Du har den ofte lidet misundelsesværdige opgave at finde nogen, der kan lave din hjemmeside. Sandsynligvis ved du intet eller lidt om webdesign og - lad os se det i øjnene - du ved ikke engang, hvad du ikke ved. Men det ændrer denne guide.
Lad os starte med at gøre nogle antagelser om dig og din virksomhed:
- Du er enten ejer eller ansat i en lille virksomhed
- Du forsøger ikke at gøre det her for håndører
- Du leder efter en erfaren professionel eller et bureau. Din nevø eller nabos datter vil ikke kunne gøre det
- Du tager nok vare om din forretning til, at du er villig til at investere lidt tid og penge for at få arbejdet gjort godt første gang (se ovenstående to punkter)
Uanset hvem du vælger, skal du mindst have en række nærmere definerede mål eller hensigter med dit website. Med andre ord skal du regne ud, hvad du gerne vil have din hjemmeside at gøre.
Glem alt om PHP, ASP, CMS eller andre forkortelser du har hørt. Den rette webdesigner vil ordne alt det for dig. Din opgave er at lave en ønskeliste ud fra din virksomheds perspektiv. Vil du have, at websitet at få dine produkter eller tjenester solgt? Rekruttere nye medarbejdere? Hold kontakt med kunder? Du definerer problemet, og lad så bare webdesigneren foreslå den bedste løsning.
Bevæbnet med dine høje krav, får du her en guide i fire trin til, hvordan du finder den rigtige webdesigner for dig.
Tag stilling til geografi
En lokal designer/selskab vil have mere investeret i at sikre, at du er en glad kunde. Hvis tingene går dårligt, kan du rent faktisk gå ned ad gaden og råbe ad dem. Når det er sagt, bør du ikke overse en webdesigner, der har et godt ry eller kommer til dig via en henvisning, bare fordi de ikke er placeret, hvor du er. Teknologi kan i høj grad forbedre kommunikationen og holde tingene glat kørende. Træf en afgørelse baseret på dit komfortniveau.
Find kandidater
Det er nemt takket være webdesigns natur og Google. Lav en søgning efter 'webdesign by', hvor 'by' er din by. Vær opmærksom på to forskellige søgeresultatområder:
a) De første tre til fem resultater i den de "naturlige" resultater, og
b) De øverste tre til fem betalte annoncører. Opret en liste med mellem fem og ti mulige kandidater.
Gå ud og surf
Besøg hver kandidats hjemmeside og se efter følgende:
- Kvalitetsindhold. Er de interesserede i at løse problemerne? Giver teksten mening for dig som forbruger frem for en nørd? Hvis ja, godt. Tilbyder de deres tjenester i "pakker" baseret på antallet af websider og hvorvidt du ønsker pomfritter eller salat til? Hvis ja, skidt. Den rigtige webdesigner vil være en, der forstår dine unikke udfordringer og vil ikke forsøge at mase din virksomhed ind i bronze-, sølv eller guld-pakken.
- Præsentation. Det gælder ikke kun designet af deres hjemmeside, men hele organisationen. Giver det mening for dig? Kan du lide det? Vil dine kunder kunne lide det? Udformning og indretning af en webdesigners hjemmeside er typisk et tegn på deres "stil".
- Glade kunder. Se efter kundeudtalelser, en portefølje og casestudier. Ser de ud til at være fleksible nok til at arbejde med forskellige brancher? Ideelt set skal deres kundeudtalelser omfatte hele navne, det betyder nemlig, at bureauet ikke forsøger at skjule noget. Webdesignere uden nogen form for cases eller kundeliste er enten dårlige eller dovne; ligegyldig hvad er de ikke noget for dig.
- Kontaktinfo. Er du tvunget til at udfylde en onlineformular for at komme i kontakt? Er der et telefonnummer på listen? En fysisk adresse (ud over en postboks)? Du bliver nødt til at tale med nogen, før du går videre så vær sikker på, at du rent faktisk kan ringe og få fat på i et menneske. Virksomheder uden telefonnummer eller adresse er typisk placeret i en kælder.
Revider din liste
Vælg dine top-tre kandidater fra dit surf-eventyr.
- Ring. Helst skal du lade være med at e-maile eller udfylde en onlineformular; løft røret. Du vil gerne sikre dig, at du har med en professionel at gøre, så ring til dem og se, hvordan de reagerer. En god webdesigner får dig til at tale om din virksomhed. De vil lytte til dit problem, prøve og vurdere, hvorvidt du er en god kunde for dem og føre tingene til det næste trin, som er:
- Mød hinanden. Forudsat at dine kandidater alle er lokale, skal du mødes med dem. Nogle gange omtales det som et behovsafstemnings-møde. Målet er at give webdesignerne tilstrækkelige oplysninger til, at de kan udarbejde et forslag til dig. Du skal også sikre dig, at du er tryg ved at have med dem at gøre, og her er et møde ansigt-til-ansigt den bedste måde.
- Forslag. Få tre af dem. Får du færre, udforsker du ikke dine muligheder, får du flere, spilder du din tid. Tre er det magiske tal. Sørg for at webdesignerne giver dig deres forslag inden for uge efter mødet.
- Vurder. Sådan vurderer du forslagene:
- Problemløsning. De skal have foreslået en løsning på dit problem, der giver mening for dig og er relativt fri for nørdsnak.
- Fuldstændighed. Har de dækket alle dine problemområder og efterspørgsler?
- Opfølgning. Hvad sker der, når projektet er slut? Vil de hjælpe dig med at markedsføre det? Træne dig? Hvad med den løbende vedligeholdelse? Giver de en garanti på deres arbejde? Hvor længe?
- Idéer. Et godt webdesignbureau kan have nogle rigtig gode idéer, som du ikke havde overvejet. De kan demonstrere kreativ og anderledes tænkning.
- Tidslinje. Vær sikker på, at de fortæller dig, hvor længe projektet vil tage, og at du kan leve med denne tidshorisont.
- Budget. Du har ikke ubegrænsede midler, så vær sikker på at du kan leve med udgifterne.
Kom af med appelsinerne
Dit mål er i sidste ende at få tilbud fra et par webdesignere, som du har det godt med. Du vil gerne sammenligne æbler med æbler, og kun ved at gå gennem ovenstående proces kan du frasortere appelsinerne.
Webdesign er som industri stadig meget i sin vorden, så det er desværre ikke som at shoppe efter en bil eller et par jeans. Du bliver nødt til at gøre lidt mere forarbejde for at sikre, at du finder og vælger den rigtige webdesigner for din virksomhed. Held og lykke!