Gennem internettets korte historie er der allerede mange eksempler på drømme, der aldrig blev til noget, og websteder, der for længst er glemt. Heldigvis har vi taget ved lære, og e-virksomheder bruger denne lære til at undgå fortidens fejl, mens de udvikler deres egne webplaner og drømme.
Husk på, at internettet ikke bare er den sikre, lette vej til succes. Succes kræver vilje, indsigt og arbejde, og du er nødt til at sætte dig ind i muligheder og faldgruber - også på dette område. Men hvis du er fokuseret på det, du gør, og hvordan du kunne gøre det bedre, er der gode muligheder.
Din virksomhed har muligvis allerede en hjemmeside. Hvis du vil udvide den med en onlinebutik, kan du stille dig selv disse grundlæggende spørgsmål:
- Hvorfor købe via mit websted frem for hos den lokale forhandler - eller mine onlinekonkurrenter?
- Hvordan gør jeg potentielle kunder opmærksomme på mit websted?
- Når de besøger mit websted, gør jeg så det, jeg kan, for at give dem en god oplevelse, så de bliver hængende og køber noget - og får de lyst til at komme tilbage?
Hvorfor købe via mit websted?
Lad os se på det første spørgsmål: Hvad kan du tilbyde, som giver potentielle kunder en grund til at købe hos dig? Kan du f.eks. love følgende:
- Bedre priser
- Jævnlige rabatter
- Et større udvalg
- Brugervenlighed
- Sjældne varer
Hvis du mener, at du kan tilbyde alle eller de fleste af disse ting, skal du undersøge, hvordan du kan imødekomme alle de andre fundamentale krav - og du kan starte med at oprette et websted, hvor du sikrer transaktionerne. Der er mange muligheder, herunder adskillige værtsløsninger for e-handel, hvor udbyderen kan hjælpe dig med at oprette og administrere et websted og butik mod et gebyr.
Ud over den nødvendige teknologi skal du også have det nødvendige inventar, en effektiv og realistisk implementeringsplan og et kundeservicesystem. Lige som der findes en lang række værtstjenester til e-handel, findes der også en lang række implementeringstjenester, der kan tage sig af det hele lige fra lagerstyring og ordrebehandling til returvarer. Men da kundeservice er vigtig for mindre virksomheder, skal du sikre dig, at du er helt tryg ved den måde, et eksternt firma behandler dine kunder på.
Gør opmærksom på dit websted
Når du har udarbejdet den grundlæggende infrastruktur ved e-handel, skal du udvikle strategier, der sikrer, at potentielle kunder finder dit websted. Blandt de grundlæggende elementer kan nævnes:
- Optimering af søgemaskinen
- Reklame via betaling for særplacering
- Markedsføring via e-mail
- Oprettelse af onlinenetvæk
- Bannerudveksling
I starten vil du sikkert afprøve adskillige metoder for at finde ud af, hvordan du bedst tiltrækker kunder, der er interesserede i de varer eller tjenesteydelser, du kan tilbyde. Budgettet har selvfølgelig også noget at skulle have sagt, men der findes en række billige muligheder, du kan overveje:
Optimering af søgemaskinen/betaling for særplacering
Søgemaskiner trækker en enorm trafik. Sørg for, at nøgleordene til dit websted er optimeret, og send dem til søgemaskiner, uden at det koster dig noget. Det kan medføre, at besøgende havner på dit websted. Men du har ingen garanti. For mange er det effektivt at reklamere via betaling for særplacering på søgemaskiner. Det koster naturligvis noget, men modellerne er som regel så fleksible, at de kan bruges af både store og små budgetter.
Markedsføring via e-mail
Du kan få kunder til at besøge dit websted ved at indhente tilladelse til at sende e-mails eller nyhedsbreve, der indeholder specialtilbud, nye produkter eller tjenesteydelser og andre relevante og nyttige oplysninger. Du kan reducere designomkostninger ved at tilpasse de forudindbyggede skabeloner, som findes i Publisher 2003, og dermed oprette både e-nyhedsbreve og websteder med et professionelt udtryk. To advarsler: Du skal indhente tilladelse, inden du sender e-mails ud, og det skal være nyttige og relevante oplysninger. Hvis du sender uopfordrede e-mails, bliver kunderne vrede. En stadig strøm af pågående reklame e-mails vil irritere dem. Ingen af disse metoder duer.
