Hvad kan vi hjælpe med?

Din unikke hjemmeside

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Hvordan bruger jeg min hjemmeside til at få succes?

Nettet er det sted kunderne søger efter produkter inden de køber - og tendensen er stigende. Derfor skal du være tilsted på nettet med en hjemmeside og bruge den strategisk.

Læs videre her, om hvordan du udvikler eller trimmer din hjemmeside på vejen til succes.

Jungleloven for hjemmesider

For virksomheder er internettet som en frodig og vildtvoksende jungle - et meget frugtbart sted. Nettet rummer uendelige vækstmuligheder for din virksomhed.

I labyrinten af muligheder for hjemmesider lurer dog også rovdyr og usynlige faldgruber. Husk på jungleloven: KUN DE STÆRKESTE OVERLEVER. Så læs videre her, og få masser af inspiration og praktiske råd til, hvordan din hjemmeside bliver en succes.

jungleloven

Hvordan finder du vej her?


Dette modul er relevant for dig, der: 

  • skal etablere virksomhedens første hjemmeside.
    • - Du får håndgribelige tips til etableringen.
    • - Du bliver præsenteret en lang række muligheder du kan overveje for at få succes på nettet.
  • har etableret en hjemmeside med basisfunktioner (f.eks. kontaktinfo og virksomhedsbeskrivelse).
    • - Du får hjælp til systematisk at overveje, hvordan hjemmesiden kan optimeres i forhold til at understøtte forretningen bedst muligt.

NB: Husk, at nettet er et medie med sine egne karakteristika, hvor vejen til succes for hjemmesider næsten altid hænger sammen med:

  • Brugervenlighed
  • Forståelighed
  • Opfyldelse af kundebehov
  • Troværdighed
  • Intuitiv brug af hjemmesiden
  • Godt design
  • Sikkerhed

Disse kodeord er gode at huske på og bruge som grove rettesnore, hvis du er i tvivl om, hvilke valg og fravalg du skal foretage i forbindelse med din hjemmeside.

Læs videre her, om hvordan du udvikler eller trimmer din hjemmeside på vejen til succes. Artiklen tager dig igennem de vigtigste overvejelser og giver dig gode råd i forhold til din hjemmeside om:

2077

Hvem har du i sigtekornet?

 

Kan man forestille sig en jæger, der ikke ved, om han er på sneppejagt eller ønsker at nedlægge kronvildt? Nej, vel! Men når det handler om virksomheder, er der desværre mange, der ikke kender deres "byttedyr". Ikke at kende sine målgrupper svarer til at gå på jagt uden at have overvejet, om det er en gråspurv eller isbjørn, man vil have i sigtekornet. Ved du, hvem dine målgrupper er, og hvor godt kender du dem egentlig? Det er helt essentielt, at du kan svare på dette spørgsmål, ikke mindst, når du vil udvikle din hjemmeside!

sigtekorn

Læs videre, hvis du vil have hjælp til at indkredse og ramme din hjemmesides målgrupper nærmere - så du ikke sigter i blinde.

Se din usynlige kunde

Men hvem er målgrupperne for din hjemmeside, når du ikke møder dem ansigt til ansigt? Én mulighed er at få en professionel partner til at undersøge sagen. Fordelen er, at det sparer dig for tid - ulempen er, at det tit er meget dyrt!

Så hvad gør du, hvis der ikke er budgetter til kostbare brugerundersøgelser hos analyseinstitutter eller konsulentbureauer? Svaret er enkelt:

Du bruger din ekspertviden om din egen virksomhed og denne artikel fra Ivækst.dk.

Det er gratis, effektivt, og du har informationerne lige ved hånden! Artiklen her stiller dig nogle relevante spørgsmål og giver dig tips til de vigtigste overvejelser, du skal gøre dig. På den måde kan du definere din målgruppe mere præcist.

Først skal du være klar over, at målgrupper er mere end kundegruppen. Kunderne er selvfølgelig en meget vigtig del af dine målgrupper - også leverandører, forretningsforbindelser eller businesspartnere vil benytte din hjemmeside og kan derfor anses som målgrupper.

  1. Spørg dig selv, hvilke af målgrupperne din hjemmeside primært skal kommunikere med. Og husk fremover, at din hjemmeside automatisk OGSÅ kommunikerer til andre relevante grupper for din forretning.

Som regel henvender hjemmesider sig dog primært til kundemålgrupper. Derfor vil resten af denne artikel fokusere på disse målgrupper.

  1. Spørg dig selv, hvad der kendetegner dine målgrupper på nettet.

Lad os tage et eksempel:

Jesper Petersen sælger vintage-kameraer på nettet. Jesper kunne her beskrive sine målgrupper på nettet på følgende måde:

  • - Samlere - med kendskab til denne type kameraer.
  • - Personer, der har fået din side anbefalet - uden nærmere kendskab til den type kamera.
  • - Personer, der synes, vintage er fedt - uden nærmere kendskab til den type kamera.

Når du på denne måde har opridset kendetegnene ved dine grupper af kunder på nettet, skal du til næste skridt.

  1. Find ud af, hvilken af de forskellige typer målgrupper du primært vil henvende dig til og hvorfor.

I eksemplet med kameraerne kunne denne overvejelse være:

Jesper vil som udgangspunkt ikke bruge kræfter på personer, der tilfældigt falder over hjemmesiden. Dem, som ikke har en specifik interesse eller et behov for gamle kameraer, vil stort set aldrig ende med at købe noget alligevel, vurderer Jesper.

Jesper har altså valgt nogle potentielle målgrupper fra. Dette er vigtigt for at kunne ramme præcis den målgruppe, man ønsker. Hvis man ønsker at ramme alle, rammer man ingen! Ved at målrette hjemmesiden mod folk, der allerede har en stor interesse for kameraer, er der større chancer for, at hjemmesiden vil interessere de kunder, han gerne vil have fat i. 

Hjemmevant eller net-novice?

Din kundemålgruppe har yderligere nogle karakteristika, som er vigtige for hjemmesidens udformning - det handler om deres interneterfaring.

  1. Spørg dig selv, hvor hjemmevante dine kunder er på nettet?

Svaret har konsekvenser for, hvor meget du kan kræve af dine kunder i forbindelse med brug af og køb via din hjemmeside.

