Dine personlige egenskaber er nogle af din virksomheds vigtigste aktiver. Du er den, der skal sørge for, at arbejdet bliver udført. Kender du dine styrker og svagheder godt, så er du også bedre forberedt til livet som selvstændig, og du ved, hvilke områder du skal arbejde med og blive bedre til.
Din viden og kunnen
Det kræver ikke nødvendigvis erfaring at starte en virksomhed, men ofte bygger iværksættere deres virksomhed op på grundlag af tidligere erfaringer enten fra deres arbejdsliv eller en hobby. Måske har du en masse viden inden for området, du vil arbejde med, uden du nødvendigvis har praktisk erfaring. Det er ingen hindring, men vær forberedt på, at du kan blive overrasket over nogle ting.
Træning og uddannelse
Man kan ikke vide alt, og det kan måske være en fordel at tage nogle kurser eller noget uddannelse i forbindelse med, du skal være selvstændig. Har du f.eks. brug for et kursus i bogføring, salgsteknik eller IT? Hvis uddannelse er et vigtigt element for at holde sig opdateret inden for det område, du skal arbejde med, så husk at tænke det med i din plan, både i forhold til økonomi og tid.
Skal du outsource fra starten?
Du kan undgå at løbe sur i for mange opgaver eller blive frustreret over opgaver, du ikke føler dig helt tryg ved, ved at lægge arbejdsopgaver ud til andre (outsourcing). Det kan være regnskab og bogføring, administrative opgaver, telefonpasning, rengøring, salg, osv.
Fordelene er, at du kan koncentrere dig om din kerneforretning, og at virksomheden, du outsourcer til, er ekspert på området. Ulemper kan være prisen og afstanden. Her må du overveje, om du sparer tid og penge ved at outsource.