto mere præcist kan du henvende dig til dem. Her nogle forslag.

Typiske spørgsmål

Du kan både spare tid og vise dig behjælpelig ved at stille svar til rådighed på typiske spørgsmål. Det kan for eksempel være en FAQ sektion (Frequently Asked Questions). Du kan også etablere en e-mail, hvor kunder kan henvende sig med spørgsmål og feedback. Sørg for at tjekke jævnligt, om der er henvendelser.

Få folk til at registrere sig

Mange websites forsøger at få førstegangsbesøgende til at registrere sig. En database med mange registrerede kan være en god basis for at udvikle kunder.

Ofte vil brugere have en god grund, hvis de skal registrere sig. Sørg for, at brugeren oplever en værdi. Det kan være adgang til særtilbud, nyheder eller andet specielt indhold. Du bør også gøre registreringen så let som muligt ved at minimere antallet af felter, man skal udfylde.

Hvis du overvejer at indsamle personlige data, så bør du være opmærksom på lovkravene forbundet med dette. Læs mere om persondataloven ved at klikke på linket til højre.

Customer relationship management

Mange virksomheder få behov for customer relationship management (CRM) funktionalitet. Det er basalt set et system, der understøtter kunderelationer ved at give dig overblik, så du kan yde bedre service. CRM-funktionaliteten giver dig indsigt i kundedata, købsvaner, marketing data og tendenser hos kunderne. På den måde kan du identificere nye salgsmuligheder, tilbyde bedre service og identificere dine profitable kunder.

Udover at kunne øge salg og profitabilitet kan CRM være særdeles effektivt til at forebygge og håndtere kundeklager. Det kan have stor effekt på dit image.

Sidst opdateret: 28-11-2019

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her