Læs mere om marketing via e-mail i afsnittet E-mail marketing med omtanke
og om lovgivningen i afsnittet: Markedsføringsloven
Oprettelse af onlinenetvæk
På internettet er der mange fora for brugergrupper, grupper med særlige interesser og andet. Hvis det passer for din virksomhed eller dit produkt, kan du blive medlem af sådanne fora. Tilbyd din ekspertise på relevante områder. På denne måde kan du snige reklame ind ad bagdøren og derved komme i kontakt med potentielle kunder. Du skal følge reglerne for den gruppe, du er medlem af, men ved at tilbyde din ekspertise kan du også reklamere for dit websted.
Bannerudveksling
Søg på "bannerudveksling" i MSN Search for at se en række firmaer, der udveksler bannere mellem virksomheder. Det foregår ved, at der på din webside vil blive vist bannere for andre virksomheder, samtidig med at din webside vil blive promoveret på andre websider. Mange mindre virksomheder bruger denne mulighed til at præsentere sig selv over for nye kunder, de ellers ikke ville tiltrække. Husk altid at læse det med småt for at sikre dig, at det banner, du overvejer at købe, er lovligt og opfylder dine behov.
Giv kunderne en god oplevelse
At tiltrække sig kundernes opmærksomhed er selvfølgelig kun det første skridt. De skal også købe noget. Og så skal de komme tilbage for at købe noget mere ... og endnu mere. Det ville være rigtig dejligt, hvis deres oplevelse var så god, at de begyndte at fortælle venner og familie om dit websted. Hvordan kan du sikre dig det?
Der findes en række grundlæggende anbefalinger for websteder med e-handel:
- Sørg for, at webstedet er brugervenligt, så besøgende nemt kan finde det, de søger efter
- Opdater ofte indholdet på webstedet
- Sørg for, at kontaktoplysningerne er lette at se, og besvar straks kundeforespørgsler
- Udgiv din politik til beskyttelse af personlige oplysninger (Læs mere i afsnittet "Beskyt kundeoplysninger"
- Beskriv i detaljer, hvordan du sikrer, at kundetransaktioner er sikre - så dine kunder ikke har betænkeligheder ved at handle online hos dig
- Giv kundeservice en høj prioritet
- Inviter kunder til at komme med forslag til, hvordan webstedet kan forbedres
- Anbring en tilmeldingsformular til indhentning af e-mailadresser, så du har tilladelse til at give besøgende eller kunder besked om specialtilbud, nyhedsbreve og andre relevante oplysninger
Der findes andre muligheder, der ikke fungerer for alle websteder, men de kan være værd at overveje:
- Gratis levering er måske lige i overkanten, men måske kan du tilbyde gratis levering af ordrer, der overstiger en bestemt pris eller gratis levering i årets mest døde måned. Måske er gratis levering helt udelukket, men du skal sørge for, at dine leverings- og administrationsgebyrer er rimelige og konkurrencedygtige. Ellers går køberne et andet sted hen
- Gavekort og tilbud, f.eks. gavebeviser og ønskelister, føjer endnu en dimension til dine tilbud. Jo flere måder, du kan appellere til kunder på, jo bedre. Alle former for bekvemmeligheder er med til at trække nye kunder til dit websted
- Personlig markedsføring per e-mail der er baseret på kunders tidligere køb. Hvis du har et kundesegment, der køber en bestemt vare, er det vigtigt, at de får at vide, at der f.eks. netop er udkommet en ny version, en opgradering eller et tilføjelsesprogram. Her skal du igen sikre dig, at du har tilladelse til at sende dem en e-mail
- Endelig kan du sikre dig en vedvarende succes ved at være opmærksom på, hvad dine onlinekonkurrenter foretager sig. Tjek nyheder inden for e-handel. Du kan lære noget nyt hver dag