Her kan modeller, der groft opdeler folk i forhold til deres uddannelse, indkomst, værdier m.v., være en stor hjælp. Kigger man f.eks. på Minerva-modellen (ref. Henrik Dahl, sociolog, introducerede Minervamodellen i 2001), er der en opdeling af folk i forskellige segmenter. Denne opdeling er foretaget ud fra deres holdning til en række værdier. På denne måde kan du finde ud af, at dine kunder f.eks. primært er fra det blå segment, og nogle er fra det grønne. Ordene i modellen, kan du kan give dig et unikt indblik i dine kunders værdier.

minerva modellen

 

  1. Find ud af, hvilket segment i Minervamodellen dine kunder primært befinder sig i - det kan være i et enkelt eller flere segmenter.

For at kunne lave denne analyse skal du bruge al den information, du har om dine kunder. Måske også noget, som du ikke selv anser for information! F.eks. hvor de bor, hvad kunderne spørger om/hvilke kommentarer de kommer med, hvad de siger, hvad de ikke siger, og hvad du har fornemmet.

Hvis Jesper fra før skulle igennem samme overvejelser, kunne flg. være resultatet af hans tanker:

Jesper har tænkt på de forespørgsler, han får fra sine kunder, hvor de bor, om det er private folk eller firmaer, han sælger til, og i så fald, hvilken slags firmaer osv. der er hans kunder. På denne baggrund slutter Jesper, at de fleste af hans kunder har lange eller mellemlange uddannelser, de tilhører ikke lavindkomstgrupper, mange er kunstnere eller kreative folk. De er meget bevidste og ret sensitive om det at købe et brugt kamera. På baggrund af alle disse overvejelser kan Jesper se, at de fleste af hans kunder kommer fra det grønne segment, og lidt færre fra det lyseblå.

Når man har fundet sine kunder i segmenterne, kan man se på den lodrette akse i modellen. Her kan man få en grov indikation af, hvordan målgruppen forholder sig til teknologi og dermed også nettet. Er man blå, lyseblå eller grøn, vil man som hovedregel have erfaring med nettet og føle sig tryg ved mediet. Er man lilla eller lyserød, vil man meget forenklet sagt være usikker på nettet som medie og have ringe erfaring med det. Dette kan man så oversætte til sin hjemmeside i forhold til, hvor meget man kan kræve af sine kunder.

Den viden, du nu bl.a. gennem Minervamodellen har opnået om din målgruppe, skal du selvfølgelig også anvende i anden sammenhæng. Det er vigtigt, at alle de signaler, du sender omkring virksomheden, peger i samme retning, så der f.eks. er en sammenhæng mellem hjemmesiden og din markedsføring.

Tre kategorier af netbrugere

Måske er ovenstående opdeling af "erfarne" og "novicer" for grov til din kundegruppe. Er dette tilfældet, er der hjælp at hente i andre modeller. Nedenfor er skitseret en let anvendelig inddeling i tre kategorier af netbrugere, som fortæller noget om, hvor forskelligt personers fortolkning af nettet er:

Den målrettede netbruger

  • Er positivt indstillet over for nettet og e-handel.
  • Har i forhold til de øvrige internetbrugere størst erfaring med e-handel.
  • Har fokus på praktiske og tidsbesparende personlige fordele ved internetbrug og e-handel.

Her har du fat i en person, der er vant til at handle på nettet. Da denne person har fokus på, at det skal være praktisk og tidsbesparende, skal din hjemmeside være simpelt og intuitivt/logisk bygget op. Man skal kunne finde det produkt, man søger, hurtigt. Samtidig skal der være en enkel, men alligevel fyldestgørende beskrivelse af produktet.

Den kritiske netbruger

  • Er tilbageholdende over for ny teknologi og den tiltagende effektivisering af samfund og hverdag.
  • Er både positivt og kritisk indstillet over for internettet, hvis potentialer anskues i mediets demokratiske og indsigtsgivende anvendelser.
  • Er tilbageholdende og usikker over for e-handel.
  • Har fokus på principielle problemer ved internetbrug og e-handel.

Her bør dit fokusområde være troværdighed. Denne gruppe er ikke vant til e-handel. Du skal have en support eller en service, så det er muligt for brugeren at komme i kontakt med dig. Du kunne f.eks. have en brugerbedømmelse af din hjemmeside - altså dit firma, som er et foretagende, der er til at stole på. Din beskrivelse af dine produkter skal ikke være for poppede, men fokusere på det lødige og faktuelle.

Den magelige netbruger

  • Er ofte positiv og hurtig til at indoptage ny teknologi, der har høj statusværdi i de grupper, som vedkommende er en del af.
  • Anvender især internettet til underholdning og andre fritidsaktiviteter.
  • Har erfaring med postordrehandel og sammenligner denne med e-handel, der dermed modtages positivt.
  • Har især fokus på de fordele ved internetbrug og e-handel, der kan gøre familiens liv mere behageligt.
  • Er villig til at bruge flere penge (op til 5.000 kr.) på en enkelt e-handel end både den målrettede og kritiske bruger.

Den magelige bruger lægger vægt på statusværdien af produktet. Derfor er det vigtigt, at du skriver en smart tekst med nogle teasere (dvs. udsagn, spørgsmål m.v., som gør kunden nysgerrig). Du skal få kunden til at interessere sig endnu mere for produktet og føle sig overbevist om, at de ikke kan leve uden dette produkt. Denne kundegruppe er tilbøjelig til at købe mere, end det, de først havde tænkt sig (mersalg) - tænk dette ind i din hjemmesideløsning.

Som du måske kan se ud fra de scenarier, vi har været igennem, kan du selv have stor indflydelse på, hvilke grupper der vil føle sig godt til rette på din hjemmeside.

Men det er ikke kun i forhold til forskellige kundemålgrupper, du kan skærpe din profil.

Hvem deler du jagtmarker med?

Det er også vigtigt, at du kender dine konkurrenter - hvem strejfer om på de samme jagtmarker efter det samme bytte? Du bliver nødt til også at forholde dig til andre hjemmesider med lignende produkter.

Derfor:

  1. Undersøg, om du har konkurrenter på nettet og hvilke
    • Find ud, af hvilke produkter de har, og hvad de koster.
    • Hvordan produkterne bliver markedsført.
    • Find ud af, hvad der derudover er af servicer og leveringsbetingelser.
  2. Find ud af, om du ønsker at ramme samme målgruppe
    • Hvis ja, skal du finde en måde at skille dig ud fra de andre. F.eks. tilbyde et andet sortiment, andre priser, markedsføre dine produkter anderledes, tilbyde en mere favorabel kundeservice eller nogle bedre betingelser, som netop den målgruppe synes er attraktive.
    • Hvis du ønsker, at din målgruppe skal være en anden, kan du bruge dine konkurrenters hjemmesider til inspiration. Hvilke behov har konkurrenterne ikke tilgodeset på deres hjemmesider? Hvordan kan du imødekomme dette behov på din? I forhold til eksemplet med vintage-kameraer kunne der f.eks. være en mere detaljeret og fagspecifik beskrivelse af kameraerne. Den ville hovedsageligt henvende sig til samlere og kendere som den primære målgruppe.

