To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video
To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video
Se Ugens Dilemma for Iværksættere med undertekster ved at trykke på de tre prikker i nederste højre hjørne af billedet.
I denne udsendelse af Iværksætterdilemmaer bliver du klogere på én af virksomheders vigtigste økonomiske discipliner - likviditetsstyring. En disciplin, der kan gøre det lettere for dig at drive virksomhed, gøre den mere økonomisk levedygtig og frem for alt frigøre tid til det, der sandsynligvis er vigtigst for dig: dit produkt, dine medarbejdere og dine kunder.
I udsendelsen gør cash manager Kasper Lyskjær fra Danske Bank dig klogere på, hvad likviditet egentlig er, hvad fordelene ved at få styr på den er, og hvilke værktøjer du kan tage i brug for at forbedre den.
I denne udsendelse møder du også iværksætter Simon Tykgaard fra virksomheden FlowRobe. Simon Tykgaard får udfordret sit mindset og får svar på, hvordan han med fordel kan arbejde med likviditetsstyring.
Se flere iværksætterdilemmaer blive behandlet her
Se også Episode 5 af Ugens Dilemma for iværksættere: ”Advisory Board eller bestyrelse?”
Se også Episode 4 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Bæredygtighed
Se også Episode 3 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Køb og salg af virksomhed
Se også Episode 2 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Om Internationalisering
Se også Episode 1 af Ugens Dilemma for iværksættere: Om Forretningsplanen
Likviditetsstyring for iværksættere
Cash is king, lyder det.
Det er ikke altid lige nemt at have styr på pengestrømmen i ens virksomhed. Det er ikke altid én selv, der gøder grunden for spekulationer om, om der er penge nok til løn og regninger sidst på måneden, og om nye investeringer betaler sig. Covid-19, nye regulationer, tabte ordrer mv. er gode eksempel herpå. Men ved at arbejde aktivt med likviditetsstyring opnår du en lang række af fordele som iværksætter.
Realiteterne er ofte, at mindre virksomheder og iværksættere ofte først lægger et likviditetsbudget, hvis banken forlanger det. Men der er faktisk en god grund til at lægge et likviditetsbudget på eget initiativ. Et likviditetsbudget giver dig nemlig en advarsel, før du går ind i en periode med lav likviditet eller omvendt, så du nemmere kan projektere eller forebygge.
For det er og bør ikke være en overraskelse, at det er afgørende for en sund økonomi, at du har styr pengestrømmene. Altså din virksomheds nettorådighedsbeløb, efter at likvider og udgifter er modregnet. Likviditetsstyring kan derfor lidt sammenlignes en privat husholdning, hvor man ofte også lægger et fast budget hver måned. Derfor er likviditetsstyring én af virksomheders vigtigste økonomiske discipliner.
Det er åbenlyst, at likviditeten er vigtig at kende til, forstå og kunne forudse, da den er afgørende for, om du kan betale dine kreditorer og betale lønninger. Nu og i næste måned.
Det kan virke banalt, men en god forståelse af din virksomheds likviditet betyder også, at du i praksis er godt rustet til at vurdere, om du skal sige ja eller nej til en ellers lovende ordre med lang betalingsfrist, eller om du måske skal sige nej til et ellers godt tilbud på indkøb til dit lager.
Du tager styring over din virksomheds likviditet med et likviditetsbudget.
Likviditetsbudgettet tager udgangspunkt i et nulpunkt. Det kunne være i dag eller til den første i næste måned. Nulpunktet er altså, hvad virksomheden har af disponible midler på det tidspunkt. Ud fra det tilføjer du så pengestrømmene i virksomheden fordelt på tid fremover. Det er alle de faste omkostninger som løn, husleje, leasingydelser osv. Dem fører du ind på dato.
Så er der alle de variable omkostninger. Dem kender du fra din ordrebog og fra dine tilbudsberegninger. Du ved for eksempel, at din næste ordre kræver indkøb af varer for et bestemt beløb på et bestemt tidspunkt. Det føres ligeledes ind i likviditetsbudgettet.
På indtægtssiden indfører du de betalinger virksomheden modtager på dato. Ud over betalinger fra ordrer kan der selvfølgelig være andre indtægter; refusion af moms, salg af maskiner og materialer mv.
Et møde med din bank vil gavne dig og din virksomhed med at få et overblik over din økonomi. Her vil du dog blive bedt om at medbringe et budget. Det skader heller ikke, hvis du medbringer en oversigt over bekræftede ordrer, afgivne tilbud og en kundeliste.
Du kan faktisk gøre meget selv for at forbedre din situation. Et sted du kan forbedre, er på debitorsiden af din forretning, der sikrer, at du får pengene hurtigere hjem.
Du kan mødes med Danske Banks rådgivere online, når det passer dig, og med deres netbank kan du nemt overskue og håndtere både din virksomheds og din private økonomi.
Har du brug for rådgivning eller hjælp, er de klar på telefon 70 13 30 00.
De kan hjælpe dig med, hvordan du kommer godt fra start, så du kan bruge tid på dine kunder og virksomheden.
I deres guides kan du for eksempel læse mere om, hvad du skal overveje, før du starter op, hvad du skal tænke på i forbindelse med finansiering og økonomi, og hvordan du kan optimere din virksomhed efter opstarten:
Hvorfor er Danske Bank det rigtige valg for mindre virksomheder
Sådan skaffer du finansiering og sparring til din virksomhed
Se alle andre afsnit af Ugens Dilemma
Se også Episode 5 af Ugens Dilemma for iværksættere: ”Advisory Board eller bestyrelse?”
Se også Episode 4 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Bæredygtighed
Se også Episode 3 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Køb og salg af virksomhed
Se også Episode 2 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Om Internationalisering
Se også Episode 1 af Ugens Dilemma for iværksættere: Om Forretningsplanen