Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Konkurrentanalyse - redskab til markedsføring

117

Når du ved, hvem dine konkurrenter er, og hvad de tilbyder, kan du skræddersy dine produkter, dine ydelser og din service på en måde, der gør dig anderledes - måske endda fremragende. Din viden gør dig konkurrencedygtig, og du kan tage kampen op på markedet både ved at udnytte konkurrenternes svagheder og ved at forholde dig til deres styrker.

525

Hvem er dine konkurrenter?

Du slipper aldrig for konkurrence. I princippet er alle forretningsdrivende dine konkurrenter, fordi kunder bruger penge hos dem, som de kunne have brugt hos dig. Du skal altså ikke tro dig sikker, bare fordi du er den eneste i byen, der tilbyder netop dit produkt eller din ydelse. Der er beslægtede virksomheder eller produkter, der appellerer til de samme følelser og motiver hos forbrugerne, som dine gør. En biograf konkurrerer med dvd-udlejeren, som konkurrerer med musikbutikken osv.

Forhold dig til kommende konkurrence
Konkurrencen kan også komme fra en ny virksomhed, som tilbyder et produkt eller en ydelse, som minder om dit, og måske gør dig overflødig. Du skal hele tiden være opmærksom på, hvad der sker på det marked, du er en del af. Måske kommer der pludselig et nyt produkt, som alle vil have fingre i, og som du oplagt kunne forhandle eller licensere - hvis ikke du er hurtig nok, er dine konkurrenter det sikkert.

Dine konkurrenter - og potentielle konkurrenter - kan du identificere ved at:

  • Holde øje med reklamer
  • Læse artikler i aviser og fagblade
  • Gå på udstillinger og messer - hvem udstiller? Hvad tilbyder de? Hvad kan de?
  • Søge på internettet efter produkter eller ydelser, der minder om dine egne
  • Gennemgå flyers og andet direct marketing materiale, som du modtager
  • Kontakte din brancheorganisation og bede om materiale

Læs om dine konkurrenter
Find artikler og reklamemateriale i aviser, dagblade, fag- og brancheblade. Læs deres informationsmateriale og se efter, om de er med i telefonbøger og oversigter. Hvis de er onlinevirksomheder, så se, om det er muligt at teste deres produkter på nettet, eller om de på anden måde giver eksempler på deres kunnen eller produkter.

Får de mere opmærksomhed i medierne og blandt forbrugerne, end du gør? Hvorfor?

Brug internettet
Søg efter, og se på konkurrenternes websites. Hvordan er de i sammenligning med din? Hvordan fungerer de, og hvor avancerede er de? Er al information på sitet gratis? Er det overskueligt og let at finde frem til? Læs om virksomhedernes historie og de ansatte.

322

Det skal du vide om dine konkurrenter.

Overvåg den måde, dine konkurrenter driver forretning på. Se på:

  • De produkter og ydelser de udbyder, og hvordan de kommunikerer med forbrugerne
  • Deres priser
  • Deres medieaktiviteter (kan ofte findes på virksomhedernes website)
  • Deres brand og formulerede værdier
  • Deres design
  • Deres årsberetning, hvis de udgiver sådan en
  • Deres regnskaber og status (CVR)
  • Hvordan de distribuerer og leverer
  • Hvordan de bruger IT - har de website, og hvor avanceret er det?
  • Hvem der ejer og driver virksomheden - hvad er det for et menneske?
  • Hvor mange ansatte de har, hvilke typer og med hvilke uddannelser
  • Hvilke tilbud de giver nye og eksisterende kunder for at vinde deres tillid og loyalitet
  • Om de er nyskabende, både mht. udvikling af produkter og forretningsmetoder

Skaf også informationer om dine konkurrenters kunder, f.eks.:

  • Hvem de er
  • Hvad de køber af dine konkurrenter
  • Hvilke typer kunder køber ét produkt, hvilke typer køber et andet
  • Om de er loyale

Hvad er dine konkurrenters næste skridt?

  • Hvilke typer kunder er målet for deres markedsføring?
  • Hvilke nye produkter eller ydelser er de i færd med at udvikle?
  • Hvilke økonomiske ressourcer har de?
440

Kontakt dine konkurrenter og kunder

Tal med dine konkurrenter. Ring til dem, og bed dem sende dig deres markedsføringsmateriale og informationspjecer.

Bed om en prisliste, eller spørg, om de giver mængderabat eller rabat på store opgaver - det kan give dig en ide om, hvor villige de er til at forhandle pris.

Samtalerne giver dig også et indblik i konkurrenternes måde at drive virksomhed på, deres måde at appellere til kunderne og kvaliteten af deres arbejde og produkter.

Du vil sandsynligvis møde dine konkurrenter i forbindelse med forskellige begivenheder og forretningsarrangementer. Vær imødekommende - de er konkurrenter, ikke fjender. Og du får måske brug for deres hjælp en dag - f.eks. til samarbejde om produktudvikling og markedsføring.

Lyt til dine kunder og leverandører
Spørg dine kunder om, hvordan du klarer dig i forhold til dine konkurrenter. Hold møder med dine leverandører, og spørg dem, hvem de ellers leverer til, og hvad de leverer og hvor meget.

77

Sådan bruger du din viden om dine konkurrenter

Lav en liste over alle de informationer, du har samlet om dine konkurrenter. Intet er for småt til at komme på listen. Fordel informationerne i tre kategorier:

  1. Hvad gør konkurrenterne bedre end mig?
  2. Hvad gør de dårligere end mig?
  3. Hvad gør vi på samme måde?

1) Hvis du er overbevist om, at konkurrenterne gør visse ting bedre end dig, så må du tage fat om det område og forbedre det. Er det din kundeservice, der halter? Er dine priser uforholdsmæssigt højere end konkurrenternes? Er dine produkter og ydelser svage i forhold til konkurrenternes? Er du for dårlig til at markedsføre dig selv? Har du dårlige leverandører?

2) Udnyt de svagheder, du er faldet over hos konkurrenterne,  hvad enten det er deres produkter, deres markedsføring eller deres distribution eller noget helt fjerde. Men bliv aldrig kæphøj ved tanken om din egen styrke. Brug i stedet din tankevirksomhed på at udvikle både dine styrker og svagheder - husk, at dine konkurrenter med garanti også holder øje med dig og lærer af dine fiaskoer og sejre

3) Hvis der er mange sammenfald mellem din og dine konkurrenters måder at drive forretning på og de ydelser/produkter, I tilbyder, så er det på tide, at du tager din virksomhed op til seriøs revision. Hvis du og dine konkurrenter ligner hinanden, hvordan forventer du så, at kunderne skal kunne træffe et kvalificeret valg mellem jer?

Sidst opdateret: 20-12-2017

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her