Her har du fået en gennemgang af, hvordan du kan indkredse din målgruppe i forhold til din hjemmeside. Hvis du vil læse mere om, hvordan du udvikler din hjemmeside i forhold til branding og kundekontakt, så læs videre her

2078

Lille spejl på væggen der

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

"… et produkt sælger bedre, hvis man fortæller en historie om det og forbinder det med en følelse," skriver Ingeniøren. 1

Hvilken historie fortæller din hjemmeside og dit firma? At være bevidst om dette og arbejde målrettet med det hedder at brande sig eller branding. Dit brand er vigtigt for, at kunderne køber - også på baggrund af deres følelser. "Vi er slet ikke så rationelle, som vi tror!", har hjerneforsker og ph.d. Thomas Z. Ramsøy udtalt. 2 Måske er det tid til at holde din hjemmeside op foran spejlet og se, hvad du ser. Understøtter den det brand, du ønsker, dit firma har? Eller trænger den til tilpasning?

spejl på væggen

Denne artikel handler om tre vigtige områder inden for branding, som du kan påvirke fra din hjemmeside:

  • Dit firmas brand
  • Features på din hjemmeside
  • Brugen af nyhedsbreve

Denne artikel er en opskrift på de vigtigste overvejelser, du skal gøre dig i denne forbindelse. Den indeholder en række spørgsmål og forklaringer, som vil gavne dig at kende, når du etablerer eller udvikler din hjemmeside.

Branding - eventyret om din virksomhed

For at skabe et navn og en virksomhed er det vigtigt, du fortæller en historie. Du skal kommunikere, hvem du er, hvad dine forudsætninger er, hvad dit firma laver, og hvilke produkter det sælger. Over for dine kunder skal du give udtryk for, hvad du og dit firma står for.

Du skal med andre ord skabe dig et brand.

For eksemplets skyld så lad os antage, at du har E-clothing, et lille firma, som designer og sælger bæredygtigt og økologisk børnetøj. Du vil gerne brande dig og lave en hjemmeside, som omhandler det nye og revolutionerende børnetøjsmærke. Men for at kunne det må du spørge dig selv: Hvad ønsker dine kunder?

  • 1. I branding er det vigtigt, at du tænker på, hvad dine kunder har af behov og ønsker!

NB: Det kan også være behov og ønsker, som kunderne ikke selv er bevidste om.

  • 2. Spørg dig selv, hvordan du kan give dem det, de mangler.

For at skabe et stærkt brand handler det bl.a. også om at virke tillidsvækkende og troværdig over for kunderne. Det kan man gøre ved at sørge for, at der er sammenhæng mellem firmaets visuelle udtryk, værdier, produkter samt dine og dine medarbejderes handlinger og attitude.

  • 3. Hvad kan du gøre for at understøtte din troværdighed på din hjemmeside?

At skabe et brand er ofte også at repræsentere noget andet eller ekstra end sine konkurrenter.

  • 4. Hvor kan du, brandmæssigt, skille dig ud i forhold til dine konkurrenter?

Når du skaber et brand, knytter du også nogle værdier til dit produkt og dit firma, som du ønsker skal afspejle det, kunden køber.
I tilfældet med E-clothing køber kunden en bevidsthed om produkter, der er fremstillet med et mindre CO2-udslip end normalt og med materialer, som er lettere nedbrydelige. Men derudover køber kunden OGSÅ en livsstil, et sæt af værdier samt en historie. Det er historien om, hvordan kunden via sit køb er en bevidst og ansvarsbevidst verdensborger.

  • 5. Hvilke værdier ønsker du skal knyttes til dit produkt og firma?

Grundlæggende er det selvfølgelig vigtigt, at dine værdier og dit brand stemmer overens med kundens behov.

NB: På lang sigt vil vi anbefale, at du undersøger, hvorfor dine kunder handler hos dig. Det vil give dig en unik indsigt. Dette kan være en guldgrube af informationer, som rigtigt anvendt kan udvikle din forretning og vedligeholde eller revidere dit brand.

Din kontakt til kunderne er også en del af dit brand. Mange virksomheder bruger de nye sociale medier med stor succes.

  • 6. Vil dit brand og din hjemmeside styrkes af at være til stede i de sociale medier?

Et af de fremtrædende sociale medier er Facebook. Ved at oprette en profil eller en fanside for dit firma på Facebook kan du let og billigt få opmærksomhed. Det er selvfølgelig branding af dit firma og markedsføring af dit produkt. Men samtidig er det også en måde, hvorpå dine kunder kan tilkendegive deres positive holdning over for dit produkt eller give kritik.

NB: Sociale medier kan tage meget tid! Og ved at være til stede på sociale medier skaber man forventninger hos kunderne om, at man svarer forholdsvis hurtigt på deres henvendelser. Hvis man ikke kan opfylde disse forventninger, skal man måske ikke benytte sig af disse platforme.

Finish på din hjemmeside

Den ekstra information og de features, som du tilbyder dine kunder på hjemmesiden, er også en del af dit brand. Features er dét der "lidt ekstra" - den sidste finish på hjemmesiden. Det er en service over for kunderne og bl.a. her, man rigtigt kan skille sig ud fra sine konkurrenter.

I E-clothings tilfælde kunne hjemmesiden linke til den miljøbevidste "grønne" virksomhed, som producerer de trøjer, du sælger. Der kunne også være links til en række artikler, der er relevante for dit brand, eksempelvis en artikel om de produktionsmetoder, de bruger ved fremstilling af tøjet.

  • 7. Hvilke relevante ekstra informationer på din hjemmeside vil understøtte dit brand?

NB: Husk, at det skal være relevante informationer, du linker eller giver plads til på din hjemmeside - de skal understøtte dit brand! Hvis det ikke er tilfældet, undergraver du dit eget brand.

NB: Overvej mængden af ekstra information! Det kan virke utroværdigt med for lidt information, omvendt kan for meget information virke forvirrende og sløre dit brand.

Andre oplysninger, som kunne være relevante at lægge på din hjemmeside, kunne være vejledninger eller brugsanvisninger.

