Mindre virksomheder har altid været fokuseret på kunderelationer - om at kende navne, kende til præferencer og tilbyde den type venlig service, som får kunderne til at komme igen.
Men efterhånden som virksomheden vokser, bliver det mere og mere en kamp at skulle forholde sig på et personligt niveau til hver enkelt kunde. Ejeren kan blive mere involveret i driften og mindre i kunderne. Direktører kan bruge mere tid på at håndtere medarbejderproblemer og mindre tid på at kommunikere med kunderne.
Og alligevel er effektiv håndtering af disse kunderelationer nøglen til overskud.
I dag findes der en lang række virksomhedsprogrammer, som indsamler nøgleoplysninger om kunderne - salgshistorik, præferencer, oplysninger om kontaktpersoner og meget mere - og som fremlægger dem på en måde, som er både nyttig og lettere at styre. Denne type programmer kaldes ofte "Customer Relationship Management" - eller CRM. Inden for det sidste årti er CRM kommet i fokus for mange mellemstore virksomheder og iværksættervirksomheder.
Er CRM noget for mig?
Et CRM kan være en stor beslutning for dig og din virksomhed.
Du skal overveje at vælge et CRM system, hvis du:
- Sælger et stort udvalg af produkter og serviceydelser
- Der sker regelmæssig udskiftning af eller tilføjelse af de produkter eller tjenester ydelser, som du sælger hos kunderne
- Du kommunikerer med kunderne på en lang række forskellige områder f.eks. i din butik, via telefonen eller online
- Du har flere kontorer og /eller mobile medarbejdere, og har brug for let at kunne dele og styre kundeoplysninger fra alle kilder
Et CRM system kan være en god idé at starte med – selvom du har en mindre virksomhed. Virksomheder tjener ofte penge grundet sine kunderelationer. Du kender dine kunder, og du ved, hvad deres præferencer og ønsker er, så du de kommer tilbage til dig igen.
Ved at bruge et CRM system får du mulighed for at udnytte denne viden optimalt, så du kan tjene endnu flere penge.