Det sker ofte i salgsprocessen, at man bliver holdt hen af løfter, der meget ofte er tomme. Du har fået landet et salg, når du juridisk har fået en kunde til at forpligte sig til at købe dit produkt eller din service.
Her kan du få indsigt i forskellige teknikker, du kan bruge til at få lukket en handel, og forskellige forhandlingsteknikker du kan bruge overfor både eksisterende og nye kunder.
Husk på, at dine forpligtelser overfor kunden ikke hører op, når aftalen er i hus. God service efter salget er altafgørende, hvis du ønsker at kunden skal vende tilbage til dig.
Sørg for at have den rette tilgang
Det er en god ide at træde varsomt. Presser du dine kunder til at købe, kan det øge dit umiddelbare salg, men du risikerer, at dine kunder ikke får indfriet deres forventninger, fordi du oversælger. Det kan få dem til ikke at handle hos dig igen. I værste fald risikerer du, at de returnerer deres varer eller aflyser en aftale, når de har tænkt mere grundigt over tingene.
Du bør forsøge at etablere et kontinuerligt og tillidsfuldt forhold til alle dine kunder. Det er specielt vigtigt, når det gælder kunder, der måske henvender sig igen med henblik på endnu en ordre.
Hvordan du indgår en handel med eksisterende kunder
De almindelige teknikker til at afslutte en handel er ikke altid gældende for eksisterende kunder.
Teknikker du kan bruge:
- Spørg, om de ønsker endnu en ordre. Hvis dine kunder er tilfredse med produkt og service, burde det være nemt
- Hold løbende kontakt for at holde forholdet "varmt". Overvej at bruge e-mail, telefon, post og møder ansigt til ansigt
- Overvåg størrelse på og frekvensen af dine kunders ordrer. For at fremme endnu en ordre kan du sende dem en påmindelse, umiddelbart før du ellers ville forvente at modtage din næste ordre
- Hold dine kunder opdaterede med specielle tilbud, udsalg, nye produkter og relaterede produkter
- Sælg tillægsprodukter eller opgraderede versioner af dit produkt eller service
- Bind dine handler sammen. Du kan f.eks. tilbyde en rabat på et produkt/en service mod salg af endnu et produkt/service
- Forhandl faste priser eller rabatter mod en minimumsordre
- Giv dine kunder adgang til en sikker hjemmeside, hvor de kan tjekke varebeholdning, priser og afgive ordrer
Enkle teknikker til at afslutte en handel
Selvom der findes mange forskellige teknikker til at indgå en handel, så behøver du ikke nødvendigvis at bruge dem alle sammen. Under visse omstændigheder vil de slet ikke være nyttige - det kan f.eks. gælde overfor en eksisterende kunde, hvor det vil virke utroværdigt.
Brug din dømmekraft og situationsfornemmelse til at vurdere, hvordan den person, som du skal handle med, vil reagere:
- Skab en fornemmelse af, at det haster, hvis tingene trækker i langdrag. Overbevis dine kunder om, at de har brug for dit produkt - nu. Sørg for at lade dem forstå, at hvis de ikke køber lige nu, så risikerer de at miste en god handel. Sørg for at fortælle dem, hvis og når et tilbud er ved at være slut, eller hvis de kan få en bedre pris ved at booke på et tidligere tidspunkt
- Lyt efter købesignaler fra kunden. De inkluderer spørgsmål som: "Hvor mange har du tilbage?", "Hvor hurtigt kan du levere?" og "Har du den i blå?"
- Ligeså snart du hører et købesignal, så skal du straks stoppe med at sælge. Ellers risikerer du, at tale dig selv ud af handlen igen
- Du skal ikke være bange for at spørge om salget. Du kan f.eks. spørge: "Vil du bestille nu?". Sørg altid for at lyde positiv og frisk
- At give kunden alternativer kan være en god måde at indgå en handel på. En møbelsælger kunne f.eks. spørge: "Vil du have reolen i egetræ eller mahogni?".
- Hvis kunden har en sidste indvending, så kan du ofte indgå den endelige handel ved at lade løsningen på problemet være en betingelse for salget. Så kan du f.eks. sige: "Hvis jeg garanterer at flytte leveringsdatoen frem, vil du så bestille nu?".
- Efter alle forbehold er kommet frem, så hold op med at tale, og giv kunden tid til at beslutte sig
- Hvis kunden accepterer, så bekræft handelen. Du skal sikre dig, at kunden er tilfreds med det, I er blevet enige om, og husk at følge op på handelen på skrift eller med en opringning
- Hvis din kunde takker nej, så accepter beslutningen. Sørg for at lade dem vide, at du står til rådighed, hvis de ønsker yderligere informationer