Det er vigtigt for såvel virksomheder og medarbejdere at have faste retningslinjer. Hertil kan en personalehåndbog være en god ide.
En personalehåndbog er en samling af de rettigheder, pligter og værdier, som virksomheden ønsker at kendetegne sig ved. Det giver faste retningslinier, og det sikrer at virksomhedens medarbejdere bliver behandlet ensartet og struktureret. En personalehåndbog bliver derved en del af virksomhedens personalepolitik.
Personalehåndbogen er endvidere et godt værktøj til at tiltrække medarbejdere - da de hermed både kan læse, hvad virksomheden kan tilbyde, og hvad den forventer.
Virksomheder skal dog huske, at når håndbogen bliver lavet, er det vigtigt at være påpasselig med formuleringerne, da håndbogen er en integreret del af ansættelsesvilkårene - og som virksomheden dermed kan være forpligtet af. En personalehåndbog bør derfor være i overensstemmelse med den gældende lovgivning.