For E-clothing kunne det evt. være en idé at lægge vaskevejledning, fif til, hvordan man bevarer tøjets farver bedst muligt mv., op på hjemmesiden. Featuren her bliver altså nogle ekstra informationer, som kan hjælpe kunden med at få mere glæde af produktet. Samtidig signalerer E-clothing en omsorg for tøjet, kunden og omverdenen, som hænger godt sammen med E-clothings brand som ansvarsbevidst tøjbutik.

  • 8. Vil dit brand understøttes af, at du lægger vejledninger eller brugsanvisninger om dit produkt på nettet? Hvis ja, hvilke?

I nogle tilfælde vil det også give mening at lave inspirationssider. Hvis du f.eks. sælger brugskunst eller møbler, vil det give god mening at lave inspirationssider, hvor kunderne kan se billeder på hjemmesiden af forskellige interiører og mode-sammensætninger.

På E-clothings hjemmeside ville der enten være nogle billeder af tøjet sat sammen i forskellige sæt eller billeder af børn, der havde tøjet på.

  • 9. Vil inspirationssider understøtte dit brand? Hvis ja, hvordan skal disse udformes?

Husk, at du også skal tage stilling til, hvor hurtigt du skal skifte ud i al den ekstra information.

  • 10. Har du et brand, der kan tåle, at den samme ekstra information ligger på hjemmesiden år ud og år ind? Eller kræver dit brand, at du løbende opdaterer og udskifter informationen?

NB: Det er hele tiden en overvejelse omkring brand og selvfølgelig også økonomi, hvor mange og hvilke information der skal være tilgængelige på din hjemmeside.

Den gode fe - dit nyhedsbrev

For at understøtte dit brand og bibeholde kontakt til kunderne er det vigtigt at gøre opmærksom på nye varer eller andre nyheder om dit brand. Her kan nyhedsbreve være en god og effektiv løsning. Rigtig mange firmaer, som har med salg at gøre, sender derfor ofte månedligt et nyhedsbrev ud. De bedste nyhedsbreve er dem, som har "den gode fe"-karakter. Som en anden god fe, der svinger sin tryllestav, kan nyhedsbrevet anvise løsninger på aktuelle eller uerkendte problemer og selvfølgelig at informere kunderne eller deres virksomheder.

De informationer, der kunne stå i E-clothings nyhedsbrev, kunne være:

E-clothing er repræsenteret ved næste modeshow i Øksnehallen (artikel om dette og et link til modeshowet).
E-clothing bliver fra d. 1. marts solgt i den og den børnetøjsforretning i Lyngby (artikel om eventen og link til den pågældende forretning).
E-clothings tøjmærke er blevet kåret til det bedste tøjmærke af Tænk (referat af Tænks artikel og link til Tænks hjemmeside).

  • 11. Vil det gavne dit firma at sende nyhedsbreve ud?

Hvis ja, hvilken karakter skulle de have for at understøtte dit brand og blive "gode-fe"-nyhedsbreve?
Hvis du allerede bruger nyhedsbreve, kan du spørge dig selv, om du kan ændre noget i din måde at gøre det på, så det passer bedre til det brand, du gerne vil have, og den reaktion, du ønsker.

NB: Husk at sende en reminder ud, inden arrangementerne løber af stablen. Det er en billig og ofte effektiv måde at gøre dine kunder opmærksomme på, at der sker noget i dit firma.

Vi håber, at du nu har en række svar på alle spørgsmålene, som kan tjene som rettesnore for udviklingen af dit brand og dit brand på din hjemmeside.

Læs videre her, hvis du vil have information om, hvad din hjemmeside ellers kan indeholde.

1. "Hvad gør hjernen, når den vælger?" Af , Robin Engelhardt, fredag 23. maj 2008.
2. Konferencen "Køber vi med fornuft eller følelser?" 15. og 16. maj 2008 på Copenhagen Business School (CBS).

2079

Byd dine kunder op til dans

At have en webshop svarer til at gå til bal - man vil gerne finde nogen at danse med, dvs. kunder. Men hvordan finder du ud af, om "ballet", dvs. en webshop, overhovedet er noget for dig? Og hvis det er, hvad skal du så gennemtænke, inden du går i gang?

dans

Dette er bare nogle af de spørgsmål, som du får svar på i denne artikel, der også giver gode råd samt praktiske anvisninger i forhold til at gøre din webshop til en succes. Gennem hele artiklen stiller vi dig også de gode spørgsmål, der gør, at du har større chance for at få dit balkort fyldt op - at kunderne gerne vil tage en svingom med dig.

Bal eller ej?

At shoppe på nettet er blevet en integreret del af mange menneskers hverdag. Det bedste argument for internethandel er, at det er nemt, effektivt og tidsbesparende - både for kunder og virksomheder.
Har du et produkt eller en service, du sælger, er det oplagt at lave en webshop, selvom dine produkter eller din service også bliver solgt fra en fysisk forretning. En mulighed kunne også være, at din forretning udelukkende foregik på nettet.

NB: Hvis du har en hjemmeside, forventer mange kundegrupper, at hele processen med at købe, betale, få vejledning m.v. også forekommer der.

  • Forventer dine nuværende og potentielle kundegrupper, at de kan købe dine produkter via din hjemmeside?

Det er selvfølgelig ikke alle varer og servicer, der kan falbydes rentabelt på nettet.

  • Overvej, om dine produkter kan sælges rentabelt via en webshop!

I enkelte tilfælde kan det være, du kommer frem til, at det er urealistisk at sælge dine produkter eller ydelser via internettet. I disse tilfælde skal din hjemmeside bruges målrettet til at skabe en nysgerrighed hos kunden. Denne positive kontakt til din hjemmeside kan tilskynde kunden til at komme i den fysiske forretning, du har.

Ja til en webshop

Hvis du beslutter dig for at lave en webshop for dine produkter, skal du vide, at:

Nethandel bygger på tidlid

Kundernes tillid til dig er helt afgørende for, om du lykkes med din webshop.

