Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Google: Få op til 900 kroner i annoncering

Persondataloven - Retningslinjer - Håndtering af personoplysninger

272

Per 1. juli 2000 trådte persondataloven i kraft. Loven gælder enhver form for håndtering af personoplysninger og dækker bl.a. indsamling, registrering, systematisering, opbevaring, brug og videregivelse. Finder blot én af disse former for håndtering af personoplysninger sted, er der tale om behandling af persondata, og man skal anvende persondatalovens bestemmelser.

Loven siger bl.a., at de kunder som er registreret i en virksomheds kundedatabase, har ret til at få oplyst, hvad virksomheden har registreret om dem, hvad oplysningerne bruges til, og hvem de eventuelt videregives til. Det kaldes "indsigtsretten". Desuden er virksomheder, der videregiver personoplysninger til andre virksomheder til markedsføringsbrug, forpligtet til at indhente kundens samtykke eller følge indsigelsesproceduren i persondatalovens § 36 (dvs. du skal orientere kunderne om, at du har tænkt dig at videregive oplysninger om dem og derefter give dem 14 dage til at gøre indsigelse).

283

Persondataloven - tommelfingerreglerne

  1. Persondataloven regulerer kun data om "fysiske personer". Men "fysiske personer" er ikke kun forbrugere - det er eksempelvis også erhvervsdrivende, der driver en personligt ejet virksomhed
  2. Loven omfatter kun data, der kan henføres til en bestemt fysisk person. Det er kun data, der er "personhenførbare", som er omfattet af persondataloven. Det betyder, at dine data skal kunne relatere sig til en bestemt fysisk person for at loven finder anvendelse
  3. Loven gælder uanset, hvordan du lagrer dine data. Persondataloven er ligeglad med, om du opbevarer dine data i store forkromede databaser, i gammeldags manuelle kartoteker eller på små fedtede lapper
  4. Markedsføring er normalt et sagligt formål og en "berettiget interesse" i lovens forstand. I praksis anses markedsføring for at være en "berettiget interesse", og ved udsendelse af almindelig markedsføringsmateriale vil det høre til undtagelsen, at hensynet til den registrerede overstiger den erhvervsdrivendes interesse i at foretage sædvanlig markedsføringsaktivitet
  5. Ingen videreformidling af data uden forbrugerens samtykke! En virksomhed må ikke i markedsføringsøjemed videregive persondata om forbrugere eller anvende data om en forbruger på vegne af en anden virksomhed - uden forbrugerens udtrykkelige samtykke. Det er hovedreglen
Sidst opdateret: 29-11-2019

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her