To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video
To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video
Se Ugens Dilemma for Iværksættere med undertekster ved at trykke på de tre prikker i nederste højre hjørne.
Dette afsnit af Ugens Dilemma for Iværksættere handler om Køb og salg af virksomhed.
Der handles mange virksomheder årligt i Danmark, men det er ikke altid lige planlagt.
Det betyder, at sælger måske ikke altid får den optimale pris og de bedste forhold for virksomheden og dens ansatte fremover, og at sælger måske ikke altid står i en position til at realisere de forventede gevinster, helt som han/hun ønskede det.
For det er ikke altid nødvendigt at have udviklet sin egen idé eller fundet et spændende produkt, som man vil starte virksomhed ud fra. Hvad kræver det af sælger, hvis man vil sælge sin virksomhed, og hvornår er det rette tidspunkt at slå til som sælger?
I dette afsnit af Ugens Dilemma deltager iværksætter May Smith. For tre år siden så hun et behov for kvalitets-is i sommerlandet på Fanø. Her startede hun virksomheden Fanø Is, der fremstiller og serverer hjemmelavet is af kvalitetsråvarer. Deres leverandører er nøje udvalgt, da May kun ønsker de bedste produkter. Hasselnødder, pistacienødder, valnødder og mandler, der bruges til deres nøddeis, importerer de selv fra Italien. Det er gået over alt forventning og gået frem år efter år. Nu står May Judith Smith ved en skillevej mellem egne ambitioner, der rækker ud over is-produktion, på den ene side og virksomhedens muligheder for yderligere vækst på den anden side. Hun overvejer derfor at sælge forretningen og høste gevinsten – og herefter kaste sig over nye projekter.
Ugens Dilemma: “Skal jeg sælge forretningen og høste gevinsten, mens det stadig går godt. Eller skal jeg vente?"
Panelet er denne gang erhvervsrådgiver Bjørn Rolsted, Danske Bank, og Claus Zibrandtsen, administrerende direktør i iværksætterhuset inQvation og investor i startup-acceleratoren Accelerace
Vært: Alex Randrup, Dansk Iværksætter Forening
Se også Episode 2 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Om Internationalisering
Se også Episode 1 af Ugens Dilemma for iværksættere: Om Forretningsplanen
Et virksomhedskøb kan både være en langtrukken og kompleks handel, da en køber formentlig altid ønsker at sikre sig, at han får, hvad han betaler for. Omvendt ønsker sælger altid at sikre sig, at virksomheden fremstår som en god investeringsmulighed og dermed få det optimale ud af sit virksomhedssalg.
Hav styr på prissætningen
Et meget relevant element ved et salg er prisen for virksomheden. Prisen afspejler selvfølgelig virksomhedens "egen" værdi, men den fremtidige drift, som en køber kan skabe, spiller også en rolle.
Også spørgsmålet, om hvordan købesummen betales, har betydning. Er det kontant betaling her og nu, eller skal sælgeren give kredit? Er prisen afhængig af den fremtidige indtjening eller omsætning, og skal sælgeren i en periode virke som konsulent?
Virksomhedens værdi bliver altså afspejlet i forholdene omkring virksomheden, hvorfor det vil være fornuftigt at tage udgangspunkt i resultaterne af en Due Diligence.
I praksis lægges der vægt på en række forhold, når en virksomhed skal prisfastsættes:
Gør din virksomhed salgsmoden
Salgsmodning betyder, at virksomheden strømlines, og at alle forretningsprocesser og aftaler opdateres og dokumenteres, således at den viden, som findes i virksomheden, også forbliver der, når den gamle ejer fratræder.
Alt for ofte ser vi, at knowhow og viden forsvinder med sælgeren, og det er et af de forhold, der med sikkerhed trækker prisen ned.
Sørg derfor for; at virksomhedens ansættelsesaftaler er nedskrevne og lovlige, at salgs- og leveringsbetingelserne er opdaterede og korrekte, at leverandøraftalerne og virksomhedens personalepolitik, herunder IT-politik, er på tryk, at APV-vurderinger forefindes, osv. alt dette øger nemlig virksomhedens salgsmodenhed.
Når en overtagelse skal gennemføres er det fornuftigt, at der foreligger en klar handlingsplan for, hvem der gør hvad.
Den, der overtager en virksomhed, skal i god tid varsle omkring en række forhold:
Dette var en kort gennemgang af flere elementer omkring salg af en virksomhed, men det er som sagt ofte en kompliceret proces, derfor kan det i flere tilfælde anbefales at søge professionel hjælp.
Brug for hjælp til dit virksomhedssalg?
Se også Episode 2 af Ugens Dilemma for Iværksættere: Om Internationalisering
Se også Episode 1 af Ugens Dilemma for iværksættere: Om Forretningsplanen