Hvad kan vi hjælpe med?

Pas på begynderfejl ved virksomhedsopstart

Når du starter virksomhed, er det vigtigt, at du har et godt udgangspunkt. En gennemarbejdet forretningsplan er med til at sikre, at du ikke begår nogle af de mest almindelige fejl.

Der findes en række faldgruber, som især nystartede virksomheder skal være opmærksomme på:

Manglende registrering hos SKAT

Du kommer bagud med betalingen af moms og A-skat. Likviditetsmæssigt kan det være svært at få foretaget betalingen, fordi virksomheden ikke tidligere har betalt moms og/eller A-skat, hvorfor pengene/likviditeten har været i virksomheden og givet et forkert billede af virksomhedens økonomi.

Korrekt registreret hos SKAT - men ikke redegjort for moms og/eller A-skat.

Dit firma har ikke indsendt løbende redegørelser til SKAT og har modtaget foreløbige fastsættelser (skønsmæssige angivelser fastsat af SKAT). Samtidig tillægges renter og eventuelt rykkergebyr.

Renter og rykkergebyrer er ikke en fradragsberettiget udgift for virksomheden.

Det kan tit være svært at overskue forholdene omkring moms og/eller A-skat for en mindre virksomhed. Der er eksempler på, at virksomheder helt opgiver overblikket og ignorerer de løbende skønsmæssige fastsættelser fra SKAT om moms/A-skat.

Lad det ikke ske for dig. Søg hjælp til hurtigt at få indsendt de korrekte angivelser, for ellers kan de økonomiske følger blive omfattende. SKAT kan efter en tid vælge at tilbageholde andre offentlige ydelser (eventuelle omsætningsindtægter) for at dække din restance.

Virksomheden drives fra privatboligen

Det er vigtigt, at du finder ud af, om der er fradragsmuligheder, når du driver din virksomhed fra privatboligen. Det er ofte mindre fradrag, der er tale om, men i en nystartet virksomhed kan det være et kærkomment fradrag, som også er med til at finansiere opstarten.

Af udgifter kan nævnes fradrag for kontor eller lagerlokale i eget hjem, telefonudgifter samt udgifter til internet m.m.

Hold styr på dine bilag

Husk at gemme og registrere dine bilag. Erfaringen viser, at hvis man ikke får indarbejdet en god rutine med hensyn til håndtering af bilag, så er det oftest bilag på fradragsberettigede udgifter, der ikke bliver registreret - og det kommer bestemt ikke dig til gode.

Det er en rigtig god ide at få en revisor til at hjælpe dig, selvom du synes, det er en stor udgift. Du kan risikere, at det bliver dyrere for dig at lade være. Ud over hjælp til en god forretningsgang kan en revisor ofte give virksomheden andre gode indspark i opstartsfasen, som kan resultere i en større indtjening - for eksempel råd om udnyttelse af netværk m.m.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.