Hvad kan vi hjælpe med?

Reklame - Grundkursus

259

Reklame er en vigtig del af virksomhedens markedsføringsaktiviteter. Reklame handler om at promovere din virksomhed og dine produkter til de rette målgrupper.

Her får du indblik i, hvordan reklame kan hjælpe dig, og hvor og hvordan du kan reklamere. Du kan også læse om, hvordan du styrer processen, så du får mest mulig reklame for pengene.

612

Hvad kan reklame gøre for dig?

Reklame kan:

  • Informere om basale fakta, som f.eks. din virksomheds adresse og kontaktinformation
  • Øge salg ved at fortælle om dine produkter
  • Fortælle kunder om ændringer i din service, nye produktlanceringer eller -forbedringer
  • Understøtte en salgskampagne med et enkeltstående budskab om et godt tilbud eller en specifik fordel ved produktet
  • Skabe en ønsket kundeadfærd: F.eks. at besøge en forretning om lørdagen eller bruge en kupon der kun gælder på internettet
  • Styrke dit image eller din generelle status på markedet, så det er lettere at sælge efterfølgende
  • Vedligeholde kundernes kendskab til din virksomhed
  • Ændre forskellige partneres opfattelse af din virksomhed
  • Skabe eller udvikle et brand så din virksomhed fremstår anderledes end dine konkurrenter på markedet

Ram din målgruppe

Hvor befinder din målgruppe sig? Er den lokal? Regional? National? International? Eller en kombination?

Du kan vælge mange medier til din reklame. Reklame kan være alt, fra hvordan skiltet på din butik ser ud til et sponsorat af landsholdet.

369

Lokal reklame

Lokal reklame kan være særdeles effektivt. Du kommer tæt på kunden, der kommer og oplever din virksomhed som en del af nærmiljøet.

Lokal markedsføring kan være:

  • Reklame/annoncering i kvarteret. Det kan være på opslagstavlen i supermarkedet eller at dele tryksager ud i kvarteret
  • Leje af reklameplads. Det kan være på et billboard på togstationen, plakater i indkøbscentret, sponsorering af et lokalt sportshold eller brochurer hos lægen
  • Lokalannoncering. Det kan være lokalavisen

Lokalannoncering bør starte lige foran døren til din virksomhed. Hvis du lever af kunder, der impulsivt kommer forbi, er din tilstedeværelse i gadebillledet vigtig.

Lokalradio og biograf

Lokalradio er ofte et godt alternativ. Du skal undersøge den enkelte radiokanal nøje. Hvem er deres lyttere, og hvad koster det at nå dem? Det samme gælder biografen. Generelt er det dyrere at producere materiale til biografen, ganske enkelt fordi der er tale om (levende) billeder.

178

Rubrik- og internetannoncering

Der er mange opslagsværker, som kunder bruger, når de skal finde en leverandør. Det kan være en jungle at finde det rette opslagsværk at være repræsenteret i. Der er både lokale og landsdækkende alternativer. Undersøg markedet omhyggeligt, og vælg etablerede opslagsværker.

Internettet bliver et mere og mere almindeligt sted at lede, når man har brug for leverandører. Det er let for kunden at søge og overskue, og som annoncør kan du få en dækning og præcision, der ville være meget dyr at opnå i traditionelle medier.

Google Ads

Hvis du vil forrest i Google søgninger kan du overveje at bruget Google Ads. Med søgekampagner med Google Ads bliver du set af kunderne i samme øjeblik, de søger på Google efter de ting, du tilbyder. Mere end 65% af folk der søger på nettet, klikker på en Google Ads-annonce for et produkt eller en service. Det gør Google Ads til et af de stærkeste platforme, hvor du kan skaffe nye kunder.

Se IVÆKST webinaret:

Eller tag et Google Ads opstartskursus på IVÆKST

625

Planlægning af reklamekampagne

Det er en god tommelfingerregel, at man skal reklamere på tidspunkter, hvor kunderne er mest tilbøjelige til at købe produktet. Kan du endda få dit budskab igennem lige inden købet, er chancen allerstørst for, at det netop er dit produkt, der bliver valgt.

Du skal også overveje, hvornår kunderne har råd til at købe dit produkt. Det kan være i starten af måneden. Sælger du til virksomheder, er et godt tidspunkt, når de lægger nyt budget. Tænk også over ferier og højtider, som kan påvirke kampagnens gennemslagskraft.

Skal du lave kampagnen selv? Det kan være fristende at få et reklamebureau til at hjælpe. Problemet er, at reklamebureauet skal lave næsten det samme arbejde for en lille som for en stor annoncør. Hvis du ikke har et stort budget, vil en uforholdsmæssig stor del af pengene gå til reklamebureauet. På den anden side kan et professionelt budskab måske spare dig for penge, idet din målgruppe ikke behøver at se det mere end en gang. Du kan også vælge en model midt imellem. Noget af planlægningen kan du selv stå for, og så kan du bruge freelancere til at hjælpe dig med det kreative eller med at producere materialet.

646

Hvad skal kampagnen koste?

