Tags: Synlighed på nettet, Hjemmesidens indhold, Sporing, data og analytics, Hjemmesidens teknik, Optimering og fastholdelse
Online markedsføring kan være den mest effektive metode. Læs her, hvordan du udvikler en e-marketingplan og implementerer og måler dens effekt.
E-marketing giver virksomheder i alle størrelser mulighed for at nå et stort marked til en overskuelig pris, og i modsætning til eksempelvis print eller tv-reklamer kan man kommunikere personligt.
Specifikke fordele ved digitale medier er blandt andre:
Alle ovenstående forhold peger i en vigtig retning: Du kan øge dit salg, omkostningseffektivt.
Med e-marketing skal du ikke begynde forfra med din markedsføringsstrategi. Tværtimod. Enhver e-marketingplan skal understøtte din marketingstrategi og derved også din virksomheds overordnede mål.
Etableringen af en e-marketingplan vil typisk indeholde følgende hovedpunkter:
Når du opererer på digitale medier er dit navn og brand ofte afgørende for at lykkes. Stærke brands skaber tillid, som er særlig vigtigt omkring e-marketing og e-handel. Mange gør sig bekymringer om sikkerhed og databeskyttelse.
Der er mange muligheder for at skabe sig et godt brand på digitale medier. Du kan tage udgangspunkt i dit eksisterende navn, du kan skabe dig et nyt eller etablere dig i partnerskab. Valg af domænenavn vil ofte være defineret af ovenstående. Læs mere om juridiske forhold i retten til dit domænenavn.
Brug dit eksisterende navn
Hvis du har et navn, der er kendt og har et godt omdømme, bør du måske overveje at bruge det online også. På den anden side kan det smitte negativt af på din eksisterende forretning, hvis dit nye initiativ ikke lever op til din eksisterende forretning. Du skal også være opmærksom på en mulig kanalkonflikt. Hvis du sælger på nettet til dine kunders kunder, kan du risikere at komme i en uheldig situation, idet du springer dine kunder over i leveringskæden.
Etablering af nyt navn
Nogle gange kan det være en fordel at differentiere sig fra sin etablerede forretning. Andre gange kan det være, at det ønskede navn allerede er registreret. Endelig kan det være, at du har etableret på nettet fra start.
Her er nogle faktorer du kan overveje, når du skal finde et navn:
Læs mere om juridiske forhold: Retten til dit domænenavn.
Etablering i partnerskab
Partnerskaber indgås ofte på digitale medier for at kunne dække flere behov. I sådan et tilfælde etablerer de involverede virksomheder et helt nyt navn.
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering (SEO) er optimering af teknik, indhold og linking for at få din hjemmeside til at ligge bedre i søgeresultaterne på diverse søgemaskiner. Det handler om at lave en til dels on-page, mens også off-page kampagnehåndtering, for at sikre, at hjemmesiden bliver optimeret bedst muligt.
Gode on-page råd
Gode off-page råd
Elektroniske markedsføringskanaler giver mulighed for at bygge relationer med dine kunder. Jo bedre du kender dine kunder, desto mere præcist kan du henvende dig til dem. Her nogle forslag.
Typiske spørgsmål
Du kan både spare tid og vise dig behjælpelig ved at stille svar til rådighed på typiske spørgsmål. Det kan for eksempel være en FAQ sektion (Frequently Asked Questions). Du kan også etablere en e-mail, hvor kunder kan henvende sig med spørgsmål og feedback. Sørg for at tjekke jævnligt, om der er henvendelser.
Få folk til at registrere sig
Mange websites forsøger at få førstegangsbesøgende til at registrere sig. En database med mange registrerede kan være en god basis for at udvikle kunder.
Ofte vil brugere have en god grund, hvis de skal registrere sig. Sørg for, at brugeren oplever en værdi. Det kan være adgang til særtilbud, nyheder eller andet specielt indhold. Du bør også gøre registreringen så let som muligt ved at minimere antallet af felter, man skal udfylde.
Hvis du overvejer at indsamle personlige data, så bør du være opmærksom på lovkravene forbundet med dette. Læs mere om persondataloven ved at klikke på linket til højre.
Customer relationship management
Mange virksomheder få behov for customer relationship management (CRM) funktionalitet. Det er basalt set et system, der understøtter kunderelationer ved at give dig overblik, så du kan yde bedre service. CRM-funktionaliteten giver dig indsigt i kundedata, købsvaner, marketing data og tendenser hos kunderne. På den måde kan du identificere nye salgsmuligheder, tilbyde bedre service og identificere dine profitable kunder.
Udover at kunne øge salg og profitabilitet kan CRM være særdeles effektivt til at forebygge og håndtere kundeklager. Det kan have stor effekt på dit image.