Når din virksomhed tilbyder en ekstra vare eller ydelse i forbindelse med køb af andre varer/ydelser, er det afgørende for den momsmæssige behandling, hvorledes denne ekstra vare/ydelse tilbydes:
Markedsføres de to leverancer til en samlet pris, skal momsgrundlaget i forbindelse med salget som udgangspunkt opgøres med baggrund i en markedsprismetode (alternativt en omkostningsbaseret metode, hvis dette er mere retvisende).
Som udgangspunkt har dette ikke den store relevans for de fleste virksomheder, men der kan være situationer, hvor det er interessant:
I ovennævnte situationer bør det overvejes, hvorvidt den ekstra vare eller ydelse skal tilbydes gratis - enten for at mindske momsbelastningen af salget eller for at sikre, at køber opnår så højt et fradrag som muligt, uden at de enkelte bestanddele prisfastsættes særskilt på fakturaen.
Du skal dog være opmærksom på, at der også er momsmæssige konsekvenser for din virksomhed ved at tilbyde en vare eller ydelse gratis: