Hvad kan vi hjælpe med?

Optimer markedsføringen Metoder til forretningsudvikling og vækst

421

Det bedste valg af markedsføring er ikke en entydig størrelse. Udgangspunktet er selvfølgelig dit budget, men derudover er der en række forhold, der kan hjælpe dig på vej til at markedsføre effektivt:

  • Hvilken målgruppe henvender du dig til?
  • Hvad er dit budskab?
  • Hvilken reaktion vil du gerne opnå?
  • Hvad er dit mål med indsatsen?

Når du har svaret på disse spørgsmål, er du godt rustet til at få det bedste ud af din markedsføring.

514

Segmentering

Ideen med segmentering er at koncentrere sine aktiviteter mod udvalgte grupper frem for hele markedet og dermed målrette sine budskaber.

Hvad kan segmentering bruges til?

  • Indkredse grupper af personer med samme behov, livsmønster og interesser
  • Finde de mest oplagte kundegrupper
  • Målrette budskabet til udvalgte segmenter
  • Koncentrere ressourcerne de rigtige steder
  • Belønne de loyale kunder

Segmentering af målgruppen

Jo mere præcist du kan definere din målgruppe, jo bedre resultater opnår du.

Et eksempel:

Sælger du haveudstyr og har et tilbud på en ny plæneklipper, kan du vælge at sende tilbuddet til alle, der har handlet hos dig før. De har alle sammen have og sandsynligvis en græsplæne - i alt 2.000 emner. Et godt udgangspunkt, men kan det gøres bedre?

De 300, som købte en plæneklipper sidste år, er næppe i markedet allerede nu. Dem tager vi fra. De 100 kunder, som ikke har betalt deres regninger, er du ikke interesseret i at sælge til. Dem tager vi fra. De 100 kunder, som du - via Post Danmarks returpostservice ved er flyttet til postnumre i helt andre dele af landet, kører næppe så langt for at købe. Dem tager vi fra.

Din målgruppe er nu reduceret til 1.500, men du vil næppe sælge færre plæneklippere efter denne segmentering. Til gengæld bliver dine omkostninger til udsendelse og produktion mindre. Du opnår med andre ord større effekt af dine markedsføringskroner ved at definere din målgruppe så præcist som muligt.

Eksemplet er enkelt. Men det demonstrerer princippet i segmentering. Ideen er at bryde din overordnede målgruppe ned i mindre grupper med fællestræk, som øger sandsynligheden for, at de vil reagere på din direct mail.

Hvilke kriterier du anvender i segmenteringen, kommer an på dit marked, dit produkt og de informationer, der er adgang til. Men uanset hvordan du gør det, handler det om at finde de modtagere, som vil opleve dit budskab som relevant. Og sortere dem fra, som sandsynligvis ikke vil gøre det.

345

MOSAIC

Hvis du skal udsende en kampagne, kan det være en god ide at opnå mere viden om den målgruppe, du skal ramme. På den måde kan du gøre udsendelsen mere målrettet og skabe en større effekt. Dette giver MOSAIC dig mulighed for.

MOSAIC er et analyse- og segmenteringsværktøj, der er baseret på demografiske og socioøkonomiske data. MOSAIC giver adgang til forbrugerne bag mere end 2,4 millioner husstande. Med udgangspunkt i tesen om, at "hvor du bor fortæller, hvem du er", er samtlige husstande i Danmark klassificeret og opdelt i mere end 32.000 såkaldte MOSAIC-områder fordelt på 34 forskellige segmenttyper.

Læs mere om MOSAIC ved at klikke på værktøjslinket til højre.

 
293

Medievalg

Valg af medie handler i høj grad om at finde forcerne ved det enkelte medie. Du skal sætte fokus på de kreative ideer i din kampagne, der skal fange interessen hos din målgruppe. Det er derfor vigtigt, at det er ideerne, der er styrende frem for dit valg af medie. Mediet er blot en kanal til at nå ud til din målgruppe, hvor budskabet kun opfanges, hvis det er præget af nytænkning.

I det nedenstående er lavet en liste over mulige valg af medier samt fordele og ulemper ved de enkelte medier. Dette er selvfølgelig kun en vejledning, da det bedste valg af medie afhænger af dit produkt, marked og kampagnens budskab.

 

Fordele

Ulemper

Direct mail

Målrettet medie hvor der kan skabes en dialog. Effektiv responsmåling. God til direkte salg.

Forholdsvis høj kontaktpris

TV-reklame

Massekommunikation. Rammer hurtigt. Godt til produktdemonstrationer

Kort eksponeringstid. Svær at segmentere. Dyr at lave

Internet

Hurtigt medie. Mulighed for at aktivere modtagere. Målbart.

Kan virke irriterende med pop-up reklame, kort levetid

Dagblade

Lav kontaktpris, attraktiv målgruppe med aktive modtagere

Svært at dokumentere effekt, kort levetid, passivt medie

Outdoor

Høj frekvens, stor synlighed

Kræver korte budskaber, svært at dokumentere, støj

Radio

Lav kontaktpris, lokal annoncering, udbredt i den yngre del af befolkningen

Kort eksponering, passive modtagere

Biograf

Stor opmærksomhed, mulighed for komplicerede budskaber, ingen støj

Kræver lange indrykningsperioder

Adresseløse forsendelser

Attraktiv kontaktpris, mulighed for at ramme relativt målrettet, kan skabe dialog

Meget støj grundet mængden af adresseløse forsendelser

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.