Vi har samlet de bedste råd til små virksomheder, der skal navigere i tidens økonomiske modvind. Læs hvad du bør gøre med hensyn til aktier, omkostninger, samarbejdspartnere og meget mere.
Gennem de seneste år har vi haft et næsten optimalt erhvervsklima. Væksten har været høj, der har været nem og billig adgang til finansiering, og konkursraten har været lav. Nu er situationen omvendt - væksten er lav, det er sværere at skaffe kapital, bankernes rentemargin er steget, og mange virksomheders indtjening er faldende.
De ændrede markedsforhold stiller helt særlige krav til en virksomhedsleder. I medvind kommer de fleste nemlig i mål - mens situtionen er en ganske anden i modvind. Her gør den bedste besætning og et stærkt besutningsgrundlag en afgørende forskel, for de dårligste virksomheder kommer aldrig i mål, mens de bedste har en enestående mulighed for at distancere sig fra feltet. Situationen kræver derfor en kompetent og fuldt fokuseret besætning, der har de bedste værktøjer, og som hurtigt og effektivt kan korrigere forretningsplanen ud fra de aktuelle markedsvilkår.
Hvordan skal din virksomhed navigere i modvind? De bedste råd er:
- Find de bedste sparringspartnere til bestyrelsen - og brug dem aktivt
- Hold fokus på omkostninger og bundlinie frem for nye vækstmuligheder
- Tilpas kapaciteten - og fjern de aktiviteter, som ikke bidrager positivt til bundlinien
- Nedbring arbejdskapitalen - dvs. reducer pengebindingen i lagre og debitorer, og forøg varekreditorerne
- Belån alle aktiver maksimalt, men hold samtidig et højt kapitalberedskab hos ejerne for at kunne modstå pres fra finansieringskilderne
- Udarbejd retvisende og rettidige perioderegnskaber med budgetopfølgning og -justeringer.
- Dybest set skal du ikke navigere meget anderledes end i medvind, men i medvind er der som udgangspunkt bedre råd til at fejle end i modvind. Så spørgsmålet er, om din virksomhed er rustet til de nye vejrforhold?