Kunder, der finder dig på nettet, har tit intet forudgående kendskab til dig. Set fra deres synspunkt tager de en chance ved at handle med dig. Alle kan lave en hjemmeside og webshop, der lover guld og grønne skove, men ikke alle kan leve op til det, de lover. Gør derfor alt, hvad du kan, for at vise din seriøsitet, og at dit firma holder, hvad det lover om service og produkter! Vis, at du ikke har noget at skjule. Det kan du gøre på mange måder, bl.a. via:

  • - Ærlighed - Vær åben om, hvem der står bag firmaet, og hvad din baggrund er.
  • - Information - hav tilgængelig information om dine varer.
  • - Billeder af varerne - det styrker tilliden at se, hvad det er, man køber.
  • - Kontaktinformation - dit navn, firmaets adresse, telefonnummer og e-mailadresse samt den support, der bliver tilbudt, giver fornemmelsen af et seriøst firma.
  • - Leveringsbetingelser - lav leveringsbetingelser og betaling for levering tilgængeligt.
  • - Udtalelser fra andre kunder.
  • - Brug andre brands - hvis du f.eks. sælger noget, der er statskontrolleret økologisk eller bruger et anerkendt betalingssystem, så brug de kendte logoer fra disse områder, og fortæl om det.
  • - Certifikater - det er tillidsvækkende, hvis uafhængige instanser har certificeret dit firma, derfor skal du vise, at du er certificeret.
  • - Visuel sammenhæng - der skal være sammenhæng mellem dit logo, og designet på din hjemmeside. Det virker også seriøst.

NB: Kig på andres hjemmesider for at blive inspireret til, hvad du selv kan gøre og ikke gøre - formår de at skabe tillid og hvordan? Først når tilliden er skabt, kan du sælge dine varer på nettet.

  • Hvordan skaber du størst mulig tillid til dit firma og produkt på din hjemmeside?

 

Få dansepartnere

Her kommer tre steps og praktiske råd til, hvordan du får nye kunder til din hjemmeside og din webshop.

Der er flere måder, hvorpå du kan skabe opmærksomhed på nettet. En af dem er at have en online-annonce på Google.

byd op til dans

Med Google Ads kan du annoncere på Google ud fra nogle søgeord, som du har valgt er et særkende for dit firma eller dit produkt. Vi anbefaler denne løsning, bl.a. fordi man med Google Ads kun betaler, hvis kunderne ender med at gå ind på din hjemmeside.

Du kan prøve Google Ads gratis her:

Kom godt igang med Google Ads

Hvis der på Google bliver søgt på f.eks. "elektriker", så er det vigtigt, at du i din annonce, som elektriker, har skrevet nogle nøgleord om din service. Samtidig skal det være noget, der skaber interesse for din kundemålgruppe. F.eks. et godt tilbud, at du er mere effektiv på en bestemt måde, at man kan spare 10 % af regningen, hvis man kontakter dig, inden måneden er omme, eller lignende.

Du skal i din annonce eller på din hjemmeside skabe et behov eller opfylde kundens behov for at købe dit produkt. Fremhæv fordelene ved dit produkt/din service, så kunden føler, at det er bedst at handle hos dig. Hvis du har en bedre garantiperiode, er billigere eller har en online support - så gør opmærksom på det. Tænk på, at det kan være mange forskellige ting, der opfylder og rammer kundens behov! Det handler primært om at få skabt så meget interesse for dit brand og produkt som muligt, så kunden køber nu.

Hvis kunden ikke vil købe med det samme, hvordan får du så alligevel skabt handling? Via dine tilbud kan du skabe interesse, som kan generere et køb senere. Gør det f.eks. nemt og attraktivt for kunden at tilmelde sig din mailliste eller dit nyhedsbrev, så du har mulighed for at kontakte dem om gode tilbud i fremtiden.

En webshop kan nemt integreres med dit regnskabssystem, og gør også ting som lagerstyring nemmere. Vi anbefaler at du bruger et online regnskabsprogram, der med apps kan kobles sammen med dit webshopsystem.

Læs mere om mulighederne ved et cloudbaseret regnskabsprogram

Kan du tage en tango?

Hvis du vil sælge et eller flere af dine produkter, er det nødvendigt at din hjemmeside har et webshop-system. Som tommelfingerregel skal systemet kunne bruges af selv meget uerfarne netkunder.
Derfor bliver det store spørgsmål:

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg vælger webshop-system?

Ud over at systemet skal opfylde dine kunders krav om brugervenlighed og dine krav i forhold til økonomi, er der andre forhold, du skal være opmærksom på:

Kunden skal kunne se hele varesortimentet på hjemmesiden - findes varen i forskellige farver og former, skal det også vises. Overvej, hvad der er vigtigt for lige præcis din kundegruppe. Er det f.eks., at man kan zoome ind og se detaljer på produkterne? Er det en service, du sælger, kan "varesortimentet" bestå af beskrivelser og kundereferencer, der gennem tillid og interesse fastholder nye kunder.

Den primære funktion i et webshop-system er flowet - at kunden kan se varen, bestille den og betale for den. Derimellem er der andre funktioner, man skal være opmærksom på:

NB: Hvis bare et led i kæden knækker, er der risiko for, at kunden forlader din side uden at have foretaget den ønskede handling. Mange kunder har ikke meget tålmodighed på nettet. En kunde på din hjemmeside, der ikke køber noget, er et tab for dig! For gennem din markedsføring har du ofte betalt for at få kunden ind på din side. Derfor er det meget vigtigt, at service er prioriteret højt, hvis du vil udvide og bibeholde en kundekreds på nettet.

De oplysninger, som du via hjemmesiden beder kunden om at afgive, er følsomme oplysninger! Det er oplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-mail og kreditkortoplysninger. Sørg for at finde et webshop-system, der kan håndtere disse med en høj grad af sikkerhed. Det er en tikkende bombe under hele din virksomhed og dit brand, hvis dit system ikke kan håndtere disse oplysninger. De skal varetages med forsigtighed, og så de dermed forbliver fortrolige mellem køber og sælger.

Overvej, om dine kunder skal have et log-in på din hjemmeside. Det er en måde at fastholde kunder på og opbygge et kundekartotek. Skal du sende nyhedsbreve eller andre tilbud ud, kan det være en god idé at have et overblik over de personer, som har købt fra din hjemmeside. Ved en log-in-funktion kan du måske få fat i nogle flere kunder, end hvis de manuelt skal melde sig til dit nyhedsbrev.

Kunden kan på den måde også se sine tidligere køb, og med et log-in kan man sætte sin signatur på eventuelle kommentarer eller kundereferencer, der er skrevet på hjemmesiden.

En af de største fordele med en webshop er, at din service og dine varer kan bestilles 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen - det kan hjælpe dig til at øge salget både til nye og eksisterende kunder.

