Du skal selvfølgelig have en form for produkt at sælge i din virksomhed. Måske har du allerede en fantastisk ide, måske har du brug for at udvikle din ide yderligere.
Allerede nu kan du også gøre dig nogle overvejelser om, hvem dine kunder skal være, og hvordan du skal forholde dig til dine konkurrenter. Du allerede nået langt, når du har disse ting på plads.
Afprøv din ide
Du har fået en god ide, som gerne skulle udvikle sig til grundlaget for din virksomhed. Det kan være et nyt produkt eller en anderledes måde at gøre tingene på. Det væsentlige er, at du opfylder et behov hos nogen. Du kan derfor sagtens tage udgangspunkt i eksisterende ideer eller erfaringer.
Det kan tage tid at udvikle en god ide, så brug gerne kræfter på at tænke din ide i gennem, og overvej, hvad der adskiller din ide fra andres. Det kan være en fordel at præsentere din ide for andre, i første omgang familie og venner og dernæst folk inden for den branche, du vil arbejde indenfor. Det er også en rigtig god ide at kontakte potentielle kunder og fortælle dem om din ide, så du kan få vurderet, om der er behov for dit produkt eller din ydelse.
Internettet som researchredskab
Internettet er en god kilde til at søge information og finde inspiration, når du skal starte en virksomhed. Du kan bruge internettet til research inden for mange forskellige områder.
Du kan besøge offentlige hjemmesider, der kan forklare dig om regler og lovgivning for iværksættere, hvor du skal oprette virksomheden og hvad du skal indberette og hvordan.
Du kan undersøge markedet for dit produkt, og hvad dine konkurrenter har at tilbyde. Du kan søge efter leverandører. Du kan også finde faglige netværk, interesseorganisationer og andre relevante
Hvem er dine kommende kunder?
Dine kommende kunder vigtige for din virksomhed. Uden dem skaber du ikke noget salg. I opstartsfasen gælder det om at "hverve" så mange kunder, som overhovedet muligt - men ikke så mange, at du ikke kan nå at behandle ordrerne inden for en rimelig tid.
Det er derfor vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om, hvem dine kunder skal være. Er det privatpersoner eller virksomheder? Hvad køber de, hvor meget og hvordan? Der er stor forskel på at sælge hårvoks til en teenager og syv paller isoleringsmateriale til en tømrervirksomhed. Hvor har kunderne adgang til at købe dit produkt, og kan de finde det samme produkt i nærheden?
Find din niche
Du skal finde ud af, hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Hvad er det, der gør, at kunderne vælger dig frem for nogle andre?
Forstår du at henvende dig til en smal og præcist defineret målgruppe, hvor du er hovedleverandøren, så har du fundet din niche, og det giver dig en fordel i konkurrencen om kunderne.
Adgang til dine produkter
Du skal overveje, hvor dine kunder skal have adgang til dit produkt. Skal du sælge fra din egen forretning, over internettet eller telefonen, gennem en forhandler, eller skal det være en kombination af flere muligheder. Du skal tænke på, hvor det er naturligt for dine kunder at handle.
Kend dine konkurrenter
Du slipper aldrig for konkurrence. I princippet er alle forretningsdrivende dine konkurrenter, fordi kunderne bruger penge hos dem, som de kunne have brugt hos dig. Når du ved, hvem dine konkurrenter er, og hvad de tilbyder, kan du skræddersy dine produkter på en måde, der gør dig anderledes - måske endda fremragende. Den viden gør dig konkurrencedygtig.
Dine konkurrenter kan du finde ved at:
- Holde øje med reklamer
- Læse artikler i aviser og fagblade
- Gå på udstillinger og messer - hvem udstiller? Hvad tilbyder de? Hvad kan de?
- Søge på internettet efter produkter eller ydelser, der minder om dine egne
- Gennemgå flyers og andet direct marketing materiale, som du modtager
- Kontakte din brancheorganisation og bede om materiale