Med Google Places bliver du synlig for lokale søgninger - gratis!
Af Sebastian Gullak, Atcore
Få en Google Places-konto nu, hvis du hellere vil være på markedspladsen end i den stille sidegade med din virksomhed!
Du hjælper samtidig dine kunder og samarbejdspartnere med at finde dig. Det koster dig ikke noget og tager kun få minutter!
Lokal-bestemt onlinemarkedsføring er blevet meget vigtig - ikke mindst for små virksomheder. Tjenester som Google Maps bliver i højere og højere grad benyttet, når folk skal finde en bestemt butik eller service i et område eller finde vej. Og i takt med, at flere og flere bruger deres mobiltelefon til online kort-tjenester og lokale søgninger, bliver denne tendens endnu mere forstærket. Mobile søgninger er steget med flere 1000 %, bare inden for det sidste år, og her indeholder over 50 % af søgningerne et geografisk søgeord!!
Hvorfor Google Places?
Fordi du gør det meget nemmere for kunderne at finde dig! Desuden er det vigtigt, at du har kontrol over den information om dig, som vises på Google - så kan du sikre, at det er korrekt og hensigtsmæssig information, der kommer frem om dig!
De informationer, der ligger hos Google Places, er information som Google selv har fundet om dig f.eks. via De Gule Sider eller - hvis du har oprettet en Google Places-konto - information som du selv har tastet ind.
Denne information bliver vist på Google Maps (maps.google.dk) på selve Google søgemaskinen i en kortoversigt, der er integreret i selve søgeresultatet og, hvis du ønsker det, i din virksomheds AdWords-annoncering.
Når man f.eks. søger på "København blomster" i Google Maps fås et kort, hvor røde markeringer alle sammen repræsenterer information hentet fra Google Places. Når man klikker på de røde markeringer, kommer der yderligere information frem hentet fra Google Places. Se eksemplet herunder:
Når man søger på "København blomster" i Googles søgemaskine fås også et kort med røde markeringer, der indeholder information fra Google Places:
Ligesom søgemaskine-optimering handler om at give en søgemaskine de korrekte data, handler Google Places om at give søgemaskinen de rigtige informationer omkring din virksomhed. Og det er vigtigt, hvis du vil have, at dine kunder skal kunne finde relevante og korrekte oplysninger om din virksomhed.
Hvad er Google Places?
Google Places (det tidlige LBC - Local Business Center) er Googles indgang til dig, hvor du kan tilføje og rette informationer omkring din virksomhed. Det er den information, Google præsenterer i lokations-bestemte søgninger.
Som skrevet er din virksomhed måske allerede at finde i Google Places, men muligvis med forkert eller gammel information, som Google selv har fundet igennem en tredjepart som f.eks. "De Gule Sider".
Sådan gør du
Du kan selv styre de informationer, der står i Google Places, og det er vigtigt, at du kommer i gang med det!
Du kan starte her: www.google.dk/places/
-
Verifikation
Hvis ikke du allerede har en konto, skal du verificeres, så Google er sikker på, at du er den korrekte ansvarlige for den pågældende adresse. Dette gøres enten via telefon, sms eller ved at sende et kort til dig med en PIN-kode, som du skal indtaste i systemet.
-
Udfyld din Google Places-konto
Det er forholdsvis simpelt at udfylde din Google Places - du skal bare følge anvisningerne, du får Google Places. I venstre side af kontrolpanelet, har man en oversigt over, hvor mange % af ens profil er udfyldt.
Når du udfylder Google Places:
-
Overvej søgeord
Når du udfylder dit firmanavn, så husk at overveje, hvilke søgeord du helst vil findes på, samtidigt med at folk skal finde din virksomhed. Det kan f.eks. være:
"Dit firmanavn - vigtigt søgeord - placering".
Ligesom i de almindelige søgeresultater, fungerer det nemlig sådan, at din tekst bliver markeret med en fed, hvis det er relevant ift. den søgning, der er foretaget, hvilket gør dit resultat mere synligt.
NB: Det er også vigtigt, at du tænker over relevante søgetermer i din firmabeskrivelse. Gør den let-læselig, relevant og salgsvenlig. Lad være med at indtaste en masse søgeord, bare for søgeordenes skyld.
-
Relevant landing page
Din landing page er den side på din hjemmeside, hvor kunden kommer ind, hvis vedkommende klikker på dit link - det er vigtigt, at den er relevant. Husk, at dem, der har søgt efter dig sandsynligvis gerne vil have præsenteret noget omkring kontaktinfo, vej-visning osv. Gør det nemt for folk at finde dette i stedet for, at de skal browse dit website rundt. Husk, at de måske er på en mobiltelefon og derfor har svært ved at sidde og browse rundt på et website - så før dem over på en relevant side med de informationer, de skal bruge for at skabe en kontakt.
-
Vælg den rette kategori
Derefter skal du vælge den kategori, som du mener din virksomhed passer bedst ind under. De forslag, som Google kommer med, er ikke særlig uddybende, men forsøg alligevel at vælge en kategori, hvor du mener, I passer bedst ind. Herefter kan du tilføje flere kategorier, hvor du selv definerer, hvad der skal stå, hvis ikke du synes, din virksomhed passer ind i de forslag, Google giver.
-
Flere adresser
Er du ansvarlig for, at flere af dine forretninger har de rigtige informationer i Google Places, så kan du ændre flere adresser ad gangen via det, der hedder "bulk" upload. Find det link i Google Places, der hedder "Upload en datafil", og følg anvisningerne. Her er det meget vigtigt, at anvisningerne bliver fulgt til punkt og prikke, ellers bliver dine forslag afvist.
-
Udfyld så meget som muligt
Jo tættere på en 100% udfyldning af din profil, desto bedre - så hvis du kan uploade billeder fra din virksomhed, video der forklarer hvad I laver, en billedefil med jeres logo, åbningstider, betalingsmuligheder og parkeringsinformationer - så er du bedre stillet. Husk, at det i sidste ende handler om at give dine potentielle kunder svar på alle de spørgsmål, de måtte sidde med, så de ender med at tage kontakt til dig.
Kobling med Google AdWords
Hvis du er annoncør hos Google og benytter dig af deres AdWords, har du mulighed for at koble udvalgte af dine annoncer med din adresse og et kort.
Sådan gør du:
- I dit AdWords administrations-modul skal du vælge fanebladet "Annonceudvidelser"
- Vælg Placeringsudvidelser
- Tilføj her din Google Places konto og vælg, hvilke annoncer, der skal vise en kortsøgning.
Her er et eksempel på, hvordan informationerne fra Google Places bruges sammen med en AdWords-kampagne.
Følg med og optimer dine resultaterne
Efter du har oprettet dig på Google Places, får du også adgang til statistik over, hvor mange folk, der finder dine informationer, og hvordan de finder dig. Brug denne statistik til at finjustere den information, du har på Google Places.
NB: Vær opmærksom på, at du også kan få værdifuld information til udvikling af din virksomhed i disse statistikker. Kan du f.eks. se, at 50 % af dem, der finder dig kommer fra nabobyen, kan det være, du skal overveje at åbne en butik dér også!
Geografi kan være guld
Når du søgemaskine-optimerer, udformer du dit website, sådan at søgemaskinerne kan indeksere og kategorisere dit website rigtigt. Det gør, at søgemaskinerne kan vise dit website, når det er relevant for den der søger. Med Google Places får du mulighed for at præsentere din lokal-bestemte information optimalt, når kunder søger efter din virksomhed eller dit produkt på Google. Måske ligger der et uudnyttet potentiale for din virksomhed i at udnytte dens geografiske placering!