 

Du fører

Den, der fører i en pardans, skal hjælpe dansepartneren, hvis vedkommende bliver i tvivl om trin under dansen. Sådan er det også i forholdet mellem en kunde i din netbutik og dig. Du skal stå til rådighed for henvendelser - også kaldet support - i et eller andet omfang. Ved at have en support sender du et signal om, at du er modtagelig for kritik - både positiv og negativ. Du signalerer også, at du ønsker at hjælpe dine kunder på den for dem letteste og mest tidsbesparende måde.

Her følger nogle punkter om, hvad support kan bestå af:

CMS

CMS er forkortelsen for Content Management System, som betyder et system, hvor man nemt kan ændre på indholdet. Mange af de hjemmesider og webshop-sider, du selv kender, bliver redigeret via et CMS.

Det betyder, du skal tage stilling til, om du vil have lavet din webshop (og hjemmeside) i et CMS.

Her tager vi dig igennem nogle af fordelene og ulemperne ved at bruge et CMS. Specielt karakteren af dit produkt kan være afgørende for dit valg.

I så fald kan det være en god idé at bruge et CMS. Det er dog ofte dyrere at få lavet hjemmeside og en webshop i CMS, og det kan ligeledes være temmelig kompliceret at sætte op. Men hvis du har teknisk erfaring, kan du måske selv lave webshop/hjemmeside i et CMS. Ellers kan du vælge at få professionelle til at lave den for dig.

Hvis du kan svare ja til dette, kan du måske undgå at bruge et CMS. Det er sjældent, at man laver en webshop i andet end et CMS, men hvis du f.eks. sælger en service, som en tandlæge eller en fysioterapeut gør, kan man godt sætte en betaling af faktura op uden om et CMS. Det er muligt at lave hjemmesider uden CMS, hvor du også kan redigere i indholdet. Men ofte skal du have kendskab til HTML, hvis du skal redigere i teksten. Der er ofte heller ingen skabelon som i et CMS, så designet kan tit blive ødelagt, hvis du begynder at ændre indhold på hjemmesiden. Vi anbefaler Visma Avendo Webshop så du kan få en professionel hjemmeside og webshop uden du behøver at have kendskab til HTML. 

  1. Varesortiment
  2. Købsflow
      • - Kunden skal oplyse navn, adresse, e-mail og telefonnummer .
      • - Kunden skal have en faktura på sine varer - både vist på skærmen efter køb og sendt som e-mail, så den kan printes.
      • - Kunden skal præsenteres for og acceptere købsbetingelser (en juridisk tekst med sælgers og købers rettigheder).
  3. Sikkerhed og fortrolighed
  4. Log-in
    • - Software til at oprette og publicere hjemmesider
    • - Egen webadresse
    • - Plads på en webserver
       
    1. Supporten på hjemmesiden

      En hjemmeside giver dig mulighed for at yde salgs- og brugersupport til dine kunder døgnet rundt, uden at du skal bruge din egen tid på det. Der kan f.eks. være en liste med "Frequently asked questions" - de mest stillede spørgsmål. På den måde kan man hjælpe nogle kunder til selv at finde svar på deres spørgsmål, uden at du skal involveres.
    2. Kundeservice

      Der kan selvfølgelig være spørgsmål fra kundens side, som de ikke kan få besvaret hele døgnet. De fleste firmaer har kundeservice (support) via en mailadresse, som kunderne kan skrive til. Her kan du så samle spørgsmålene fra kunder og andre brugere.

      Det kan også være, at du vælger, at der skal stå et telefonnummer, hvor kunder, der har brug for support til enten et af dine produkter eller en service, kan ringe til. Det, du skal overveje ved at have en online support på nettet eller en telefon, som kunder kan ringe til i din åbningstid, er, om du har tid til at besvare disse forespørgsler, eller om du har et økonomisk grundlag for at hyre en til at udføre arbejdet. I sidste ende skal du også se på, hvad en direkte support kan generere af salg til dit firma.
    3. Guidelines og brugsanvisninger

      Support kan også være guidelines eller brugsanvisninger til de varer, du sælger. Er der tale om mere komplicerede varer, som f.eks. en pc, et kamera eller en printer, er det en god idé, at man eventuelt kan downloade hele brugsanvisningen eller få den tilsendt på en cd-rom.
    4. Lagerstatus

      Et af de områder, hvor du kan yde en support for dine kunder, er ved lagerstatus. Dette møder kundens behov for at vide, hvor mange du har tilbage af den pågældende vare, og hvornår den kan leveres. Så en del af supporten kan også være, at man kan følge varen - det, man kalder tracking, hvor man får et tracking-nummer til et shipping-firma og kan følge sin vare fra afsendelsen til modtagelsen.
    • Er det varer, du sælger, og kræver din webshop, at du tit kan lægge nye produkter, billeder m.v. ud?
    • Er din hjemmeside en dynamisk side, hvor du har brug for at kunne redigere indholdet jævnligt og samtidig lave kampagnesider?
    • Er det en service, du sælger, hvor indholdet på hjemmesiden er ret statisk, og du kun er inde og ændre f.eks. din forside en gang om måneden?

2080

Virker din megafon?

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Det vigtigste på din hjemmeside er, at den er forståelig og brugervenlig. Desuden skal dit budskab formidles visuelt og i et enkelt sprog. Hvis disse kriterier opfyldes, vil din hjemmeside fungere som en megafon - dvs. blæse dit budskab ud til dine kunder.

Megafon

Det lyder enkelt, men det er ofte en udfordring i praksis at kombinere forståelighed, brugervenlighed og visualitet. Denne artikel tager dig igennem nogle af de vigtigste elementer, du kan bruge for at sikre dig, at din megafon virker. Det drejer sig om:

  • Tekst og elementer på din hjemmeside
  • Troværdighed
  • Visualitet

Fjern mislydene

Internettet er et medie, hvor brugeren kun er et klik væk fra at forlade din hjemmeside! Den store udfordring er derfor at bibeholde de besøgendes  opmærksomhed.

  • Hvilke funktioner eller elementer kan fastholde kunden på hjemmesiden?

Brugervenlighed kan have denne effekt. Og så skal du sørge for, at dit budskab, dine præmisser og motiver er klare fra starten.