Tænk over din målsætning og dit maksimumbudget. Med udgangspunkt heri kan du overveje, hvordan du får mest ud af din investering. En dyr kampagnen kan være det rigtige, hvis du får god respons og får fulgt rigtigt op på den. Du kan også vælge bare at kaste dig ud i det. Hvis du kører en testkampagne, får du et godt indblik i, om den virker eller ej.

Indhent information fra de medier, du overvejer at bruge. Særligt statistik på lyttere, læsere eller seere. Hvor mange er der? Hvem er det? Og hvor tæt er de på din målgruppe?

Du kan lave nogle simple beregninger på, hvad det koster dig. Du kan dividere antallet af modtagere af budskabet med prisen på at nå dem. Så har du et tal på, hvad det koster at nå en potentiel kunde. Med lidt erfaring kan du også regne ud, hvor mange af dem, der modtager dit budskab, der bliver til kunder. Hvis du også ved, hvad du tjener på en kunde, bliver regnestykket simpelt.

Du skal ikke være bange for at forhandle

Selvom mange medier hævder, at deres priser ikke er til forhandling, er det ikke altid sandt. De fleste større annoncører opnår rabat. Så hvorfor ikke dig? Mange medier giver også rabatter, første gang du køber. Du kan forhandle om flere ting. Forsøg at få en reduktion i prisen, nogle ekstra indrykninger eller måske en bedre placering. Her er et par gode råd:

  • Oplys dit budget, men giv udtryk for, at du er usikker på, hvordan du har tænkt dig at bruge det
  • Fortæl om konkurrerende medier, du overvejer at bruge
  • Ofte kan det betale sig at booke i sidste øjeblik. Det kan give dig nogle gode rabatter. Men pas på, du ikke får alle de dårlige placeringer

Hvis du ved, at du gerne vil have dit budskab vedvarende igennem, kan du forhandle i en omgang og få rabat. Pas på den anden side på ikke at blive overtalt til at købe mere, end du behøver.
Husk at placering betyder meget. Her er nogle eksempler:

  • I print er højre side ofte mere eksponeret end venstre
  • Hvis du sælger et produkt, som mediet har en sektion eller artikel indenfor, bør du placere dit budskab så tæt på den som muligt
  • I en avis er side tre altid god. Her kommer mange læsere forbi
368

Håndtering og opfølgning

En god kampagne vil få folk til at rette henvendelse. Vær på forkant og sikker på, at du kan håndtere alle henvendelser. Hvis du ikke har afsat ressourcerne til at håndtere interessen, kan hele kampagnen være spildt.

Du kan etablere et system, der sikrer, at henvendelser ikke bliver tabt. Du kan eksempelvis lave et skema, så du sikrer dig, at du får alle informationer, du har behov for. Måske kan du endda få folk til at udfylde det selv.

Kampagnemåling

Hver gang der kommer en henvendelse, eller du gennemfører et salg, bør du spørge kunden om, hvor vedkommende har hørt om dig. Det kan afsløre, hvilke af dine reklameaktiviteter, der er effektive. Det kan være, at et medie skaber mange henvendelser, men ikke meget salg. Hold øje med det, for henvendelserne koster meget tid. Modsat kan nogle medier skabe en opmærksomhed, som andre aktiviteter nyder godt af. Der kan også være en tidsmæssig forskydning mellem kampagneforløbet og kundens henvendelse. Nogle gange kommer responsen næste dag, andre gange går der måske flere uger.

189

Tips til din printannonce

Det kan være svært at sætte en kreativ reklame på formel. Ikke desto mindre bør en god reklame indeholde:

  • En fængende overskrift
  • Et godt design
  • En velskrevet tekst

Overskrift:

  • Fang læseren. Stil et spørgsmål eller præsenter kendsgerninger på en ny måde. Du skal fange folks opmærksomhed og fastholde den så længe som muligt. Nysgerrighed er et godt instrument
  • Hold dig altid til sandheden, og pas på med at overdrive dit budskab. Folk kan blive skuffede, eller måske får du henvendelser fra kunder med forventninger, du ikke kan indfri
  • Du kan også vælge en overskrift, der giver folk interesse i at læse videre. Det kan være: "Halv pris første gang du køber"

Godt design:

  • Den måde en reklame ser ud på, spiller en stor rolle. Den skal tiltrække publikums opmærksomhed
  • Undgå små og komplicerede skrifttyper, der gør det svært at læse dit budskab
  • Lad være med at klistre det hele til. Find de vigtigste budskaber, og skab lidt plads omkring dem
  • Skab en grafisk linje med reference til de øvrige aktiviteter i din virksomhed. Genkendelighed er ofte grunden til, at mange vælger at købe et produkt

Velskrevet tekst:

  • Tekstmængden afhænger af formålet med og størrelsen af reklamen. Men husk at simplificere og prioritere dit budskab. Så lidt tekst som muligt.
  • Hvis du skriver meget tekst, skal den følge overskriften og skabe en sammenhængende historie for publikum
  • Påstande bør dokumenteres. "Danmarks billigste" eller "bedste service" er efterhånden ikke længere troværdigt
  • Skriv på modtagerens præmisser. Hvad er fordelene for kunden? Det sker ofte, at man beskriver en masse egenskaber ved produkter, men glemmer kundens vigtigste interesse: "Hvad er der i det for mig?"
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.