I forhold til sprog og tekst vil vi anbefale:

  • - Find kernen - find kernen i det, du sælger, og brug det tit. Ofte kan man glemme at bruge selve det ord, som bedst beskriver det, man sælger.
  • - Fat dig i korthed - formuler teksten, så der ikke er lange fremmedord og knudrede sætninger, som ingen forstår. Som udgangspunkt skal alle kunne forstå din hjemmeside uden at have nogle forudsætninger inden for området.
  • - Vær konsekvent! Skift ikke spor midt i teksten, det virker hverken velovervejet eller troværdigt.
  • Undgå komplicerede tekster eller salgstaler - folk mister hurtigt koncentrationen og tålmodigheden på nettet.
  • - Pas på med for meget tekst ad gangen - bryd teksten op med billeder, bullets, grafer, faktabokse m.v.
  • - Skab relevant dynamik på hjemmesiden - elementer, der bevæger sig, skaber en god dynamik og modvirker den statiske teksts lidt "døde" karakter. Dynamikken skal gå i spænd med dit brand, så det virker troværdigt. Det kunne f.eks. være grafik, der bevæger sig.
  • - Find nøgleord - overvej nogle nøgleord, som giver et præcist billede af dit firma. Brug dem mange gange på din hjemmeside. Det styrker dit brand over for kunden. Og jo flere gange du har brugt disse ord, jo højere vil de ligge i Google-visningen, hvis nogen søger på disse ord. http://www.ivaekst.dk/gaest/7/0/hot-og-not-til-din-soegeoptimering.

I forhold til troværdighed vil vi anbefale at:

  • - Opbygge en fortrolighed med kunden - få kunden til at føle sig godt tilpas.
  • - Gøre kunden tryg - læg f.eks. udtalelser fra andre kunder frem, så kunden får en uvildig vurdering af dit firma eller produkt.
  • - Være ærlig - præsenter f.eks. et alternativ til dit eget produkt. Du kan også bare kort beskrive, at du er klar over, at din løsning ikke er den eneste af slagsen. Det er så din opgave på en troværdig måde at fortælle fordelene ved din egen vare eller service.
  • - Skabe tillid - nævn f.eks. firmaets begrænsninger. Pga. firmaets størrelse er der måske visse opgaver, du ikke kan varetage - f.eks. online support.
  • - Træde åbent frem - klargør over for kunden, hvem der står bag firmaet, hvem du er, og hvad din baggrund er. Det bevirker også, at kunden fornemmer, at der er nogle levende personer bag din hjemmeside.
  • - Have certifikater - hvis du vil lave markedsføring på din hjemmeside, skal kunden føle, at de kan stole på dig og den vare, du sælger. Det er f.eks. en god idé, hvis din vare har et miljømærke, at du kan dokumentere det og henvise til dette mærkes hjemmeside.
  • - Opdater jævnligt - slet uaktuel information. Det er spild af tid for kunden at side og læse om et emne, der ikke er opdateret. Derfor er det vigtigt, at du opdaterer din hjemmeside og skriver dato på samt forfatter, så kunden eller brugeren kender afsenderen.

I forhold til det visuelle udtryk på din hjemmeside, skal du overveje:

  • - Dit signal - hvilket grafisk og designmæssigt signal du vil sende. For at have et klart udtryk skal din hjemmeside visuelt hænge sammen med dit brand og øvrige udtryk.
  • - Farver - forskellige farver sender forskellige signaler. Brug farver bevidst.
  • - Koncentrationen af visuelle elementer - overvej, om din hjemmeside skal indeholde mange eller få visuelle elementer. Husk, at det visuelle generelt er MEGET vigtigt på internettet!
  • - Det smarte vs. det seriøse - nogle visuelle elementer kan opfattes som underholdning eller useriøse. Så hvis du vil sælge eller formidle noget meget seriøst, skal du muligvis ikke have for mange smarte features på din hjemmeside. Det kunne være billeder, der bevæger sig, eller for mange displays, som skifter tekst hele tiden.

2082

Dit domæne - din livsforsikring

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Når du tegner en livsforsikring, overvejer du grundigt, hvordan du tror, dit liv vil udvikle sig i fremtiden. Hvad er dit behov nu og senere i livet for at være forsikret? Det samme gælder for valg af domænenavn - du skal gøre dig klart, hvilke behov du har nu, og hvilke du sandsynligvis vil få i fremtiden. Verden bliver mere og mere digitaliseret. Derfor er det sandsynligt, at det får større og større betydning, hvilket domænenavn og brand du har på nettet - det kan vise sig at være din livsforsikring.

redningskrans

Vi vil anbefale dig at vælge dit officielle domænenavn med stor omhu og giver dig her en række punkter, du måske skal overveje i den forbindelse.

  • Din identitet - dit domænenavn bliver tit din umiddelbare identitet på nettet. Derfor er det vigtigt, at det er et navn, der kendetegner eller relaterer sig direkte til dit firma. Det styrker også din troværdighed, at domænenavn og brand/firmanavn er meget tæt forbundne.
  • Nemt at huske - dit domænenavn skal være let at huske. Det vil typisk sige: kort, logisk, nemt at taste/stave og let genkendeligt.
  • Tegn i domænenavne - pas generelt på med tegn i domænenavne! Nogle mener f.eks., at bindestreger i domænenavne er en uskik, og at søgemaskinerne ikke bryder sig om sådanne domænenavne - pas derfor på med bindestreger! Det kan også være svært at huske, om det nu var en bindestreg eller en underscore, der var i et bestemt domænenavn. Undgå som minimum tegn, der kan forveksles med hinanden!
  • Danske bogstaver - det er muligt at bruge Æ, Ø og Å i domænenavne nu. Men der kan være tekniske problemer med dem, så det er ikke nødvendigvis en god idé. Husk også, at det på meget lang sigt måske ikke er så interessant kun at henvende sig til et nationalt marked.
  • Suffikser - suffikser er det, der står til sidst i dit domænenavn. F.eks. .dk, .com eller .org. Hvilket suffiks du vælger, sender selvfølgelig signaler til kunderne om dit firma.
  • Flere domæner - husk, at det tit er godt at købe flere domæner (f.eks. samme domænenavn bare med forskellige suffikser) og få dem alle til at pege på dit officielle domæne. På den måde har du tegnet en livsforsikring - du kan bruge dit .dk nu, og når din virksomhed ekspanderer internationalt, er det let at skifte til det mere kosmopolitiske .com.
  • Optagede domæner - problemet er, at mange domæner er optaget. Måske kan man købe det af det firma, som ejer det. Andre domæner er optaget, fordi de bliver brugt af andre firmaer. Hvis det ikke er muligt at få det domæne, du ønsker, må du finde et andet domænenavn. Vær kreativ og finde et navn, som giver god mening for dit firma.
  • Læs også:


  • Navnepirateri - Hvis det domænenavn, som vil være helt åbenlyst for dit firma, er optaget, kan du komme ud for at en privat person tilbyder dig at købe domænenavnet til en urimelig høj pris. Det hedder navnepirateri. Det er personer, der spekulerer i at købe domænenavne og sælge dem videre uden for det almindelige system.
  • Læs mere her om, hvad du kan gøre, hvis du kommer i den situation:

Går du ind på Google og søger på ordet domænenavn, får du en lang række visninger frem af alle de firmaer, som hoster domæner. Hvis du har et mindre firma, er det tit en god idé at finde værtstjeneste eller en udbyder, som kan hoste (dvs. "opbevare") dit websted på en af deres servere. Alternativt skal du selv investere i en server, og det er typisk meget dyrere og mere besværligt.

Hvis du vil vide mere om, hvad domænenavne er, og hvordan de fungerer, så læs her:

2081

Skræddersyet eller gør-det-selv?

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Hvis du gerne vil have et nyt badeværelse, skal du finde ud af, hvad der skal være i badeværelset, og om du vil gøre det selv eller vil hyre nogen til at gøre det for dig. Det samme gælder, når du vil oprette eller udvikle din hjemmeside.

10 arme

Denne artikel tager dig igennem de vigtigste overvejelser om, hvordan du finder ud af, hvad din side skal indeholde, og hvem der skal lave den.

  1. INDHOLD: Som det første skal du lave en brainstorm over, hvilken karakter og hvilke funktioner din hjemmeside skal have. Det vil også være fornuftigt at tegne, hvordan du gerne vil have hjemmesiden skal se ud (layout). Husk at overveje: Hvor statisk eller dynamisk skal din hjemmeside være? Hvor meget ønsker du selv at kunne rette på din hjemmeside, skal den have sit eget unikke design eller det er fint at lave din hjemmeside i en skabelon.

    Efter brainstormen skal du vælge de idéer og tegninger ud, som passer bedst til din målgruppe samt dit koncept og brand i det hele taget. Her kan du få nogle tips og metoder til de overvejelser, du også kan gøre dig:

Læs også:

 

NB: Kig på andre hjemmesider som inspiration.

Herefter er der andre forhold, du skal overveje:

  1. EGNE KOMPETENCER: Overvej, hvilke kompetencer du selv har i forhold til at lave din hjemmeside. Har du teknisk erfaring, og synes du, det er sjovt? Eller har du ingen erfaring og bryder dig ikke om at kode? Kan du selv stå for hele processen eller måske dele af den?
  2. TID: Spørg dig selv, hvad der er realistisk at bruge af tid på udvikling af din hjemmeside. Husk tid til den øvrige drift af firmaet!
  3. ØKONOMI: Hvad er dit budget for hjemmesiden nu og til vedligehold senere? Husk, at jo mere avanceret din hjemmeside bliver med redigeringssystem, design osv., jo dyrere bliver det.

Gennem disse fire steps har du nu fået klarlagt de forhold, der spiller ind, når du skal finde ud af, hvem der skal lave din hjemmeside. Du er nødt til at tilgodese alle fire områder for at finde den ideelle løsning for dig. Når du gør det, kan du få en fornemmelse af, om det er et projekt, du selv vil kaste dig ud i, eller om du behøver hjælp.

Selvgjort er velgjort

Der er nogle forskellige muligheder, når du har klarlagt din hjemmesides udseende samt indhold - og selv vil kaste dig ud i projektet med at skabe siden.

  • Det bedste råd, vi kan give dig, er: Gå på nettet!

Her kan du søge efter forskellige hjemmesideprogrammer. Du kan finde programmer, hvor du kan lave din hjemmeside uden større teknisk eller designmæssig erfaring. Derfra kan du avancere og finde programmer eller applikationer, som du kan designe din hjemmeside i, som er en smule mere tekniske og dermed med mulighed for features.

  • Det næstbedste råd er: Brug dit netværk!

Tal med folk, du færdes sammen med til daglig (naboen, en forældre i børnehaven, en leverandør osv.), og fortæl dem om dit projekt. Mange vil have erfaringer, de gerne vil dele ud af - dette kan være en rig kilde til information og hjælp.

Fordelen er, at du ved at gøre det selv kan få en meget billig hjemmeside. Det er selvfølgelig også muligt at bruge mange penge på det, hvis du f.eks. vil have et CMS og tilmed også nogle til at sætte det op for dig.

 

Hyr en professionel

Har du ingen teknisk forstand, eller interesserer det dig ikke at lave din hjemmeside selv, kan du betale dig fra at få den lavet. Du kan også overveje en model, hvor du betaler andre for at gøre dele af arbejdet med hjemmesiden. Det svarer til, at folk inden en charterferie skal beslutte, om de vil betale for alle måltider på forhånd eller ej.

  1. All inclusive-modellen: Du har mulighed for at hyre et bureau til at gøre hele arbejdet fra start til slut - de designer, koder og producerer tekst/indhold. Dette sikrer et lækkert design og visuelt udtryk.

    Denne løsning er dyr økonomisk, men du sparer din egen tid!

    Du bør dog ikke slippe al kontrol med, hvad der foregår, selvom du bruger et bureau! Vi anbefaler, at du fører tilsyn med udviklingen, så du sikrer, at hjemmesiden afspejler dit brand, og samtidig kan holde styr på udviklingsomkostninger. Protestér, hvis bureauet ikke leverer/producerer det, du mener, I har aftalt!
  2. Halvpensions-modellen: Du kan også vælge freelancere til at dække de områder, du ikke selv kan eller vil løfte. F.eks. kunne du hyre en grafisk designer, en it-kyndig og selv skrive al teksten. Løsningen er billigere, men kravet til styring og involvering fra din side er højere. Med denne løsning investerer du noget af din tid i projektet. Et sted at finde freelancere kunne være linkedin.com eller amino.dk.

NB: Vid og erkend, inden du går i gang, at uanset, hvilken model du vælger, bliver det dyrere økonomisk, end hvis du lavede hjemmesiden selv eller fik nogle venner til at hjælpe dig.

Ligegyldigt om du selv har udviklet din hjemmeside, eller et bureau har gjort det, er der forhold, du skal overveje, når hjemmesiden er færdig og kører. Du skal tage stilling til, hvordan din side skal vedligeholdes, og hvem der skal gøre det, samt hvordan du evaluerer den. For når hjemmesiden har været i brug noget tid, er det godt at kunne måle, om den har den ønskede effekt eller ej. Dette får du idéer til i den næste artikel, som handler om, hvordan man måler effekten af sin hjemmeside.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.